رَنگ و رِنگهای زیبای شنیدنی
رضا مهدوی
موسیقی پژوه، نوازنده و معلم سنتور، منتقد هنری
مجموعه «زرد، سرخ، ارغوانی» در ابعاد آفرینش هنری نغمگی، آنسامبل (اجرای گروهی)، شعر و خوانندگی منزه و پاکیزه است. مجموعه شنیداری سالم، برگرفته از فضای شنیداری گذشتههای خوب در نوع ارائه موسیقی ملی از سوی موسیقیدانان برای توده مردم. مردمی که علاقهمند بودند هر گونه صواب شنیداری را به گوشهایشان معرفی و راه داده شود تا به عنوان غذای روح لذتش را ببرند...
فرهنگ محوری این آلبوم در نگاه و اندیشه امیرحسین سام در راستای حفظ و پاسداشت موسیقی ملی ایران برای آیندگان سرلوحه است. امیرحسین طبق گفته خود نخستین بار نزد پدر با دنیای پررمز و راز موسیقی و ادب پارسی آشنا شد و از دوران کودکی در محیط خانه با نوای ساز و صدای بزرگان ادب ایران خو گرفت. سیداحمد سام مدیر مسئول و سردبیر توانای نشریه وزین و فاخر«ادبستان فرهنگ و هنر» زیر نظر مرحوم زندهیاد روحانی اندیشمند سیداحمد دعایی در روزنامه اطلاعات خدمتها به عرصه ادب و هنر و فرهنگ و اهالیاش کرد که به یادگار مانده است.
امیرحسین سام، ساز سه تار را با بهنام وادانی در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران وابسته به سازمان صدا و سیما آغاز میکند. ردیف آوازی را نزد تورج کیارس در دانشگاه لندن و نیز ردیفسازی را با مجید درخشانی به سرانجام میرساند. نخستین آلبوم خود به نام «ماوراء النهر» با محتوای سه تار نوازی را در دانشگاه لندن تولید و عرضه میکند و در سال 1382 در دانشکده پزشکی «یو.سی. ال» لندن و سپس تخصص پزشکی را در دانشگاه آکسفورد اخذ میکند و تاکنون مشغول به کار است. اما همچنان به طور جدی به اجرای موسیقی در صحنهها و استودیوها میپردازد و آلبوم «زرد، سرخ، ارغوانی» دومین اثر او محسوب میشود که این بار با آهنگسازیهای نرم و لطیف و سرشار از شور و شعور خود توانسته به حقیقت موسیقی ایرانی چنگ بزند و پرده گردانی کند. آنگونه که خواننده 21 ساله اشکان کمانگری به خوبی و زیبایی از عهده خوانش تصنیف و آوازخوانیهای ردیف گرم و نرم برآید...
به زعم برخی اهل فن موسیقا در این مجموعه اشکان کمانگری آنچنان شُسته رفته، در مایههای مختلف آوازخوانی را در اوج حضیضها کرده که تاکنون در دیگر آلبومهایش به این رسایی شاهد نیستیم..!
کیفیت آواها در آهنگ ترانهها و تصانیف و آوازها در سؤال و جوابها همه و همه با دقت و شور و شعفی پاکیزه اجرا و ارائه شده که پختگی از آن میچکد. اشکان کمانگری موسیقی را از 10 سالگی با سنتورنوازی آغاز و سپس مدتی را نزد زندهیاد دکتر حسین عمومی و کلاسهای سایر آوازخوانان پرآکنده آواز و تصنیف را ممارست کرده و در رشته فنی مهندسی نیز تحصیل کرد. کمانگری با استفاده از ظرفیتهای حنجره و قابلیتهای ذاتی خود آنچنان میخواند که از مشابهسازی صدای خوانندگان دیگر پرهیز دارد. گفتنی است سلسله آثار تجربی با 20 سال سابقه ویژه حمایت از استعدادهای جوان و فراهم ساختن میدانی برای ارائه خلاقیتهای آنها در مرکز موسیقی حوزه هنری پس از تأسیس هنرستان موسیقی سوره حوزه هنری شکل گرفت و تاکنون آثار ارزشمندی را تولید و عرضه نموده است. «زرد، سرخ، ارغوانی» نشانهای روشن برای آینده موسیقی ملی ایرانی نه فقط برای آن دوره بلکه امروز هم به عنوان چراغ راه مطمح نظر است. جدیت، خلوص و چیرگی فنی هنری این دو هنرمند جوان در خلق و بازسازی فضاها و حس و حالتهای قدیمی نغمهها، با توجه به سن و تجربهشان ستودنی و طلوع دوبارهای برای میراث فرهنگی هنری موسیقایی ایران قلمداد شد. امیرحسین سام پزشک هنرمندی است متعهد به ایران و هنر و آیینهایش.
قطعات به ترتیب: «زرد، سرخ، ارغوانی»، «ساز و آواز اصفهان فرود به ماهور»، «در دست بهاران»، «آنچه میخوانی نمیگویی»، «تصنیف آواز غروب، در مایه دشتی و بیات ترک»، «در قطار» با شعر ژاله اصفهانی. نوازندگان خوش قریحه: سینا جهانآبادی(کمانچه)، کامبیز گنجهای(تنبک)، امیرعلی سام (تنبک)، مجید اخشابی (سنتور)، پاشا هنجی (نی)، علی پژوهشگر(عود)، آزاد میرزاپور(تار و بم تار) حسین رضایینیا(دف).
زرد، سرخ، ارغوانی
شعر و آهنگ: امیرحسین سام
خواننده: اشکان کمانگری
ناشر: مرکز موسیقی حوزه هنری
سال: 1384