صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

با کاهش 23 درصدی بارش‌ها، خشکسالی در شرق کشور شدیدتر شد

چشم امید خراسان جنوبی به طرح انتقال آب

بیرجند - فلات مرکزی ایران و استان‌های شرقی کشور در کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار دارند و در این میان استان خراسان جنوبی از خشک‌ترین و کم باران‌ترین مناطق کشور است. طرح انتقال آب دریای عمان به شرق کشور و استان خراسان جنوبی از جدی‌ترین طرح‌هایی است که دولت سیزدهم برای حل بحران آب در این بخش از کشور پیگیری می‌کند. طول خط انتقال آب از دریای عمان بیش از هزار و ۷۹۰ کیلومتر بوده که میزان ۱۴۰۰ تا ۲۲۰۰ میلیمتر آب از این خط منتقل می‌شود.
 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به وضعیت نگران کننده بارندگی‌ها در استان گفت: طرح خط انتقال آب از دریای عمان با فعالیت دو پیمانکار در حال اجراست.
 علیرضا عباس‌زاده، افزود: در خراسان جنوبی به دلیل شرایط خاص اقلیمی و عدم وجود منابع آب سطحی بیش از ۹۰ درصد نیاز آبی استان از منابع آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود. میزان بارش استان در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته حداقل ۱۷ درصد کاهش داشته یعنی یک پنجم منابع آب سطحی استان در این مدت کاهش یافته است، این میزان نسبت به میانگین بلندمدت ۳۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد که خود نشانگر این بوده که یک سوم نسبت به دوره بلندمدت بارش را در اختیار داریم.
 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: بر اساس بررسی‌ها و مقایسه‌ای که بین دو دهه از سال ۸۰ تا ۱۴۰۰ با سال ۶۰ تا ۸۰ صورت گرفته، شاهد حداقل ۲۳ درصد کاهش بارش در استان هستیم.
 عباس‌زاده ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد یک دوره خشکسالی جدی را تجربه می‌کنیم و هر چقدر می‌گذرد شدت و حدت این خسارت بیشتر می‌شود، بنابراین باید توجه کنیم که محدودیت بسیار جدی در منابع آب سطحی و بارش داریم یعنی تأمین نیازهای آبی از بارش وضعیت خوبی نیست و نسبت به دوره‌های مشابه سال‌های قبل عددش نگران کننده است.
 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تأمین آب به وسیله انتقال از دریا یکی از روش‌هایی بوده که در دستور کار برای موضوع تأمین آب استان بوده است، بیان داشت: دو طرح مصوب برای خراسان جنوبی در این زمینه وجود دارد؛ یکی بحث انتقال آب از خلیج فارس و دیگری انتقال آب از دریای عمان است.
وی با اشاره به اینکه اولویت اجرای انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی در دولت در حال دنبال کردن است، اضافه کرد: یکی از مشکلات در بحث انتقال آب از خلیج فارس این بوده که خط انتقال باید از منطقه کوهستانی سنگی عبور کند که سه تا چهار سال پروژه را به تعویق می‌اندازد، بنابراین برآورد مشاوران این بود که انتقال آب از دریای عمان سهل‌الوصول‌تر بوده و دریای عمان چون به آب‌های آزاد منتهی می‌شود بحث غلظت و مباحث زیست محیطی بر آن مترتب نیست، بنابراین اولویت کشور این شد که تأمین آب مناطق شرق کشور از خط انتقال آب از دریای عمان انجام گیرد.
 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر تأسیسات نمک‌زدایی و آب شیرین کن در سواحل مکران چابهار انجام شده و آب از دریا استحصال و نمک زدایی می‌شود و تأسیسات آب شیرین کن نصب و آب شیرین به زاهدان، زابل و بعد وارد خراسان جنوبی شده و تا مشهد ادامه دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی