خودروهایی که خاک می‏خورند

متقاضیان خودروهای وارداتی همچنان بلاتکلیف

طرح واردات خودرو از اسفندماه 1401 آغاز شد؛ بر این اساس چند صد هزار دستگاه خودرو در معرض فروش قرار گرفت. بر اساس این گزارش، پنج ماه از آغاز طرح فروش خودروهای وارداتی گذشته است، اما همچنان متقاضیان بلاتکلیفند و حتی نمی‏دانند چه خودرویی ثبت‏نام کرده‏اند و قرار است چه زمان و چه خودرویی تحویل بگیرند.
طبق اعلام مدیر سامانه یکپارچه خودرو، 33 هزار نفر منتخب شده بودند تا به آنان خودرو تحویل شود. قرار بود به یک‏هزار و 108 نفر چانگان تحویل داده شود، خودروهایی که توسط سایپا قرار بود وارد شود و در اختیار متقاضیان قرار گیرد. با اینکه این خودروها در گمرک غرب تهران خاک می‏خورد اما هنوز کسی تحویل نگرفته است.31 هزار و 892 نفر از کسانی که برای واردات خودرو ثبت‏نام کرده‏اند، هنوز نمی‏دانند چه خودرویی ثبت‏نام کرده‏اند و موعد تحویل کی هست؟

آمادگی برای واردات میلیونی
علت ترخیص نشدن خودروها در گمرک غرب تهران، عدم صدور استانداردهای لازم است، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در این باره گفته است: خودروهای وارداتی که تأیید نوع و تطابق تولید داشته باشند، در کمتر از 24 ساعت ترخیص می‏شوند. مهدی اسلام‏پناه در بازدید از خودروهای وارداتی موجود در گمرک غرب تهران تأکید کرد: این سازمان برای واردات میلیون‏ها خودرو آمادگی دارد، اما باید تطابق تأیید نوع و تولید وجود داشته باشد.
ترخیص در کمترین زمان
گفته می‏شود، خودروهای زیادی در انبارهای واردکنندگان وجود دارد که باید پس از ترخیص و تعیین قیمت به شبکه توزیع وارد شود، اما همچنان در پارکینگ‏ها مانده است. شرکت سایپا بیش از 20 روز پیش این خودروها را اظهار کرده، اظهارنامه تأیید و به سازمان ملی استاندارد ارجاع شده است، اما این خودروها دارای برخی نواقص نشانه‏گذاری، نصب کمربند ایمنی، مصرف سوخت و غیره بوده است که با ارائه تعهد از سوی شرکت سایپا برای رفع این نواقص، اجازه ترخیص خودروها داده می‏شود. به محض صدور تأییدیه نوع این خودروها نیز کمتر از 24 ساعت، گواهی coc برای این خودروها صادر می‏شود. البته خودروها باید قابلیت پاس کردن استانداردهای مدنظر سازمان ملی استاندارد را داشته باشند که در این صورت ترخیص انجام می‏گیرد.

عاملی برای کاهش 50 درصدی
طبق نظر کارشناسان تخصصی بازار خودرو، واردات التهابات بازار خودرو را آرام کرده و منجر می‏شود تا گروه‏های مصرف برای انتخاب خودرو مدنظرشان قدرت انتخاب بیشتری داشته باشند. همچنین واردات خودروهای با کیفیت بالا بر کاهش 50 درصدی قیمت خودروهای خارجی ختم می‏شود. به طور قطع ورود خودروهای وارداتی در این فضای رقابتی منجر به تعادل در بازار عرضه و تقاضا و شکسته شدن و کاهش انواع قیمت‏های بازار می‏شود. در همین باره بود که اواسط اسفندماه 1400 رئیس‏جمهور به وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت برای «بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور» دستور هشت ماده‏ای را به طور رسمی ابلاغ کرد. در یکی از مفاد این دستور، تأکید شده بود که به منظور افزایش رقابت‏پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب‏سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال 1401، حداکثر در مدت سه ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.
حقوق ورودی بر اساس ارز نیمایی
همچنین در خصوص قیمت‏گذاری نیز بر اساس قانون واردات و ساماندهی صنعت خودرو مجلس، دولت مکلف است حقوق ورودی خودروهای سواری را معین و با ملاحظه منابع ارزی کشور نسبت به دریافت آن اقدام کند. از این رو مقرر شده است تا بر اساس آیین‏نامه واردات، قیمت خودرو در مرحله تخصیص خودرو و بر اساس قیمت ارز نیمایی همان زمان و به صورت قطعی محاسبه شود. در حال حاضر حدود پنج ماه از آغاز طرح فروش خودروهای وارداتی گذشته است؛ چند صد هزار دستگاه خودرو وارداتی که در معرض فروش قرار گرفته اما هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و دویست و چهل و نه
 - شماره هشت هزار و دویست و چهل و نه - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲