صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

از خون لاله شاهچراغ آفتاب شد
حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ(ع) بازتاب بسیاری در فضای مجازی داشت. اهالی فرهنگ و هنر هم با انتشاری تصاویر مختلف ابراز همدردی کردند. شجاع خلیل‌زاده، علی ضیا، هنگامه قاضیانی، بهرنگ علوی و... از جمله افرادی بودند که درباره این حادثه تروریستی واکنش نشان دادند.
حامد حجتی شاعر ایرانی نیز با انتشار تصویری که روی آن نوشته شده از خون جوانان حرم لاله دمیده در صفحه اینستاگرامش شعری منتشر کرده که دربخشی ازآن آمده:
«شیراز کربلاست همان کربلای سرخ / شیراز نینواست همان نینوای سرخ
از خون لاله شاهچراغ آفتاب شد / آلاله بر ضریح نشست و شراب شد
نام شهید در نفس شهر پخش شد/ در لحظه صحن‌های حرم رنگ عرش شد
گلدسته‌ها به نام تو فریاد می‌کنند/ از حنجرِ بریده حق یاد می‌کنند
 ما زنده می‌شویم به این درد و داغ‌ها / رزمنده می‌شویم به‌سوی چراغ‌ها»


کوچ نوازنده بی‌همتای تنبک
استاد محمد اسماعیلی نوازنده پیشکسوت تنبک درگذشت. خبری که در فضای مجازی اهالی هنر بویژه موسیقی دست به دست می‌چرخید. بیژن بیژنی با تیتر«کوچ نوازنده بی‌همتای تنبک و موسیقیدان» درباره او نوشته: «استاد محمد اسماعیلی که خلف‌ترین و شایسته‌ترین شاگرد استاد حسین تهرانی و از نوازنده‌های ثابت ارکستر استاد فرامرز پایور بود، دل همه ما را به درد آورد.او هنرمندی شریف، با اخلاق و مهربان بود.من این افتخار را داشتم که هنگام ضبط چهار فصل با آهنگسازی و تنظیم استاد اسماعیل تهرانی در خدمت استاد محمد اسماعیلی در استودیو پژواک باشم و خوشحالم در کارنامه موسیقایی‌ام در کنار این بزرگان فرهنگ و هنر این سرزمین زیستم؛ باشد تا نسل جوان موسیقی ما، قدرشناس این استادان بزرگ وطن باشند.»
علی رهبری هم در یادداشتی آورده: «استاد اسماعیلی، استاد بزرگ تنبک نه تنها ۳ سال معلم نوازندگی تنبک بنده و اکثر هنرجویان هنرستان عالی موسیقی ملی بودند بلکه در سالیانی که بنده ریاست هنرستان عالی موسیقی ملی را به عهده داشتم شاهد تربیت ده‌ها نوازنده ماهر توسط ایشان نیز بودم...بعد از، از دست دادن استادانی همچون فرامرز پایور، محمدرضا شجریان، حسین دهلوی، مصطفی پورتراب، حسن ناهید و هوشنگ ظریف اکنون یکی از آخرین گنجینه‌های موسیقی ملی ایران را از دست دادیم.»
عبدالحسین مختاباد نیز درباره این استاد بزرگ نوشته است: «افتخار همکاری با استاد در دهه هفتاد شمسی نصیب من شد. کنسرت‌های فراوانی را در داخل و‌خارج از ایران با هم اجرا کردیم.به راستی از حضورش و وجودش مست می‌شدم … اولین کنسرت به سرپرستی مرحوم استاد حسین فرهادپور در اصفهان بود؛ جمعیتی مملو در فضایی باز… وقتی قسمت اول برنامه با تشویق مردم همراه و به پشت صحنه آمدیم، استاد دستم را گرفت و در گوشه‌ای به گوشم خواند… مختاباد این تشویق‌ها و کف و صوت‌ها از جا بدرت نکند!؟ اینها کف هستند همانند کف روی آب… خود را فراموش مکن…و این گفتار بی‌نظیر؛ عارفانه و متقن حضرتش تا همیشه آویزه گوشم بوده و‌هست… خاطرات بس ذی‌قیمتی از این عزیز سفر کرده با من است که در موقع مقتضی بیان خواهم کرد.»
مدیران فرهنگی و دیگر اهالی موسیقی همچون کیهان کلهر، حسام‌الدین سراج، سالار عقیلی، بیژن و اردشیر کامکار، سهراب و تهمورث پورناظری، بردیا صدر نوری، بابک شهرکی، داوود حیدری و... پیام‌های تسلیت ارسال کردند و از اندوه درگذشت این هنرمند بزرگ نوشتند.


با قانون‌شکنی برخورد خواهد شد
یاسر احمدوند معاون فرهنگی ارشاد در صفحه توئیترش به انتشار کتاب بدون مجوز جعفر شیرعلی‌نیا اشاره کرده و دراین باره نوشته: «انتشار کتاب بدون مجوز در هر شکل و بستری رفتاری غیرقانونی و غیرمتعهدانه است. با قانون‌شکنی برخورد خواهد شد.»

جستجو
آرشیو تاریخی