تحلیل آماری از متقاضیان ثبت‌نام در انتخابات مجلس دوازدهم نشان داد

شور جوانان برای مشارکت در انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان از تغییر در نحوه اعلام نتیجه صلاحیت‌ها خبر داد

مرحله پیش‌ثبت‌نام متقاضیان حضور در انتخابات مجلس دوازدهم به روز آخر رسید. تعداد افرادی که تا ساعت 14 روز گذشته اطلاعات و مدارک خود را در سامانه وزارت کشور بارگذاری کردند به عدد ۳۲ هزار و ۳۱۸ نفر رسید.
احمد وحیدی، وزیر کشور روز گذشته طی سخنانی مشارکت متقاضیان داوطلبی را بسیار خوب و نویدبخش برگزاری یک انتخابات پرشور و با مشارکت حداکثری دانست و بر تحقق راهبردهای چهارگانه سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت ابلاغی رهبر معظم انقلاب در انتخابات پیش‌رو تأکید کرد.
تحلیل آماری ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات مجلس، از استقبال جوانان حکایت دارد. بر اساس تفکیک آماری اطلاعات متقاضیانی که تا پایان روز پنجم ثبت‌نام مدارک خود را در سامانه بارگذاری کرده‌اند ۳۹ درصد افراد از ۳۰ تا ۴۰ سال سن دارند و در مجموع سن 75 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان کمتر از 50 سال است.
بر اساس آماری که سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور در گفت‌و‌گوی تلویزیونی ارائه داد، ترکیب جنسیتی ثبت‌نام‌کنندگان تاکنون شامل ۸۷ درصد آقایان و ۱۳ درصد خانم‌ها است که یعنی خانم‌ها نسبت به سال ۹۸ و مجلس گذشته تنها یک درصد افزایش مشارکت داشته‌اند. البته مشارکت زنان در خمینی‌شهر با ۲۶ درصد، زاهدان با ۲۵ درصد، شبستر با ۲۳ درصد، بجنورد با ۲۲ درصد و در خلخال با ۲۱ درصد بیشتر از دیگر حوزه‌های انتخابیه بوده است. از حیث میزان استقبال متقاضیان نیز استان البرز با ثبت‌نام 225 نفر به ازای هر کرسی، تهران ۱۳۸ نفر، قم ۱۳۷ و در خراسان‌رضوی ۸۷ و در یزد ۸۶ نفر به ازای هر کرسی، استان‌های با بیشترین میزان استقبال بوده‌اند و هرمزگان، گیلان، سیستان و بلوچستان، خراسان‌شمالی و سمنان در انتهای جدول قرار گرفته‌اند.
سخنگوی ستاد انتخابات با توصیه به متقاضیان برای مراجعه به سایت در ساعت مشخص شده که امروز در آخرین روز از مهلت 7 روزه قانونی این مرحله بین ساعت 8 تا 18 در دسترس است، توضیح داد:پیامکی برای همه کسانی که در پیش‌ثبت‌نام به طور دقیق ثبت‌نام خودشان را انجام داده‌اند ارسال شده و می‌شود. وی در مورد شناسه رهگیری نیز گفت این کد رهگیری بعد از اینکه 6 دستگاه مدارک را صحت‌سنجی کردند و تأیید شد برای آن دسته از متقاضیانی که مدارک‌شان صحت‌سنجی شده است ارسال می‌شود و با آن کد رهگیری می‌توانند در مرحله ثبت‌نام نهایی وارد ‌شوند و ۲۷ مهرماه تا ۳ آبان‌ماه ثبت‌نام نهایی خود را انجام ‌دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی