حجاب و افزایش حساسیتها نسبت به امر جنسی
حجتالاسلام دکتر حسین بستان
هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
یکم: حجاب براى حفظ تعادل مسائل جنسى ـ نه افزایش آن ـ است. حساسیت جنسی امری غریزی و طبیعی است و اساساً نمیتوان آن را به عوامل فرعی و متأخر مانند تأکیدات فرهنگی و قانونی تقلیل داد.
دوم: «پوشش و حجاب به دلیل اینکه نقش اساسى در متعادل کردن غریزه خودنمایى و تبرّج زن دارد، عامل مهمى براى جلوگیرى از بخش بزرگى از پریشانیها و دغدغههاىِ فکرى زن به شمار میآید، زیرا آزادى زن در خودآرایى و به نمایش گذاشتنِ جلوههاى زنانه در بین جامعه، باعث افراط در تجمل و توجه به زیباییهاى ظاهرى میشود که این توجه افراطى میتواند بروز اختلالهاى روانى را در زن در پى داشته باشد.»
سوم: با نگاهى به اجتماع و رویدادهاى آن، متوجه میشوید زنانى که پوشش نامناسب دارند، بیشتر مورد آزار و اذیت واقع میشوند، به واقع بدپوششى آنها چراغ سبز و علامتى است براى آنها که به دنبال هوسرانى هستند؛ «همچنانکه 98 درصد زنانى را که مورد آزار خیابانى قرار میگیرند، زنان بدحجاب شامل میشوند.»
چهارم: جوامع غربى که بر اساس نظریه دانشمندان خود، آزادى جنسى را پیگرفتند و برداشتنِ غیرت، حیا و عفاف را راهحل مشکلات تشخیص دادند، امروزه، گرفتار انواع و اقسام معضلات و ناهنجاریهاى گوناگون اجتماعى، مانند خودفروشى، فرزندان نامشروع، بیماریهاى واگیردار جنسى، بالا رفتن سطح استانداردهاى جنسى و... شدهاند. به واقع، برداشتنِ قیود و هنجارهاى دینى و اخلاقى میان زن و مرد است که جامعه را میدان عرضه و تقاضاى افراطى و شدید جنسى میکند، نه رعایت پوشش اسلامى که موجب تفکیک فضاى جامعه و خانواده میشود. پوشش اسلامى کمک میکند که روابط محبتآمیز و جنسى در کانون عاطفىِ خانواده و کار و تلاش شایسته در اجتماع پویا و بانشاط صورت بگیرد. بنابراین، مى شود گفت که حجاب، خط قرمز خانه و جامعه است.
پنجم: در طبیعت انسانى، از نظر خواستههاى روحى محدودیت در کار نیست. انسان از نظر روحى، طالب بینهایت آفریده شده است. وقتى هم که خواستههاى روحى در مسیر مادیات قرار گرفت، به هیچ حدى متوقف نمیشود. رسیدن به هر مرحلهاى، میل وطلب مرحله دیگر را در او به وجود می آورد. اشتباه کردهاند کسانى که طغیان نفس امّاره و احساسات شهوانى را تنها معلول محرومیتها و عقدههاىِ ناشى از محرومیتها دانستهاند. همانگونه که محرومیتها سبب طغیان و شعلهور شدن شهوات
میشود، پیروى و اطاعت و تسلیم مطلق در برابر آن نیز همین نتیجه را در پى دارد. امثال فروید آن طرف سکه را خواندهاند و از این طرف سکه غافل ماندهاند.
ششم: آنچه مورد تأکید اسلام است، ارضاى غریزه جنسى در حد نیاز طبیعى و از راه دستور زیباى ازدواج و جلوگیرى از تحریک بیمورد و بیضابطه آن است که رعایت پوشش اسلامى نقش بسزایى در این زمینه دارد.
هفتم: مقام معظم رهبرى (مد ظله العالى) میفرمایند: «یکى از مشکلات زنان در دنیاى غرب، به خصوص در کشور ایالات متحده امریکا، همین است که مردان با تکیه به زورمندىِ خودشان، به عفتِ زن تعدى و تجاوز میکنند. آمار منتشر شده از سوى مقامات رسمىِ خود امریکا را من دیدم که یکى مربوط به دادگسترى امریکا و یکى هم مربوط به یک مقام دیگرى بود. آمارها واقعاً وحشت انگیز است. در هر شش ثانیه، یک تجاوز به عنف در کشور امریکا صورت میگیرد! ببینید چه قدر مسأله عفت مهم است و وقتى بیاعتنایى کردند، قضیه به کجا میرسد. اداره سلامت و خدمات انسانىِ ایالات متحده امریکا، خشونت را اصلیترین مشکل زنان طى دهه گذشته اعلام کرده و تحقیقات جدید نیز حکایت از سیر صعودىِ این معضل دارد.
هشتم: تأکید بر مسأله حجاب، حساسیتهاى جنسى را در جامعه کاهش میدهد و راهنمایى میکند که نیازهاى جنسى در محیط خانواده، که زن و شوهر عهدهدار آن هستند، تأمین شود و به زن به چشم یک انسان متعالى و نه ابزار شهوترانى نگاه شود.