صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ایران در ایران

 ۲۶۹ شهر کشور گرفتار تنش‌آبی
زنجان - سخنگوی صنعت آب‌وفاضلاب، سرانه مصرف آب در کشور را ۲۳۰ لیتر برای هر نفر در شبانه‌روز اعلام و تصریح کرد: از این میزان ۱۹۰ لیتر مربوط به مصرف خانگی و ۴۰ لیتر برای مصارف غیرخانگی بوده است.  
هاشم امینی در سفر  به استان زنجان، اظهار کرد: در سال‌جاری برای عبور از تابستان، ۱۸ پروژه اضطراری آبرسانی با اعتباری بالغ بر ۲۸۹ میلیارد تومان در استان زنجان تعریف شده است.
وی یادآور شد: در همین راستا طی سال‌جاری ۲۲ حلقه چاه در نقاط مختلف زنجان حفر و تجهیز و وارد مدار بهره‌برداری شده است.
معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب‌وفاضلاب کشور افزود: با رصد و پایش بموقع منابع تأمین و از سال گذشته برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های لازم برای عبور از تابستان گرم امسال صورت گرفته بود که در اغلب شهرهای کشور قطعی آب نداشتیم.
این مقام مسئول عنوان کرد: ۲۶۹ شهر دارای تنش‌آبی در سطح کشور شناسایی شده که با اجرای پروژه‌های اولویت‌دار و اضطراری در این شهرها از اختلال در ارائه خدمات آبرسانی پیشگیری شد.
امینی سرانه مصرف آب در کشور را ۲۳۰ لیتر برای هر نفر در شبانه‌روز اعلام و تصریح کرد: از این میزان ۱۹۰ لیتر مربوط به مصرف خانگی و ۴۰ لیتر برای مصارف غیرخانگی بوده است.  
وی در ادامه توصیه کرد: هموطنان با اصلاح سبک زندگی و روش‌های مصرف به سادگی می‌توانند سرانه مصرف را به ۱۵۰ لیتر کاهش دهند.

افزایش ۸.۴ درصدی فرزندآوری در گلستان
گرگان - مدیر کل ثبت احوال گلستان از افزایش هشت و چهار دهم درصدی فرزندآوری در این استان از ابتدای امسال تا پایان تیر در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حمیدرضا مطیع گفت: در سال ۱۴۰۱ در این مدت ۸ هزار و ۷۸۶ واقعه ولادت در استان ثبت شده بود.
مطیع ادامه داد: امسال ۹ هزار و ۵۲۶ واقعه ثبت شد که ۸.۴ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است.
وی افزود: گنبدکاووس با ۲ هزار و ۲۸ و گرگان با یکهزار و ۵۷۷ بالاترین آمار و بندرگز با ۱۲۰ کمترین آمار موالید را داشته‌اند.
مدیرکل ثبت احوال گلستان، نرخ رشد جمعیت در این استان را ۱.۹ درصد اعلام کرد و افزود: نرخ جایگزین جمعیت باید به ۲.۱ برسد که اکنون نزدیک به نرخ جایگزین جمعیت هستیم.
مطیع همچنین از کاهش ۲.۳ درصدی ازدواج در چهار ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال در گلستان خبر داد.
وی اضافه کرد: پارسال در این مدت ۵ هزار و ۵۳۸ واقعه ازدواج ثبت شده بود، اما امسال ۵ هزار و ۴۱۳ واقعه ثبت شده است.

امید به سالی پرباران در کهگیلویه و بویراحمد
یاسوج - بررسی نقشه‌های پیش‌یابی از سوی کارشناسان هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد حکایت از آن دارد که سالی پرباران در نیمه دوم امسال در انتظار مردم استان است.
به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن ۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و ۱۱ هزار کیلومتر آبراه بیش از ۱۰ درصد از روان‌آب‌های کشور معادل ۱۰ میلیارد مترمکعب را در خود جای داده اما تجربه کم بارانی‌های دهه‌های گذشته نشان داد که همیشه میزان بارندگی‌ها بر وفق مراد مردم نیست.
با توجه به اینکه دست‌کم ۶۰ درصد از زمین‌های کشاورزی استان دیم است، بخش قابل توجهی از بهره‌برداران کهگیلویه و بویراحمدی برای برداشت محصول باکیفیت چشم به سخاوت آسمان دارند تا با بارش‌های مطلوب درآمد خوبی نصیبشان شود.
کارشناس اداره‌کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد، بارش باران‌های پاییزی امسال در استان بهنگام و بیشتر از میزان نرمال بلندمدت خواهد بود.
ولی بهره‌مند اظهار داشت: به میزان بارندگی که به اندازه بارندگی‌های بلندمدت باشد بارندگی‌های نرمال می‌گویند.
بهره‌مند افزود: آخرین ماه تابستان امسال در کهگیلویه و بویراحمد شاهد بارندگی‌های همرفتی خواهیم بود.

اعزام رایگان زائران تبریزی به مرز تمرچین
تبریز - شهردار تبریز از راه‌اندازی سامانه خرید رایگان بلیت اتوبوس زائران اربعین ۱۴۰۲ جهت اعزام به مرز تمرچین خبر داد.
یعقوب هوشیار گفت: علاقه‌مندان برای سفر به کربلای معلی می‌توانند از تاریخ اول شهریور با ثبت‌نام در «سایت طریق» به نشانی
 formafzar.com/form/tarigh از خدمات رایگان اعزام توسط شهرداری تبریز بهره‌مند شوند.
شهردارتبریز با بیان اینکه فرایند ثبت‌نام از طریق سایت انجام می‌شود، گفت: زائران کاروان عشق پس از ثبت‌نام در سایت با در دست‌ داشتن پرینت بلیت و کارت شناسایی معتبر از این امکان بهره‌مند شوند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی