صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

رفتار آموزنده علی نصیریان در مواجهه با تلاوت قرآن
از ویدیوهای وایرال شده در شبکه‌های اجتماعی ادای احترام قابل توجه علی نصیریان به تلاوت قرآن است. در این ویدیو علی نصیریان که در مراسم تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر استان گیلان حضور دارد، ورودش به سالن همزمان با تلاوت قرآن می‌شود اما او به احترام قرآن از ورود به تالار مرکزی امتناع می‌کند تا تلاوت قاری تمام شود و بعد وارد سالن شود. این بازیگر پیشکسوت به اصرار دیگران برای ورود پاسخ منفی می‌دهد چون او می‌داند با ورودش مردم به او ابراز محبت کرده و عرض ارادت به او ممکن است باعث بی‌احترامی به قرآن شود.
 

رهبر ایران به ایمان و مردمش تکیه دارد
وحید یامین‌پور در تازه‌ترین یادداشت اینستاگرامی‌اش به مناسبت دیدار رهبر انقلاب با کارکنان و خانواده‌های ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش نوشته است: «بسیاری رضاخان را با ایجاد «ارتش نوین ایران» می‌شناسند؛ ارتشی که قرار بود نماد ایران مستقل، قدرتمند و متجدد باشد. استفانی کرونین در کتاب «رضاشاه و شکل‌گیری ایران نوین» می‌نویسد: «ارتش رضاخان، سپاهی بزرگ اما ضعیف و ناکارآمد بود. شاه خودسر، انزوا از ملتش را با تکیه بر ارتش جبران می‌کرد. اما چون از افسران ارتش به نحو مرگباری می‌ترسید فرماندهان عالی بی‌کفایتی برمی‌گزید.» رودی ‌ماتی می‌گوید: «امور نظامی و امنیتی پهلوی اول، یک‌سوم کل بودجه کشور را می‌بلعید!» این زمانی است که مردم در رنج قحطی حتی نان خالی برای خوردن پیدا نمی‌کردند ولی شاه در حال ریختن پول به پای ارتش خود بود. اما در نهایت همین ارتش در شهریور ۱۳۲۰ فروریخت و شاه گریخت.» بودجه دفاعی ایران حالا حدود ۵ درصد کل بودجه کشور است. اما اقتدار جمهوری اسلامی را به رخ همه کشیده است. رهبر ایران به ایمان و مردمش تکیه دارد بنابراین فرماندهانش از بلندهمت‌ترین و نخبه‌ترین کارآزمودگان نظامی‌اند.
 

سفر به سبلان با آثار نویسندگان
عبدالحکیم بهار، از فعالان حوزه کتاب و مروج کتابخوانی در صفحه اینستاگرامش از تجربه سفر به سبلان در همراهی با خاطرات آثار نویسندگان این حوزه نوشته است: «سبلان و قصه‌هایش را از کودکی دوست داشته‌ام. درست یادم نیست کی و چگونه بود که این حس دوستی بین من و او به وجود آمد؟ شاید آن روزی بود که «برف آباد» عبدالمجید نجفی در ده- دوازده سالگی به دستم رسید و پس از خواندن آن، این حس وابستگی در من ایجاد شد. یا نه آن روزهایی بود که وقتی جعفر ابراهیمی در ده سالگی‌اش توی روستای «هور» اردبیل در کنار چشمه آب، کودکی‌اش را جا گذاشته بود و برای درس خواندن به تهران رفته بود و بعد‌ها با خلق «یک سنگ و یک دوست»، «بیژی»، «هوا بوی گنجشک می‌داد»، «همزاد» و ده‌ها اثر دیگر او، این حس شیرین به سراغم آمده بود. نمی‌دانم شاید هم وقتی بود که کمی بزرگ‌تر شده بودم و محمدرضا بایرامی مجموعه قصه‌های سبلان: «کوه مرا صدا زد» و «بر لبه پرتگاه» و «در ییلاق» را نوشته بود... و شاید هم زمانی بود که قصه جمشید و شکور را با آن قرقی مجروح در رمان«آشیانه در مه» امیرحسین فردی خوانده بودم... شاید هم از خواندن قصه‌های دیگر از نویسندگان دامنه این کوه زیبا بود... نمی‌دانم هرچی بوده و هست این کوه راز‌آلود و جادویی را از کودکی دوست داشته‌ام و همچنان دلبسته زیبایی‌های آنم.»
 

 موسیقی تازه تهمورس پورناظری
تهمورس پورناظری متنی را در اینستاگرام منتشر کرده و از دنبال‌کنندگان صفحه خود درخواست کرده برای ساخت موسیقی تازه‌اش شعر پیشنهاد بدهند.

 

خبر کارگردان «پوست شیر» از اکران فیلم تازه‌اش
نوید محمودی با انتشار ویدیویی از اکران فیلم تازه‌اش خبر داده است. «آخرین تولد» به کارگردانی و نویسندگی نوید محمودی که دو سال قبل با نام «سقوط کابل» پروانه ساخت گرفته بود، پس از دو سال از ۱۸ مرداد ماه با سرگروهی سینما هویزه مشهد در سراسر کشور اکران عمومی می‌شود. نوید محمودی پیش‌تر فیلم‌های «رفتن»، «هفت و نیم» و «مردن در آب مطهر» را کارگردانی کرده بود و تهیه‌کنندگی فیلم‌های «چند متر مکعب عشق»، «شکستن همزمان بیست استخوان» و سریال نمایش خانگی «پوست شیر»  را برعهده داشته است. در فیلم «آخرین تولد» الناز شاکردوست، پدرام شریفی، شیدا خلیق، آرمین رحیمیان، سوگل خلیق، نیلوفر کوخانی و رضا بهبودی به ایفای نقش می‌پردازند.

جستجو
آرشیو تاریخی