استاندار تهران از برنامه‌های دولت برای افزایش مهاجرت معکوس به روستاها خبر داد

آغاز اجرای طرح «روستای آباد»

مجوز ساخت مسکن جوانان در 6 روستای استان تهران صادر شد

شیما جهان بخش
خبرنگار

 مهاجرت به شهرهای بزرگ که در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته باعث شده دولتی‌ها برای رونق روستاها و برگرداندن بخشی از جمعیت شهرها به این مناطق دست به کار شوند. از روستاهای تهران خبر‌های خوشی به گوش می‌رسد و آن‌طور که استاندار می‌گوید کارهای اجرایی فرمانداران شهرستان‌های مختلف این استان برای محقق شدن شعار «روستای آباد» آغاز شده است. همه مسئولان این استان پای کار آمده تا با فراهم کرن زیر ساخت‌های لازم در روستاهای اطراف پایتخت زمینه مهاجرت معکوس به روستا بخصوص جوانان را فراهم کنند.
تهران می‌تواند پایلوت موفق طرح بازگشت مردم به روستاها باشد
«علیرضا فخاری» استاندار تهران، در نشست خبری با اصحاب رسانه از فراهم شدن امکانات برای بازگشت به روستاها خبر داد و اظهار داشت: با توجه به تأکید دولت بر فراهم‌سازی زیرساخت‌ها برای برگشت به روستا ما شعار «روستای آباد» را در دستور کار قرار داده و در تلاشیم این شعار را محقق کنیم.
وی ادامه داد: امروزه دیگر شهر‌های بزرگ ظرفیت افزایش جمعیت را ندارند و معتقدم آنچه در روستا تحت عنوان توسعه زیر ساخت‌های پذیرش جمعیت انجام می‌شود، می‌تواند شعار چندین ساله و زمین مانده همه مسئولان در خصوص آبادی روستاها را محقق کند. در واقع با توسعه زیر ساخت‌های روستایی می‌توانیم مشکلات شهرهای بزرگ را هم تا حدی برطرف کنیم.
استاندار تهران خاطر نشان کرد: امروز اگر برای تثبیت جمعیت روستاها و فراهم آوردن زیرساخت‌های زندگی توأم با آرامش برای آنها کاری انجام ندهیم، فردا با محیط‌های خالی از سکنه مواجه خواهیم شد. ما اعتقاد داریم اگر می‌خواهیم خدمتی به مردم داشته باشیم، باید اولویت به سمت روستاها سرازیر شود. یعنی اگر قرار است امکاناتی به مردم داده شود روستاها در اولویت باشند و توجه دولتی‌ها به سمت تأمین زیرساخت‌های روستایی باشد.
فخاری افزود: اگر ما در یک منطقه روستایی با فراهم کردن امکانات اولیه مانند آب، برق، گاز و... زمینه استقرار جمعیتی را که بتواند سبب بازگشایی مدارس و توسعه آنجا باشد مهیا کنیم یقین داشته باشید که جمعیت رفته دوباره به روستاها بازخواهند گشت. در حال حاضر روستاهای کوهپایه‌ای تهران این زمینه را دارند و اگر بتوانیم امکانات را فراهم کنیم، می‌توانیم به عنوان یکی از موفق‌ترین استان‌های کشور به عنوان پایلوت طرح بازگشت به روستاها باشیم.
بازدید اخیر بنده و مسئولان از روستاها سبب شده توسعه زیرساخت‌ها با شتاب بیشتر در دستور کار قرار بگیرد و برخی روستاهای شهرستان دماوند و دیگر مناطق کوهپایه‌ای زیر بار اجرای طرح گازرسانی قرار بگیرند. همچنین شبکه برق که در بیشتر روستاهای کوهپایه‌ای استان جوابگوی جمعیت روستا نبوده هم به روزرسانی و تجهیزات آن نوسازی شده تا افت فشار منطقه برطرف شود.

صدور مجوز ساخت خانه برای تأمین مسکن جوانان
 وی درباره اقدامات لازم برای توسعه و بهبود وضعیت روستا‌ها در تمام شهرستان‌های استان افزود: قرار شده راهداری در ۶ روستا مجوز ساخت خانه برای تأمین مسکن جوانان را صادر کند. همچنین ساخت مرکز خدمات درمانی، بهداشتی و اورژانسی نیز از دیگر طرح‌هایی است که برای بازگشت جوانان به روستاها پیش‌بینی شده است.
فخاری اظهار داشت: مهم‌ترین مشکلات روستاهای اطراف تهران موضوع راه‌های دسترسی است که در این زمینه با رایزنی‌هایی که با وزارت راه داشته‌ایم بزودی کار آسفالت بیشتر روستاها آغاز خواهد شد. البته قرار شد قبل از آسفالت‌ریزی تمام اقدامات لازم برای گازرسانی انجام شود تا مجبور به تخریب دوباره راه‌ها نباشیم.

انتخابات مهم‌ترین موضوع‌ پیش روی کشور
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش مهم‌ترین موضوع‌ پیش روی کشور را انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد و اظهار داشت: حضور پررنگ و رونق همه اصحاب رسانه برای احیا و تمرکز بر حضور مشوقانه و مشارکت حداکثری آحاد مردم، صیانت از آرای مردم، امنیت مورد نیاز برای برگزاری انتخابات برای حفظ آرای مردم و برای حداکثرسازی حضور گسترده در این امر مهم از الزامات انتخابات است که اصحاب رسانه باید در خط مقدم در این مسیر گام بردارند.
فخاری با اشاره به اینکه در زمینه انتخابات، جمهوری اسلامی دموکرات‌ترین کشور در منطقه و فرامنطقه است، ادامه داد: در ادوار مختلف، انتخابات ما نشان دهنده حضور مؤثر مردم برای انتخاب آزاد توأم با شور و اشتیاق بوده است. در برخی کشورهای منطقه اصلاً انتخابات وجود ندارد و موضوع یک امر اجباری اجتماعی بوده و مردم با ضرب قانون پای صندوق‌ها می‌آیند. در واقع هیچ جای دنیا انقلابی آزاد توأم با عزت امنیت و آزادی انتخابات به غیر از جمهوری اسلامی سراغ نداریم و اگر هست نمونه‌های مخدوش شده است.

مترو تا هفته دولت به شهرستان پرند می‌رسد
استاندار تهران با اشاره به اینکه پروژه مترو پرند یک طرح مهم برای توسعه محدوده استان است، اظهار داشت: مترو پرند بر اساس برنامه بازدیدی که در سفر ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفته تا هفته دولت مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، البته ممکن است برنامه‌ریزی‌ها با اندکی تأخیر مواجه شود.
فخاری خطاب به فرمانداران تأکید کرد: فرمانداران حق ندارند در اتاق‌هایشان بنشینند، بلکه باید مسائل مردم را به صورت میدانی رفع کنند، وقت بگذارند و خدمات در هیچ حوزه‌ای نباید قطع شود، در این زمینه نظارت دقیق داشته باشند. در حال حاضر زمین و ساختمان جزو مواردی است که در سبد اقتصادی خانواده‌ها قرار گرفته، از همین رو برخی سوداگران در تلاش هستند با ساخت و ساز غیرمجاز بویژه در شهرستان‌هایی همچون دماوند، شمیرانات و شهریار سود کلانی را به دست بیاورند.

حضور پرقدرت شهرستان‌های تهران در انتخابات
«سید عباس جوهری» رئیس ستاد انتخابات استان تهران هم در این نشست از ثبت نام 5 هزار و 727 نفر در تمام شهرستان‌های تهران در مرحله پیش ثبت نام خبر داد و گفت: طی چهار روز نخست پیش‌ثبت‌نام‌های حوزه‌های انتخابیه استان تهران، دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، 5 هزار و ۲۷۲ نفر پیش ثبت نام کردند که از این تعداد ۸۴ درصد مرد و ۱۶ درصد زن بودند.
 رئیس ستاد انتخابات استان تهران عنوان کرد: در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس 4 هزار و ۶۶۱ نفر و در حوزه انتخابیه شهریار، قدس و ملارد نیز ۲۲۴ نفر ثبت نام کرده‌اند. همچنین در حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه ۹۳ نفر و در حوزه انتخابیه ورامین، پیشوا و قرچک ۸۹ نفر ثبت نام کردند.
وی افزود: در حوزه انتخابیه رباط‌کریم و بهارستان ۱۵۳ نفر و در حوزه انتخابیه پاکدشت ۴۰ نفر پیش‌ثبت‌نام خود را انجام دادند. برای نمایندگی مسیحیان آشوری و کلدانی دو نفر و مسیحیان ارمنی شمال ایران نیز 4 نفر، زرتشتیان 4 نفر و کلیمیان نیز دو نفر در انتخابات، پیش‌ثبت‌نام کردند.

 

بــــرش

قرار شده راهداری در ۶ روستا مجوز ساخت خانه برای تأمین مسکن جوانان را صادر کند. همچنین ساخت مرکز خدمات درمانی، بهداشتی و اورژانسی نیز از  دیگر طرح‌هایی است که برای بازگشت جوانان به روستاها پیش‌بینی شده‌است

جستجو
آرشیو تاریخی