صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و یک - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و یک - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

حجاب و افزایش حساسیت‌ها نسبت به امر جنسی

حجت‌الاسلام دکتر حسین بستان
هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه


یکم: حجاب براى حفظ تعادل مسائل جنسى ـ نه افزایش آن ـ است. حساسیت جنسی امری غریزی و طبیعی است و اساساً نمی­‌توان آن را به عوامل فرعی و متأخر مانند تأکیدات فرهنگی و قانونی تقلیل داد.
دوم: «پوشش و حجاب به دلیل این‏که نقش اساسى در متعادل کردن غریزه خودنمایى و تبرّج زن دارد، عامل مهمى براى جلوگیرى از بخش بزرگى از پریشانی‌ها و دغدغه‏‌هاىِ فکرى زن به شمار می‌آید، زیرا آزادى زن در خودآرایى و به نمایش گذاشتنِ جلوه‏‌هاى زنانه در بین جامعه، باعث افراط در تجمل و توجه به زیبایی‌هاى ظاهرى می‌شود که این توجه افراطى می‌تواند بروز اختلال‏‌هاى روانى را در زن در پى داشته باشد.»
سوم: با نگاهى به اجتماع و رویدادهاى آن، متوجه می‌شوید زنانى که پوشش نامناسب دارند، بیشتر مورد آزار و اذیت واقع می‌شوند، به واقع بدپوششى آن‏ها چراغ سبز و علامتى است براى آن‏ها که به دنبال هوس‏رانى هستند؛ «هم‏چنان‏که 98 درصد زنانى را که مورد آزار خیابانى قرار می‌گیرند، زنان بدحجاب شامل می‌شوند.»
چهارم: جوامع غربى که بر اساس نظریه دانشمندان خود، آزادى جنسى را پی‌گرفتند و برداشتنِ غیرت، حیا و عفاف را راه‌حل مشکلات تشخیص دادند، امروزه، گرفتار انواع و اقسام معضلات و ناهنجاری‌هاى گوناگون اجتماعى، مانند خودفروشى، فرزندان نامشروع، بیماری‌هاى واگیردار جنسى، بالا رفتن سطح استانداردهاى جنسى و... شده‏‌اند. به واقع، برداشتنِ قیود و هنجارهاى دینى و اخلاقى میان زن و مرد است که جامعه را میدان عرضه و تقاضاى افراطى و شدید جنسى می‌کند، نه رعایت پوشش اسلامى که موجب تفکیک فضاى جامعه و خانواده می‌شود. پوشش اسلامى کمک می‌کند که روابط محبت‏‌آمیز و جنسى در کانون عاطفىِ خانواده و کار و تلاش شایسته در اجتماع پویا و بانشاط صورت بگیرد. بنابراین، مى شود گفت که حجاب، خط قرمز خانه و جامعه است.
پنجم: در طبیعت انسانى، از نظر خواسته‏‌هاى روحى محدودیت در کار نیست. انسان از نظر روحى، طالب بی‌نهایت آفریده شده است. وقتى هم که خواسته‏‌هاى روحى در مسیر مادیات قرار گرفت، به هیچ حدى متوقف نمی‌شود. رسیدن به هر مرحله‏‌اى، میل و‌طلب مرحله دیگر را در او به وجود می آورد. اشتباه کرده‏‌اند کسانى که طغیان نفس امّاره و احساسات شهوانى را تنها معلول محرومیت‏‌ها و عقده‌‏هاىِ ناشى از محرومیت‏‌ها دانسته‌‏اند. همان‏گونه که محرومیت‏‌ها سبب طغیان و شعله‏‌ور شدن شهوات
می‌شود، پیروى و اطاعت و تسلیم مطلق در برابر آن نیز همین نتیجه را در پى دارد. امثال فروید آن طرف سکه را خوانده‏‌اند و از این طرف سکه غافل مانده‏‌اند.
ششم: آنچه مورد تأکید اسلام است، ارضاى غریزه جنسى در حد نیاز طبیعى و از راه دستور زیباى ازدواج و جلوگیرى از تحریک بی‌مورد و بی‌ضابطه آن است که رعایت پوشش اسلامى نقش بسزایى در این زمینه دارد.
هفتم: مقام معظم رهبرى (مد ظله العالى) می‌فرمایند: «یکى از مشکلات زنان در دنیاى غرب، به خصوص در کشور ایالات متحده امریکا، همین است که مردان با تکیه به زورمندىِ خودشان، به عفتِ زن تعدى و تجاوز می‌کنند. آمار منتشر شده از سوى مقامات رسمىِ خود امریکا را من دیدم که یکى مربوط به دادگسترى امریکا و یکى هم مربوط به یک مقام دیگرى بود. آمارها واقعاً وحشت‏ انگیز است. در هر شش ثانیه، یک تجاوز به عنف در کشور امریکا صورت می‌گیرد! ببینید چه قدر مسأله عفت مهم است و وقتى بی‌اعتنایى کردند، قضیه به کجا می‏‌رسد. اداره سلامت و خدمات انسانىِ ایالات متحده امریکا، خشونت را اصلی‌ترین مشکل زنان طى دهه گذشته اعلام کرده و تحقیقات جدید نیز حکایت از سیر صعودىِ این معضل دارد.
هشتم: تأکید بر مسأله حجاب، حساسیت‏‌هاى جنسى را در جامعه کاهش می‌دهد و راهنمایى می‌کند که نیازهاى جنسى در محیط خانواده، که زن و شوهر عهده‏‌دار آن هستند، تأمین شود و به زن به چشم یک انسان متعالى و نه ابزار شهوت‏رانى نگاه شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی