صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و هشت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و هشت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

تحسین یک آهنگساز از یک مستند، انتشار اثر تازه میدیا فرج‌نژاداز اخبار اهالی فرهنگ و هنر در شبانه‌روز گذشته است.

موسیقی، روایتگر داستان
بهزاد عبدی، آهنگساز در صفحه اینستاگرامش صفحه مهدی نورمحمدی، کارگردان مستند «آواز جغد کوچک» را بازنشر کرده و از درخشش این کار نوشته است:«خوشحالم در این مستند که هیچ روایتگری ندارد و بازیگران اصلی آن حیوانات هستند، موسیقی روایتگر داستان شده است. مستند بلند «آواز جغد کوچک» به کارگردانی مهدی نورمحمدی که تاکنون موفق به دریافت ده‌ها تندیس و سرتیفیکیت از فستیوال‌های معتبر ایران و جهان شده است، این‌بار در بیست‌وششمین دوره جشنواره فیلم گرن پارادیزو ایتالیا موفق به دریافت دو تندیس از این فستیوال معتبر اروپایی شد. زیبایی این فیلم در قدرت تصاویر آن نهفته است. برای دنبال کردن داستان دو جغد به‌عنوان قهرمان داستان نیازی به هیچ کلمه‌ای نیست، اما این طبیعت است که تمام قدرت صدایش را به گوش می‌رساند. آواز جغد کوچک در ایران ساخته شده است و مستندهایی از این دست می‌تواند جرقه‌ای برای مسیرهای جدید حفاظتی در این کشور باشد.

عجیب‌ترین قلعه ایران
میدیا فرج‌نژاد اثر تازه‌اش به‌عنوان «شەواری دڵ» را که به‌ صورت ویدیو‌کلیپ بوده است در صفحه مجازی خود منتشر کرد. این آهنگساز و نوازنده در شرح آن نوشته است:«در 15 کیلومتری سرپل ذهاب روستای کوچکی به نام پاتاق واقع شده است، روستای زیبایی که در زلزله سرپل ذهاب بشدت تخریب شد، روستایی که در دلش یکی از عجیب‌ترین قلعه‌ها جا دارد. قلعه یا زیج منیژه، بازمانده از قصه متفاوت بیژن و منیژه در شاهنامه.
بدون شک یکی از منحصر‌به‌فردترین زنان داستان‌های ایرانی منیژه است. تصنیف «شەواری دڵ» را بر اساس داستان و برای زیج منیژه ساخته بودم اما... می‌دانستم با بلایی که زلزله بر سر روستا آورده، احتمالاً چیزی از زیج منیژه کهنسال غیر از مشتی خاک باقی نمانده است. با همه ناامیدی ترجیح دادیم برویم و حداقل خرابه‌اش را ببینیم، به روستا که رسیدم متوجه شدم تمامی خانه‌ها نوساز هستند. هیچ خانه با قدمتی نمی‌دیدم. با کمک از نقشه، زیج منیژه را پیدا کردم و... شوکه شدم! طاق‌های بلندش، دالان‌های سنگی‌اش و... زیج باقی مانده و سرپا بود! کل چیزی که طی این چند دهه ساخته شده بود با خاک یکسان شده و این بنای تاریخی بر جای خود استوار بود. خوشحال بودم برای سلامت میراث فرهنگی ایرانیان.

جستجو
آرشیو تاریخی