صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

در نشست جامعه هتلداران ایران مطرح شد:

زیاندهی هتل‌ها


 زیست بوم/ استانداردسازی هتل‌های کشور موضوعی بود که جمشیدحمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران به آن اشاره کرد و گفت: حدود ۷۰ درصد هتل‌های کشور استاندارد شده‌اند و بقیه هم در چرخه هستند. همچنین مدت گواهی استاندارد ۳ ساله و قابل بررسی است. او همچنین در خصوص حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت هتلداری کشور گفت: بخشی از سرمایه‌گذاران خارجی و هتلداران زنجیره‌ای علاقه‌ای برای حضور در ایران ندارند.
 به گفته مادرشاهیان، رئیس هتلداران خراسان رضوی، حدود ۵۰ هتل توسط بخش خصوص در حال ساخت است و حتی هتل روتانا در کشور درخواست حضور دارد.
اما چندسالی است که مشکلات موجود سبب تأخیر در بهره‌برداری هتل‌ها شده است. او همچنین گفت که در خراسان رضوی ۸۵ درصد هتل‌ها استانداردسازی شده‌اند.
 
فعالیت خانه‌مسافرها
شیروانی نیز در خصوص فعالیت خانه مسافرها و قیمت‌گذاری هتل‌ها و سیاست‌هایی که برای جذب گردشگر در نظر گرفته شده، گفت: هتل‌ها گران نیستند چراکه هزینه‌ها را دلاری می‌دهند و نرخ را ریالی می‌گیرند اما موافقیم که باید تخفیفات ویژه داده شود. رقابت ما با خانه‌مسافرها امکان ندارد چراکه آزادی‌هایی دارند که هتل ندارد.
مهدی رودبارکی نماینده هتلداران مازندران نیز گفت: زمانی که خانه‌مسافرها شکل گرفت، سه قشر در جامعه بود اما اکنون دو قشر مرفه و فقیر در جامعه داریم.
 اکنون قیمت خانه‌مسافرها به چند 10 میلیون رسیده. هتل‌ها سرمایه‌های بین نسلی هستند و ما کار دیگری بلد نیستیم.
به گفته رودبارکی، صندوق توسعه و بانک‌های ایران از سرمایه‌گذاری داخلی در تحریم منع شده‌اند و بر سرمایه‌گذاری خارجی تأکید شده است، بنابراین حضور سرمایه‌گذاران خارجی رؤیا خواهد بود.حمزه‌زاده نیز در همین باره با اشاره به معافیت ۵۰ درصدی از مالیات تأسیسات گردشگری گفت: مدت زمان آن تمام شده و با وجود آنکه قرار بود دو سال دیگر تمدید شود اما تمدید نشده است.
 بنابراین باید در قانون برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شود. او همچنین در خصوص هتل‌های ایمن و ناایمن نیز به این اشاره کرد که در گواهی استاندارد این بخش لحاظ شده و تقریباً ۷۰ درصد هتل‌های کشور ایمن هستند. همچنین برخی از هتل‌های فرسوده نیازمند تغییر کاربری هستند.

 سیف الله رنجبر، سرپرست پایگاه جهانی اورامانات با اشاره به دو سالگی ثبت جهانی اورامانات افزود: یکی از اساسی‌ترین نیازهایی که در این منطقه وجود دارد، تأمین و تکمیل زیرساخت‌های جاده‌ای و نیز مراکز اقامتی، پذیرایی و ... است که رفع این مشکلات از عهده پایگاه جهانی خارج است و سایر دستگاه‌های اجرایی باید پای کار بیایند.

جستجو
آرشیو تاریخی