صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

فعالان گردشگری تورترکیبی برای ایران و ارمنستان تعریف می‌کنند

برقراری پرواز میان تهران و ایروان

تبادل گردشگر میان ایران و ارمنستان کلید خورد. تهران در هفته‌ای که گذشت میزبان جمعی از تورگردانان ارمنستان بود. آنها 5 روز را پایتخت‌گردی کردند و از جاذبه‌هایی از جمله کاخ گلستان، مجموعه‌های فرهنگی تاریخی نیاوران و سعدآباد و نیز مجموعه تفریحی و ورزشی توچال بازدید کردند.
 به دنبال این بازدید، نماینده شرکت هواپیمایی ارمنستان هم از برقراری پروازهای میان تهران و ایروان در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد. به گفته لیلا اژدری، مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی این پروازها، نتیجه نشست‌های چند ماه گذشته معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با شرکت ارمنستانی است.
 پرواز به تهران در یک ساعت
ارمنی‌ها می‌توانند با یک پرواز یک ساعته از ایروان به تهران بیایند. اگر بخواهند می‌توانند هر روز با اتوبوس به ایران بیایند. ارمنی‌ها ویزا لازم ندارند. مردم ایران، ارمنی‌ها را خیلی دوست دارند و ارمنی‌ها هم ایرانی‌ها را دوست دارند. روابط سیاسی دوکشور در بالاترین سطح است. ایران برای آنها کشور ارزانی است و یک هفته اقامت در ایران ارزان‌تر از سفر و اقامت در ارمنستان است.
مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی، در نشست فعالان گردشگری ایران و ارمنستان، ارمنستان را یکی از اولویت‌های بازارهای هدف گردشگری می‌داند و می‌گوید: «با توجه به آغاز این پروازها و نقش آن در توسعه گردشگری و روابط بین دو کشور تور آشناسازی فعالان گردشگری ارمنستانی از سوی معاونت گردشگری برنامه‌ریزی برگزار شد.»به گفته اژدری گردشگران ارمنستان می‌توانند در ایران غیر از جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی، از طعم غذاهای ایرانی هم لذت ببرند و در کارگاه‌های صنایع‌دستی حضور پیدا کرده و خرید کنند. همچنین زیارتگاه ادیان مختلف در ایران وجود دارد که می‌توانند از آن نیز بازدید داشته باشند.
ایران در سال 1387، سه کلیسای تادئوس مقدس (قره کلیسا)، مریم مقدس (زور زور) در آذربایجان غربی و کلیسای استپانوس مقدس در آذربایجان شرقی را به عنوان نهمین اثر خود در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت کرد.
اکبر غمخوار، آژانس‌دار این شرایط را یک مزیت برای جذب گردشگران ارمنستان می‌داند و می‌گوید: «600 کلیسای ایران که 90 کلیسای آن ثبت ملی شده می‌تواند مقصد افراد مذهبی این کشور باشد.»
او با توجه به تنوع کلیساها در ایران می‌گوید: «می‌توان سفرنامه‌ای از سرگذشت ارامنه در ایران تدارک دید. این می‌تواند برای گردشگران مسن جذاب باشد. برای جوان‌ها نیز می‌توان تور سبلان، زاگرس و دماوند تدارک دید یا تور رفتینگ و قایق سواری در رودخانه‌های ایران را در نظر گرفت. تور فرهنگی و تاریخی به تهران، اصفهان و کرمان را هم می‌توان برای گردشگران فرهنگی تعریف کرد. به علاوه می‌توان تورهای مشترک ایران و ارمنستان نیز برای اروپاییان و کشورهای امریکای لاتین در نظر گرفت و تور گرجستان_ارمنستان و ایران را برنامه‌ریزی کرد. در تهران بیش از ۱۰۰ نمایشگاه برگزار می‌شود که تقویم سالانه آن مشخص است و می‌توان تور نمایشگاهی برنامه‌ریزی کرد.»
غمخوار گردشگری سلامت و زیبایی را یکی دیگر از مزیت‌های ایران برای گردشگران ارمنی می‌داند و می‌گوید: «آمادگی پذیرایی از ۱ تا ۳۰۰ نفر در گروه را داریم و مشکل مترجم ارمنی هم نداریم.»این فعال گردشگری پیشنهاد برگزاری تور تجارت چمدانی می‌دهد و می‌گوید: «افرادی که علاقه‌مند هستند از ایران خرید کنند و به ارمنستان ببرند می‌توانند کارگو(حمل و جابه‌جایی هر محموله‌ای که دارای بارنامه گمرکی است) تدارک ببینند و بیشتر از سقف بار مسافر در هواپیما بار ببرند. ارسال به سایر مسیر‌ها نیز امکان دارد.»
لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش پروازها
یوا کاراپتیا، نماینده شرکت هواپیمایی از ارمنستان هم از برقراری پروازهای این شرکت در روزهای سه‌شنبه و جمعه هر هفته در مسیر ایروان- تهران- ایروان خبر می‌دهد و اظهار امیدواری می‌کند پروازهای مستقیم این شرکت به مقاصد شهرهای دیگر چون اصفهان، شیراز و… نیز برقرار شود.
مارینا، نماینده شرکت ارمنی آژانس مسافرتی هم به رغم سال‌ها فعالیت در این صنعت، اولین بار است که به ایران می‌آید، او می‌گوید: «جمهوری اسلامی ایران برای ارمنستان همسایه‌ای بسیار ارزشمند است. با کشورهای زیادی در زمینه گردشگری همکاری داریم و خوشحال می‌شویم که با ایران هم همکاری‌مان را آغاز کنیم.»
برگزاری تورهای ترکیبی
ژیزلا، فعال گردشگری و نماینده آژانس مسافرتی با اشاره به آنکه در حوزه جذب گردشگران اروپایی فعال هستند، می‌گوید: «ما می‌توانیم برای گردشگران اروپایی ویزای ایران را دریافت کنیم و سفر به‌ ایران را در بسته سفرشان قرار دهیم. همچنین برای ارمنستان تورهای تجاری و تورهای ترکیبی برای گردشگران چینی داریم که از کشورهای مختلف از جمله ایران دیدن می‌کنند.»
گردشگری مایس
مصطفی سروی، نایب رئیس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به آنکه می‌توان تورهای گردشگری مایس (MICE Tourism) را با ارمنستان همچون روسیه تدارک دید، می‌گوید: «مایس صنعتی خدماتی از ترکیب تجارت، حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری‌های مالی و مسافرت است که در این نوع گردشگری می‌توان از تجار برای رودررو شدن با یکدیگر دعوت کرد و تور تجاری این چنینی تدارک دید.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی