صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

سلامت

درمان هپاتیت C رایگان شد
هپاتیت C نوعی عفونت است که عمدتاً کبد را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد و ابتلا به آن اغلب هیچ علائمی ندارد، اما عفونت مزمن موجب زخم کبد می‌شود و پس از چند سال به سیروز کبد می‌انجامد. شیوع هپاتیت C در ایران کمتر از نیم درصد بوده و در بین کشورهای همسایه دارای کمترین درصد افزایش این بیماری است. برای ریشه‌کن کردن این عفونت مسئولان وزارت بهداشت از رایگان شدن درمان بیماری هیأتیت C خبردادند. سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره درمان رایگان بیماری هپاتیت C در کشور گفت: «امیدواریم بتوانیم بیماری هپاتیت C را با پوشش بیمه‌ای و سایر اقدامات جهادی کادر بهداشت و درمان از کشور حذف کنیم در همین رابطه درمان هپاتیت C به شکل کامل تحت پوشش بیمه قرار گرفت و بیماران رایگان درمان می‌شوند.»
وی افزود: «امسال این طرح را داریم که به سمت حذف بیماری از کشور برویم در این راستا بیماران تا حد زیادی شناسایی شده و در سامانه‌ها به ثبت رسیده‌اند. کریمی تأکید کرد: درمان این بیماران نیز آغاز شده و تا امروز حدود ۶۰۰ نفر تحت پوشش بیمه به شکل رایگان درمان شدند. امیدوارم بتوانیم مانند کاشت حلزون که صف انتظار درمان را به صفر رساندیم، ‌در این بخش هم بیماری هپاتیت C را با پوشش بیمه‌ای و سایر اقدامات جهادی کادر بهداشت و درمان از کشور حذف کنیم.»


زیر سویه‌های جدید کرونا هنوز
در ایران گزارش نشده است
 این روزها خبرهایی درباره سویه جدید ویروس کووید 19 منتشر شده است. سویه فرعی که در حال حاضر با نام BA.6 و نام مستعار «اِریس» شناخته می‌شود، این نگرانی را میان دانشمندان و ویروس شناسان ایجاد کرده است که آیا استفاده از ماسک در اماکن عمومی برای مردم لازم است یا خبر؟
سازمان جهانی بهداشت (WHO) این سویه را که تاکنون در دانمارک، امریکا و انگلیس ردیابی شده، در زمره سویه‌های «تحت نظارت» قرار داده است. در همین زمینه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد: «مردم نگران نباشند. کشف زیر سویه‌های جدید کرونا در جهان به معنی شیوع آنها در ایران و سایر کشورها نیست و در ماه‌های گذشته علاوه بر زیرسویه EG5، زیرسویه‌های متعدد دیگری هم در جهان کشف شده که هیچ یک شیوع نیافته و در ایران نیز شناسایی نشده بود.»
پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: «این زیرسویه، مشتق از یکی از زیرسویه‌های اُمیکرون به نام XBB1, 9.1 است. این زیرسویه از طرف سازمان جهانی بهداشت تحت رصد و سپس تحت توجه طبقه‌بندی شده است. همچنین زیرسویه EG5 نخستین بار ماه‌ها قبل یعنی ۱۷ فوریه یا ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ در جهان شناسایی شد. این زیرسویه در ۵۱ کشور شناسایی شده و از زمان شناسایی تا کنون تغییری در بیماری زایی آن مشاهده نشده است.»
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این مطلب که در ایران، آزمایش سکانس برای تعیین سویه و زیرسویه به تعداد بالغ بر ۲۰۰ مورد در هر ماه بویژه در مورد مسافران خارجی و در مرزها انجام می‌شود، اظهار داشت: «زیر سویه EG5 از زمان کشف آن تاکنون در ایران شناسایی نشده است. خبر منسوب به یکی از دانشگاه‌های تهران مبنی بر توصیه به عموم برای ماسک زدن مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و فعلاً چنین توصیه‌ای وجود ندارد.»
طبق اعلام وزارت بهداشت، در ۴۸ ساعت گذشته یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت کرد که به این ترتیب مجموع جانباختگان کرونا در کشور به ۱۴۶ هزار و ۳۲۱ نفر رسید.
گزارش خبری روزنامه ایران در این زمینه را فردا در همین صفحه بخوانید.


تأمین ۱۲۰ هزار عدد داروی فاکتور هشت برای بیماران هموفیلی
مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو به تأمین ۱۲۰ هزار عدد داروی فاکتور هشت برای بیماران هموفیلی اشاره کرد و گفت: مسیر واردات این محصول بسته نمی‌شود؛ تا زمانی که بیماران و پزشکان درخواست برندهای موجود را داشته باشند، سهم واردات مشخص است.
محمد پیکان‌پور افزود: ۱۲۰ هزار عدد داروی فاکتور ۸ با دوز ۵۰۰ در داخل کشور تولید و بسته‌بندی شده و دستور ورود آنها به بازار صادر شده و طی هفته جاری در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت. همچنین دوزهای هزار و ۲ هزار این دارو نیز در آینده نزدیک به سرعت روانه بازار خواهد شد.
وی اظهار داشت: میزان مصرف دارو ماهانه ۴۳ هزار عدد داروی نو ترکیب و ۱۷ هزار پلاسمایی است. شرکت تولیدکننده داروی فاکتور۸ ایرانی، در نوبت اول ۱۲۰ هزار ویال دارو را تحویل می‌دهد که این میزان، نیاز سه ماه کشور به داروی نوترکیب فاکتور۸ را تأمین می‌کند.
پیکان‌پور با بیان اینکه میزان برنامه‌ریزی شده برای تولید این دارو در کشور ۳۰۰ هزار عدد است، گفت: به دلیل نقص‌هایی که در فرایند تولید در شرکت تولیدکننده فاکتور ۸ ایجاد شده بود، این شرکت نتوانسته بود به تعهدات خود در زمینه تأمین دارو عمل کند اما الان در حال تلاش است که مشکلات را حل کند.
وی تصریح کرد: ماحصل عرضه نشدن این دارو به بازار در سال گذشته کمبودی را در بازار ایجاد کرد و در این راستا در آبان و آذرماه سال گذشته پیگیر شدیم که همه ظرفیت‌های موجود را برای تأمین داروی فاکتور۸ بیماران هموفیلی فعال کنیم.
به گفته مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، علاوه بر پیگیری تولید داخلی، رایزنی‌هایی با ۴ شرکت‌ خارجی صورت گرفت که بخشی از نیازهای بیماران کشور از این مسیر تأمین شود و اکنون از برند خارجی دیگری تعداد ۶۰ هزار داروی فاکتور ۸ وارد کشور شد.

جستجو
آرشیو تاریخی