صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و پنج - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و پنج - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

نخست وزیر رژیم صهیونیستی از توافق اخیر تهران و واشنگتن ابراز نارضایتی کرد

«نتانیاهو» در تدارک عملیات نجات

در بحبوحه تحولات آرام منطقه و در شرایطی که به نظر می‌رسد «جو بایدن» و متحدان غربی‌اش این اواخر هرگونه تشدید تنش با جمهوری اسلامی را با توجه به نقش اثرگذار آن در منطقه بیش از حد تحریک ‌کننده و مخرب می‌دانند، باز این «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که یک تنه به دفاع از رویکرد جنگ طلبانه‌اش برخاسته است. انتظار می‌رفت «نتانیاهو» که هنوز از شوک توافق تهران و ریاض خارج نشده بود، نسبت به توافق اخیر ایران و امریکا عصبانی شود و همچنان بر طبل ادعاهای تکراری خود علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران بکوبد. در همین رابطه دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه تندی مدعی شده روند تفاهمات اخیر میان ایران و امریکا کمکی به از بین بردن زیرساخت‌های هسته‌ای ایران نمی‌کند و فقط بودجه‌ای را در اختیار تهران قرار می‌دهد که در خدمت تروریسم باشد. مقام‌های «تل آویو» در پیگیری رویکرد ضد ایرانی خود تنها به اعلام موضع‌گیری اکتفا نکرده و تلاش‌های خود را متأثر از هدف عادی‌سازی رابطه با ریاض در سطحی بالاتر به جریان انداخته‌اند. این همان هدفی بود که گرچه بازگشایی رابطه ایران و عربستان، آن را برای مقام‌های اسرائیلی به امری دور از دسترس تبدیل کرد با وجود این آنها کوشیدند به پشتوانه حمایت واشنگتن، امکان‌های بیشتری را برای رسیدن به آن جست‌و‌جو کنند. در این راستا توافق اخیر تهران و واشنگتن هم بهانه خوبی برای مقام‌های اسرائیلی فراهم کرده تا برای تحقق خواسته‌های زیاده طلبانه خود در روند ضدیت با جمهوری اسلامی، لابی‌های صهیونیستی در امریکا را بسیج کنند و حمایت بیشتری را برای برقراری رابطه رسمی با عربستان سعودی‌طلب کنند.
هدف غایی
دیدار چند هفته پیش و بی‌سرو صدای «دیوید بارنیا»، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل با مقامات دولت «جوبایدن» در کاخ سفید نیز در رابطه با روابط اسرائیل و عربستان صورت گرفت و این موضوع بررسی شد که چگونه تل آویو و ریاض با حمایت ایالات متحده می‌توانند به سمت عادی‌سازی روابط پیش بروند. کمی پس از این سفر بود که «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی ایالات متحده و «برت مک گورک»، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه، برای ادامه گفت‌وگو‌ها به ریاض سفر کردند.
آن‌طور که نشریه امریکایی «اکسیوس» به نقل از مقام‌های امریکایی و اسرائیلی نوشته «نتانیاهو» در جریان رایزنی با دولت ایالات متحده بر سر توافق برقراری روابط سیاسی با عربستان، خواستار آن شده که امریکا در جهت دفاع از اسرائیل برابر ایران تضمین‌های جدید و محکمی بدهد. این رسانه مدعی شده تل آویو طرحی درباره تضمین‌های امنیتی جدید مورد درخواست این رژیم تهیه و به واشنگتن معرفی کرده تا در تهیه پیش‌نویس این پیمان‌ها با کاخ‌سفید رایزنی کند. نتانیاهو خواسته این تضمین‌ها در قالب مصوبات کنگره امریکا مکتوب شود و ایالات متحده رسماً به دفاع از اسرائیل در برابر ایران و برنامه هسته‌ای‌اش متعهد شود.

خواسته ناممکن
تردیدی وجود ندارد که هدف غایی رژیم صهیونیستی ازعادی‌سازی رابطه با عربستان هدایت مناسبات منطقه به سمت و سوی تشکیل یک صف بندی جدید است که ایران را در نقطه مقابل بنشاند؛ امری که درعین حال فضایی را شکل می‌دهد که ایران نتواند آن‌طور که می‌خواهد ایده‌های منطقه ای‌اش را مبنی بر همکاری درون منطقه‌ای و نزدیک کردن بازیگران عربی ذیل تنش زدایی اخیر به منصه ظهور برساند.
این در حالی است که به اعتقاد مقام‌های اسرائیلی خروج تدریجی ایالات متحده امریکا از خاورمیانه به معنی پایان حمایت بی‌قید و شرط امریکا از اسرائیل است و بنابراین تلاش برای جلب پشتوانه بیشتر واشنگتن برای عادسازی رابطه با ریاض به نوعی جبران مافات خلأ حضور امریکا در خاورمیانه به شمار می‌رود. خاصه آنکه مقام‌های اسرائیلی به وضوح زنگ خطر را در قبال شرایط امنیتی رژیم متبوع خود در مواجهه با ایران احساس کرده‌اند.چنانکه «اسحاق بارق»، ژنرال بازنشسته صهیونیستی در این رابطه می‌گوید: «مقامات سیاسی نمی‌دانند که تهدید در اطراف اسرائیل چقدر تشدید شده است. به طور خلاصه، آنها با این تصور غلط زندگی می‌کنند که ارتش اسرائیل شکست ناپذیر است.»

جستجو
آرشیو تاریخی