صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و هشت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و هشت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

زنده‌باد هنرمندان مردمی و محرمی

جبار آذین
منقد و مدرس سینما و تلویزیون


هنرمندنماهایی که به سلبریتی‌های سینما، تئاتر و موسیقی موسوم هستند، محصول هنر و سینمای لیبرالی و غیرمتعهد و موقعیت‌های نامناسب فرهنگی و پول‌سالاری هستند. این قبیل افراد که در عرصه‌های هنر، نان شکل و شمایل و وابستگی‌های خود را می‌خورند، عموماً میانه و سنخیتی با فرهنگ ندارند و انگیزه‌های اصلی آنها از ورود به حوزه‌های هنر، کسب ثروت و شهرت است. به همین دلایل است که عمدتاً در حرفه خود ناموفق هستند و با پول و رابطه خود را مطرح می‌کنند. این قبیل کاسبان هنری، چون برای باورها و فرهنگ مردم و آرمان‌های جامعه، ارزش و احترام قائل نیستند و برای شهرت و ثروت، همه کار می‌کنند، از سوی برخی اشخاص و جریان‌های سیاسی، مورد استفاده ابزاری قرار می‌گیرند.
امروز چهره این سری از هنرمندنماها برای جامعه شناخته شده و مردم هنردوست، ترجیح می‌دهند از هنرمندانی پشتیبانی و از هنرهایی استقبال کنند که متعهد و مردمی باشند و در مسیر خدمت به ملت و کشور از فرهنگ جامعه پاسداری کرده و خادمان فرهنگسازی کشور باشند؛ هنرمندانی که با تولید آثار فاخر و شایسته و اقدام‌های ارزشمند یار و یاور مردم هستند. افزون بر صحنه‌های هنری، هنرمندان متعهد و متدین و مردمی، انسان‌هایی اخلاق‌مدار و پایبند ارزش‌ها هستند و در کنار هنرآفرینی‌های خود با اقدام‌های انسان‌‌دوستانه و خداپسندانه، به مردم خدمت می‌کنند.
نمونه این هنرمندان محترم و ارزشمند در جامعه هنری ایران زمین کم نیستند. به مناسبت ماه محرم و خدمات انسانی از یکی دو نفر از آنها یاد می‌کنم تا تفاوت میان هنرمندان راستین و هنرمندنماهای شهرت‌طلب و کاسبکار و سلبریتی‌ها مشخص‌تر شود. محسن چاووشی، هنرمند بدون حاشیه و قابل احترام و مستعد موسیقی کشور که اکثر آثار خود را با اشعار مولانا و حافظ و سعدی و... می‌سازد و تاکنون چندین اثر موسیقایی محرمی، آیینی و ملی اجرا کرده و با تولیدات باارزش خود در کنار مردم است، افزون بر خدمات خوب هنری، در حوزه‌های خدمات‌رسانی اجتماعی و انسانی بی‌ادعا و منت، بسیار فعال است و تاکنون با همت، مشارکت و هزینه خود، خیران و مساعدت مردم و مسئولان، توانسته قریب به دو هزار زندانی را از زندان آزاد کند و آنها را به میان خانوادهایشان و جامعه بازگرداند.
مصطفی راغب خواننده جوان کشور هم گام در راه خداپسندانه محسن چاووشی گذاشته و علاوه بر هنرنمایی برای زندانیان در ماه محرم، با هزینه خود، چند زندانی را از بند رهانیده است و این قافله هنرمندی‌ها و انسان‌دوستی‌های هنرمندان متعهد مردمی و محرمی، همچنان ادامه دارد.
این‌گونه است که فرق دوغ و دوشاب روشن شده و هنر و هنرمندان مردمی و ارزشی از هنر و هنرمندان غیرمردمی و غیرارزشی بازشناخته می‌شوند. درودها بر عزت و هنر و شرف هنرمندانی که ایمان و امید و تقوا و باورهای خود را با پول، ثروت و شهرت و مقام، معامله نکرده‌اند و رضایت خداوند و مردم را مدنظر دارند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی