صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

رئیس کمیسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی: پتروشیمی میانکاله توجیه اقتصادی ندارد

لایحه جنگلداری و آبخیزداری 10 ساله شد

شهلا منصوریه
خبرنگار

طرح بهینه بهره‌برداری از جنگل‌ها از سال 92 به این سو مطرح است؛ طرحی که براساس شاخص و معیارهای پایداری مصوب شد و باید سازمان منابع طبیعی آن را اجرا می‌کرد اما از آن سال به این سو، این طرح فقط روی کاغذ آمد و از اجرایی شدن آن خبری نشد. سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی‌ به «ایران» می‌گوید:کشور ما از نظر سرانه جنگل فقیر است و جنگل‌‌های ما در منطقه هیرکانی و زاگرس هر کدام به نوعی آسیب‌‌پذیر هستند و با گرم شدن هوا دومینوی آتش‌سوزی در آنها اتفاق می‌افتد. بنابراین باید اقدامات لازم برای جلوگیری از این آتش‌سوزی‌‌ها انجام شود.

بلاتکلیفی طرح‌ها
طرح مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی همچنان بلاتکلیف است. طرحی که قرار بود در سال 96 توسط سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی تهیه شود، همچنان در حد مطالعه و تحقیقات مانده و هنوز رنگ اجرایی به خود نگرفته است. معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور چندی پیش در گفت‌و‌گو با «ایران» سه رکن اساسی مدیریت پایدار را از دلایل تأخیر آن می‌دانست و گفته بود که به دلایل مالی و اعتباری، مطالعه عمیق و گسترده و همچنین اجرای همزمان از دلایل تأخیر این طرح است. سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌‌گوید:لایحه آبخیزداری و طرح تنفس جنگل از مسائل مهمی هستند و همچنان منتظر ارائه لایحه مهم آبخیزداری و طرح تنفس جنگل است. او می‌گوید که دلیل تأخیر را در این زمینه نمی‌داند اما همچنان پیگیر این موضوع است.
به گفته این مسئول، در شرایط روز کشور مسأله آبخیزداری بسیار مهم است اما متأسفانه عمده بودجه و انرژی کشور صرف مباحث مدیریت آبی به لحاظ سازه‌ای می‌شود. این در حالی است که کشور ما در اقلیم گرم و خشک جهان  قرار دارد و تغییرات اقلیمی شرایط بدی را برای کشور ما به وجود آورده است.
او نقبی به گذشته می‌زند و می‌گوید:ما تمدن سازگار با خشکسالی‌ها را داشته‌ایم. فناوری قنوات یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای کشور ما است که گذشتگان ما به آن فناوری رسیده بودند.
رفیعی در ادامه می‌گوید:چرا برای ارسال این لایحه تعلل شد جای سؤال است و دلیش را نمی‌دانم. با وجود این بارها مکاتبه و پیگیری کرده‌ایم. همچنان منتظر هستیم تا این دو لایحه از سوی دولت ارائه شود.
رئیس فراکسیون مجلس شورای اسلامی درخصوص طرح جنگلداری هم می‌گوید: جنگل‌های کشور ما آسیب‌های زیادی دیده‌اند. آتش‌سوزی‌هایی که این روزها در زاگرس اتفاق می‌افتد بشدت به تخریب این منطقه دامن زده است. جنگل‌های هیرکانی نیز به نوعی دیگر آسیب دیده‌اند. به گفته مردم ساکن در منطقه، درختان جنگل‌های هیرکانی از داخل فقیر هستند و با کوچک‌ترین وزش باد سقوط می‌کنند و مشکلاتی را به وجود می‌آورند.
رفیعی با بیان اینکه در این موارد پیگیر است، می‌گوید:از سال 99 در خصوص جلوگیری از دلایل آتش‌افروزی، رسیدگی بموقع و اطفای آن کارهایی انجام شده است، زیرا در برخی از مناطق به دلایل مختلف امکان اطفا وجود ندارد، اما یکی از مسائلی که به حفظ و نگهداری جنگل‌ها کمک می‌کند، طرح جنگلداری است.
وی با بیان اینکه امیدوارم هر چه زودتر این طرح اعلام و ابلاغ شود، می‌گوید:در برنامه هفتم توسعه موادی قوی نسبت به جنگل‌ها و محیط‌زیست پیشنهاد شده است از جمله اینکه بحث طرح تنفس جنگل‌ها همچنان ادامه داشته باشد.
رفیعی با اشاره به طرح درختان شکسته و افتاده با بیان اینکه کارشناسی دقیقی از این قضیه صورت نگرفته است، می‌گوید:با توجه به اینکه حدود برداشت درختان به دلیل میزان برداشت، محل برداشت و زمان برداشت مشخص نیست، با آن مخالف هستیم.

بازپس‌گیری زمین میانکاله
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی همچنین معتقد است که پتروشیمی میانکاله توجیه اقتصادی ندارد و باید زمین آن بازپس گرفته شود.
به گفته این مسئول، 90 هکتار مساحت زمینی است که به این پتروشیمی اختصاص پیدا کرده در صورتی که حداکثر زمینی که برای این امر اختصاص پیدا می‌کند معمولاً خیلی کمتر است.
 مشکل دیگر این است که بعد از گذشت پنج سال از واگذاری این زمین، هیچ‌ کاری در این اراضی انجام نشده است و قانوناً باید بازپس‌گیری می‌‌شد اما نشد. این اتفاق حقوق مکتسبه را برای احداث‌کنندگان پالایشگاه ایجاد کرده است.
رفیعی معتقد است که اراضی حسین‌آباد و للمرز(میانکاله) جزو اراضی درجه یک محسوب می‌شوند و این‌گونه مراتع و اراضی نباید برای پتروشیمی استفاده شوند. این منطقه تأمین‌کننده امنیت غذایی است و استقرار صنعت توجیه اقتصادی ندارد. او می‌پرسد که خوراک این پتروشیمی از کجا باید تهیه و تأمین شود و در کجا به فروش برسد؟

 

بــــرش

سمیه رفیعی: در شرایط روز کشور مسأله آبخیزداری بسیار مهم است اما متأسفانه عمده بودجه و انرژی کشور صرف مباحث مدیریت آبی به لحاظ  سازه‌ای می‌شود. این در حالی است که کشور ما در اقلیم گرم و خشک جهان قرار دارد و تغییرات اقلیمی شرایط بدی را برای کشور ما به وجود آورده است.

جستجو
آرشیو تاریخی