صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

ماراتن کندلوس و 7 روستای دیگر برای ثبت جهانی

 از بین ۴۴ روستای نامزد برای ثبت جهانی روستای هدف گردشگری، ۸ روستای کشور انتخاب شدند. روستای کندلوس کجور یکی از هشت روستای نامزد ملی معرفی شده برای ثبت جهانی است که به گفته احمد توکلی، سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران فرایند آن در حال اجراست.
روستای کندلوس مازندران، یکی از منحصر به فردترین و زیباترین روستاهای بخش کجور نوشهر است که به تازگی در جمع هشت روستای برتر کشور در مسیر جهانی شدن قرار گرفته است. این روستای تاریخی قدمتی چهار هزار ساله دارد و از آب و هوای ییلاقی در دامنه سرسبز و خرم رشته کوه‌های البرز برخوردار است. این روستا در ارتفاع یکهزار و ۶۵۰ متر از سطح دریا و فاصله حدود ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نوشهر قرار دارد. در حال حاضر ۳۵۰ مجموعه بومگردی در مازندران فعالیت دارند و مجوز ۸۲ مجموعه جدید صادر شده که در قیاس با پارسال دوبرابر شده است و ۷۰ پرونده نیز در مرحله صدور مجوز قرار دارد.
مراحل ارزیابی به این گونه است که در مرحله نخست، حدود ۱۳۰ روستا انتخاب شدند و سپس این تعداد به ۳۰ روستا و در ارزیابی نهایی به هشت روستا رسیدند. علاوه بر کندلوس، کندوان از آذربایجان شرقی، میمند کرمان، سهیلی هرمزگان، قاسم‌آباد گیلان، دران، پالنگان کردستان، ابیانه اصفهان و روستای بیشه لرستان از دیگر نقاط روستایی کشور به شمار می آید که قرار است این روستاها تا آبان ماه برای ثبت در سازمان جهانی گردشگری با هم رقابت کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی