صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبار

اسد: با اردوغان
 دیدار نمی‌کنم

«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌و‌گو با شبکه اسکای نیوز تأکید کرد، با شرط و شروطی که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه می‌گذارد، با او دیدار نخواهد کرد. وی افزود: «همان کشورهایی که هرج‌ومرج در سوریه به راه انداختند، مسئول تجارت مواد مخدر هستند.» وی همچنین درباره اپوزیسیون سوریه گفت: «اپوزیسیونی که من آنها را به رسمیت می‌شناسم، همان اپوزیسیون داخلی و نه اپوزیسیون ساخته و پرداخته خارج است.» رئیس‌جمهور سوریه همچنین از خنثی‌سازی تحریم‌های امریکا علیه سوریه موسوم به «قانون قیصر» سخن گفت و تصریح کرد: «ما از چند طریق توانستیم قانون قیصر را دور بزنیم و این قانون بزرگ‌ترین مانع به شمار نمی‌رود.»
 
اتحادیه اروپا: نمی‌توانیم به کی‌یف تضمین دهیم
سخنگوی ارشد سیاست خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا گفت که این نهاد سیاسی اقتصادی نمی‌تواند تضمین‌های امنیتی برای اوکراین ارائه کند، زیرا این یک نهاد امنیتی نیست. به گزارش
دویچه وله، پیتر استانو، سخنگوی ارشد سیاست خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا گفت: ما یک سازمان امنیتی نیستیم، این بحث برای ناتو و کشورهاست، اما نه برای اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان. در جریان نشست سران ناتو در ویلنیوس در ۱۲ ژوئیه، رهبران گروه ۷ اعلام کردند که بر سر اعلامیه‌ای در مورد تعهدات امنیتی اوکراین به توافق رسیده‌اند.

 این اقدامات شامل تلاش‌های چندجانبه برای تقویت نیروهای مسلح اوکراین برای مقابله با هرگونه تحرکات نظامی آتی روسیه است.
 

انفجار مهیب در کارخانه نظامی روسیه

به دنبال انفجار در کارخانه تجهیزات نوری زاگورسک در منطقه مسکو، این منطقه به طور کامل تخلیه شد. به گزارش اسپوتنیک، علت این انفجار حمله پهپادی نبوده است. گفته شده نقص فنی در کارخانه دلیل این انفجار است. گزارش‌ها از مجروح شدن ۳۱ نفر که حال سه نفر از آنها وخیم است، حکایت دارد. این در حالی است که وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، بامداد دیروز واحدهای پدافندی تلاش کی‌یف برای انجام یک حمله تروریستی دیگر با استفاده از پهپاد در حومه مسکو را خنثی کردند. نیروهای امنیتی این کشور همچنین مردی را که متهم به اجرای دسیسه سرویس‌های مخفی اوکراین با خرابکاری علیه یک خط لوله انتقال گاز در شبه‌جزیره کریمه است، بازداشت کردند.
 
پشیمانی رومانی از خرید نظامی از فرانسه
رومانی اعلام کرد که توافق خود با یک شرکت تسلیحات‌سازی فرانسوی برای خرید چهار کشتی جنگی و نوسازی دو کشتی دیگر را لغو می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هر دو کشور عضو ناتو بوده و از جمله اهداف خود را تقویت مواضع امنیتی خود در حوزه دریای سیاه – منطقه‌ای که بعد از شروع جنگ در اوکراین اهمیت استراتژیک فزاینده‌ای برای آنها یافته است- اعلام کرده‌اند، اما با وجود این نتوانستند به مرحله امضای قرارداد نهایی برسند و این توافق هرگز امضا نشد. رسانه‌های رومانیایی گمانه‌زنی کردند، دلیل به نتیجه نرسیدن این قرارداد، تلاش‌ها برای تغییر دادن شرایط اولیه قرارداد به‌ویژه پیرامون هزینه‌ها بوده است.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی