صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

نگرانی از تأمین برق مازندران با پایداری گرما در آخر هفته

خوش‌نشینان برق ویلاهایشان را خودشان تأمین کنند

گروه ایران زمین- افزایــش گرمای هــوا طی روزهای اخیر در مازندران بی‌سابقه بوده و آنطور که آمارها نشان می‌دهد مصرف برق این استان رکورد بالاترین مصرف سال گذشته را هم رد کرده است. همچنین سازمان هواشناسی استان هم با صدور هشدار زرد از تداوم این گرما در روزهای پایانی هفته خبر داده و اعلام کرده با افزایش محسوس دما احتمال آتش‌سوزی، تنش دمایی وگرمازدگی وجود دارد.
حالا با این شرایط مردم استان نگرانند با ورود مسافران بویژه ویلانشینان مناطق ییلاقی در روزهای پایانی هفته و بالا رفتن مصرف برق، گرفتار خاموشی شوند. در این میان ساکنان غرب استان که هفته پیش، خاموشی‌های طولانی را تجربه کرده‌اند بیشتر از همه از این موضوع گلایه دارند.
طبق آمارهای شرکت توزیع برق منطقه‌ای غرب مازندران ۵۱ درصد از حدود ۶۵۰ هزار مشترک برق خانگی در این منطقه را خوش‌نشین‌ها تشکیل می‌دهند که به دلیل حضورشان در ویلاهای شخصی و شهرک‌ها در زمان تعطیلات و پیک مصرف و همچنین بی‌توجهی به مصرف بهینه و صرفه‌جویی در زمان پرباری معمولاً نقش زیادی در افزایش مصرف برق دارند.
رکورد مصرف برق در مازندران شکسته شد
«مصطفی بابایی»، مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران در این زمینه به «ایران» گفت: شدت گرما و شرجی هوا در روزهای اخیر سبب شده مصرف برق رکورد بزند و حتی نیروگاه ۴۶۰ مگاواتی برق شهرستان نوشهر هم از مدار خارج شود.
 بابایی با تأکید بر اینکه مشترکان خانگی غیربومی در افزایش مصرف نقش بسزایی دارند، خاطر نشان کرد: میزان مصرف برق در غرب مازندران طی پنج ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی داشت و در برخی از روزهای تیر و مرداد تا ۶۰ درصد نسبت به روزهای مشابه پارسال افزایش مصرف ثبت شده است.
خوش‌نشین‌ها به فکر برق خودتأمین باشند
کوروش موسوی تاکامی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان هم با تأکید بر اینکه خوش‌نشین‌ها برق موردنیاز ویلاهایشان را به دستگاه‌های تأمین برق تجهیز کنند، گفت: شهرک‌های بزرگ خوش‌نشین نیروگاه‌های تولید همزمان برق و آب گرم را داشته باشند.
 وی ادامه داد: در سال‌جاری تاکنون حدود ۵هزار و ۵۰۰ مگاوات تأمین بار مشترکان را داشته‌ایم که معادل ۹ تا ۱۰ درصد از میزان مصرف کل کشور است. ما 2 استان از ۳۲ استان کشور هستیم و این عدد بزرگ می‌تواند فشار مضاعفی را بر شبکه برق استان‌های مازندران و گلستان داشته باشد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان با اعلام اینکه شبکه تحت تنش بالای الکتریکی و حرارتی قرار گرفته است، تصریح کرد: افرادی که خانه‌های ویلایی دارند باید با نصب سلول‌‌های خورشیدی تولید برق، برق خودتأمین داشته باشند و برق موردنیاز ویلاهایشان را به دستگاه‌های تأمین برق تجهیز کنند. همچنین شهرک‌های بزرگ خوش‌نشین مثل خزرشهر و شهرک‌های دیگر نیروگاه‌های تولید همزمان برق و آب گرم را داشته باشند تا این میزان از باری را که بر این دو استان تحمیل شده است با تأمین در محل و توسط خودشان جبران کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی