صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

دورنما

ژولند پستن
دانمارک

در چند ماه گذشته درباره دونالد ترامپ مطالب زیادی نوشته و گفته شده است. اما آنچه در روزهای اخیر درباره بازداشت او شنیده شده، در نوع خود بی‌نظیر است و به نظر می‌رسد رئیس جمهور سابق امریکا در حال پیش بردن عجیب‌ترین کمپین انتخاباتی تاریخ این کشور است و همزمان با برپایی سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش باید در دادگاه حاضر شود. جالب اینکه هیچ بعید نیست در سال 2024 همین ترامپ پیروز انتخابات باشد.

 

لو پی نیو
فرانسه

سه هفته از وقوع کودتا در نیجر می‌گذرد و به نظر می‌رسد، برخلاف فضای هیجان‌آمیز ابتدایی که برخی کشورها، کودتاچیان را تهدید به عملیات نظامی کردند، فضای عاقلانه‌تری بر آفریقا حاکم شده و همان کشورها رو به دیپلماسی آورده‌اند و خواهان باز شدن این گره با دست دیپلماسی شده‌اند. این در حالی است که فرانسه هنوز هم امیدوار است بتواند با وجود خروج نظامیانش از مالی، بورکینافاسو و اکنون نیجر، حضور نظامی خود در آفریقا را حفظ کند.

 

تاگس اشپیگل
آلمان

سال‌ها است مخالفان پوتین در این کشور در حال فعالیت هستند اما به نظر می‌رسد، آن طور که برخی از این اپوزیسیون می‌گویند، مردم روسیه به سیاست‌های پوتین که از دید این مخالفان همراه با خشونت است، علاقه بیشتری دارند. بنابراین باید دید آیا در چنین وضعیتی کار اپوزیسیون در این کشور به پایان رسیده و باید سودای کنار رفتن پوتین را کنار بگذارند؟

 

عرب تایمز
عربستان

به گفته ناظران سازمان ملل که در سودان به سر می‌برند، بحران این کشور رو به وخیم‌تر شدن است و از کنترل خارج شده است. در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر از این کشور به کشورهای همسایه پناه برده‌اند و کسانی هم که در سودان باقی مانده‌اند، غذایی برای خوردن ندارند و در بسیاری موارد دیده شده است که به‌خاطر فقدان بهداشت عمومی جان خود را از دست داده‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی