صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

خط‌نوشته منسوب به امام رضا(ع) به موزه ملی انتقال یافت

فاطمه داوری، مدیر اداره‌کل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی از بررسی اصالت خط‌نوشته دستکند موجود بر یکی از آجرهای شبستان جنوبی مسجد جامع ساوه خبر می‌دهد. عصر ایران در گفت‌و‌گو با یک پژوهشگر این دستخط را متعلق به امام رضا(ع) دانسته است. فاطمه داوری می‌گوید: «پیرو گمانه‌زنی‌ها و احتمالات مطرح‌شده درخصوص خط‌نوشته دستکند موجود بر یکی از آجرهای شبستان جنوبی مسجد جامع ساوه متعلق به سال ۲۰۱ هجری، و ضرورت انجام مطالعات تطبیقی و آزمایشگاهی به‌منظور تعیین و صحت اصالت تاریخی اثر توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی، هماهنگی و اقدامات لازم برای انتقال موقت اثر به موزه ملی به منظور مطالعات انجام شد.»
دستخط روی یک آجر خشت ۳۱ در ۳۱ نوشته شده است. نوشتن یادگارنوشته در گذشته توسط بزرگان و شخصیت‌های مهم اجتماعی و سیاسی و حتی شاهان مرسوم بوده و با آن‌چه امروز به‌عنوان یادگارنوشته انجام می‌شود، کاملاً متفاوت بوده‌ است.
در این تنها دستخط کشف شده، عبارتی را نوشته که به اعتقاد عمادالدین شیخ‌الحکمایی بیانگر حضور امام رضا(ع) در مسجد جامع ساوه بوده و در ادامه هم طلب مغفرت برای همه با ذکر نام پنج تن [آل عبا] کرده‌ است.
سال ۲۰۱ هجری قمری طبق اسناد معتبر اسلامی، زمانی‌ است که امام رضا(ع) سفر خود را از مکه و مدینه به سمت مرو آغاز کرده بود. پیش از این تصور می‌شد این سفر از مسیر بصره، خوزستان، فارس، یزد و در نهایت خراسان بوده‌ اما حالا کشف این دستخط  نشان می‌دهد در تأیید مسیر یاد شده ابهاماتی وجود دارد. هنوز به درستی معلوم نیست که آیا سفر علی‌ابن موسی‌الرضا به ساوه در ادامه همان سفر اصلی به مرو بوده یا نه.از سویی دیگر در برخی کتب حتی به یک سفر مخفیانه ایشان به قزوین هم اشاره شده و حالا با کشف این دستخط، این احتمال هم تقویت شده که شاید ایشان در سفری مخفیانه به قزوین، در مسجد جامع ساوه شب را گذرانده باشد.
جستجو
آرشیو تاریخی