صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و یک - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و یک - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

 گفته‌های کاظمی درباره کتاب « درلباس سربازی»
محسن کاظمی، نویسنده و پژوهشگر نقاشی قهوه‌خانه‌ای نوشته: «من سرانجام در تور خبرنگار عزیز و جوانی افتادم به نام ایلیا طاوسی و درباره کتاب درلباس سربازی سخن گفتم، کتابی که دربرگیرنده خاطرات دفاع مقدس رهبر انقلاب اسلامی آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای است.
 این کتاب را حدود 8 سال پیش به ناشر تحویل دادم که تاکنون بخت انتشار نیافته است، ولی ‏بر مبنای آن سه قسمت فیلم مستند و نمایشگاه عکسی با همین عنوان ساخته و پرداخته شده است. این ‏گفت‌وگو حاوی نکات قابل توجهی است، همچون:‏ ساحت کتاب با عرصه نمایشگاه و ساخت مستند تفاوت‌های اساسی در ریختار و ساختار دارد. ‏انتخاب و چینش اسناد و جانمایی آنها در کنار متن می‌تواند معانی متفاوت‌تری از نمایشگاه و فیلم ایجاد ‏نماید.‏
من در موازات پژوهش «در لباس سربازی» درگیر پژوهشی دیگر با نام «نقاشی قهوه‌خانه» بودم. همه اینها ‏باعث شد من خیلی جدی پی کتاب «در لباس سربازی» را نگیرم و عرصه از دستم خارج شود و جایش را ‏فیلم مستند و نمایشگاه بگیرد.
‏چنین کتاب مهمی به لحاظ کارشناسی زمان می‌برد. ‏پژوهش کیفی چنان است که یک پژوهشگر حتی ممکن است در میانه کار یا در انتهای کار از مسیری که ‏آمده بازگردد و نسبت به نحوه پژوهش خود تجدیدنظر نماید. من در این کتاب چنین تجربه‌ای داشتم. ‏شاید هم زمانی که کار تحویل داده شد، انتشار آن آنقدر اولویت نداشته که الان دارد.‏ مشخصاً کارشناسی کتاب در لباس سربازی در پی آن است که استنادات و ارجاعات کتاب مشخص‌تر و ‏معین‌تر باشد.‏»


نقد استاد تاریخ اسلامی درباره یک کتاب
احمدرضا خضری، استاد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه تهران با انتشار طرح جلدی از کتاب «تشیع در تاریخ» نوشته: «کتاب تشیع در تاریخ، که حاصل بیش از 10 سال پژوهش نگارنده در این حوزه مهم است، سال ۱۳۹۱ برای نخستین بار به چاپ رسید. به دلیل رویکرد علمی و به دور از هرگونه پیشداوری، ظاهراً کتاب مورد توجه دوستداران این حوزه پژوهشی قرار گرفت. پس از آنکه کتاب در سال ۱۳۹۳ برنده جایزه کتاب دین و پژوهش‌های برتر شد، توجه جامعه علمی را بیش از پیش به سوی خود جلب کرد.
ازاین‌رو چهار بار دیگر پی در پی به چاپ رسید و هربار به سرعت نایاب شد و متأسفانه اکنون حتی یک جلد از کتاب در بازار وجود ندارد و این بنده در پاسخ کسانی که آن‌‌ را درخواست می‌کنند، با شرمندگی می‌گویم: آخرین جلد موجودی خود را چندی پیش به دوستی پیشکش کردم و خودم هم نسخه اضافه‌ای ندارم. چندی پیش از ناشر محترم درخواست کردم یا کتاب را بازنشر کند یا اجازه دهد برای این کار با ناشری دیگر گفت‌و‌گو کنم. خوشبختانه این درخواست پذیرفته شده و بزودی کار را با ناشری دیگر دنبال خواهم کرد. در همین حال چند روز پیش اطلاع یافتم که کتاب با عنوان‌ «تەشەیوع لە مێژوودا» توسط جناب آقای ارسلان ایناخ به زبان کردی ترجمه و در شهر سلیمانیه به چاپ رسیده است .
ضمن سپاس از مترجم پرتلاش و گرانقدر و ناشر محترم، امیدوارم خوانندگان فرهیخته کردزبان کتاب را با نگاه علمی از نظر بگذرانند و دیدگاه‌های ارزشمند خود را برای اصلاح و تکمیل کتاب به این بنده پیشکش نمایند».


گرامیداشت استاد چلیپا
اکبر نبوی، نویسنده و منتقد سینما درباره شب‌های فرهنگ نوشته: «شانزدهمین دفتر از شب‌های فرهنگ، با حضور شماری از اهالی فرهنگ، ادب و هنر برگزار شد.
دفتر شانزدهم، به دیدار با استاد کاظم چلیپا از برجسته‌ترین نقاشان معاصر ایران اختصاص داشت و هنرمندان: تاجبخش فنائیان، علی وزیریان، ناصر سیفی، حمید شریفی و بهزاد بهزادپور درباره شخصیت و هنر والای کاظم چلیپا سخن گفتند و استاد چلیپا نیز پیرامون هنر و مقام هنرمند به ایراد سخن پرداخت.اکبر نبوی نیز در آغاز این دفتر، درنگ کوتاهی داشت بر برخی از آثار کاظم چلیپا.
 گفتنی ‌است هیچ‌یک از مسئولان فرهنگی و هنری کشور در این برنامه شرکت نداشتند.شب‌های فرهنگ هر ماه، در دفتر اکبر نبوی برگزار می‌شود و هر دفتر به دیدار با یک موضوع فرهنگی و یا یک شخصیت فرهنگی و هنری اختصاص می‌یابد.»
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی