صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و هفت - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و هفت - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

واکنش معاون اقتصادی وزیر امور خارجه به برخی خبرسازی‌ها

اینجا ستون «ذره بین» است و ما با دقت بیشتری به جزئیات یک سوژه خبری پرداخته ایم:

حاشیه‌سازی برای صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به ونزوئلا، به‌ویژه در حوزه تعمیر پالایشگاه‌هایی که به واسطه تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه امریکا از کار افتاده‌اند، آخرین تلاش رسانه‌ای و امنیتی امریکا برای زیرسؤال بردن توان فنی و مهندسی جمهوری اسلامی و نیز دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم بود. جالب و چه بسا تأمل‌برانگیز، این مسأله بود که این ادعای رسانه‌های امریکایی، در برخی رسانه‌های داخلی هم بازتاب یافت؛ ادعایی که نمی‌توانست خارج از چهارچوب فرایند سیاسی و تحریمی نظام امریکا هم باشد.
به عبارت دیگر، چه چیزی برای امریکا بدتر از این بود که دو کشور مستقل، اما تحریم شده از سوی این کشور، به یاری هم بشتابند و در چهارچوب‌های معقول اقتصادی، با هم تبادل مالی و فنی داشته باشند. پس باید به واسطه برخی خبرسازی‌ها و البته با ابزار رسانه، این همکاری‌ها را در افکارعمومی دو کشور، زیر سؤال برد.
چنین تلاشی بود که واکنش مهدی صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان را به دنبال داشت. البته صفری، پرده دیگری از این بازی رسانه‌ای- امنیتی را هم برملا کرد، پرده‌ای که می‌خواست تصمیم‌گیران ایرانی را در یک وضعیت واکنشی قرار دهد تا جزئیات مناسبات اقتصادی دو کشور تحریم شده را آشکارسازی کنند، اما مدیران دو کشور، هوشمندی به خرج داده و در این بازی قرار نگرفتند.
در این رابطه، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در واکنش به خبرسازی‌های رسانه‌های امریکایی و تکرار آن در برخی رسانه‌های مغرض داخلی با هدف زیرسؤال بردن روابط اقتصادی ایران و ونزوئلا، نه تنها این خبرسازی‌ها را تکذیب کرد، بلکه گفت که همکاری‌های دو کشور در حال دنبال شدن است و البته او حاضر نیست بابت این فضاسازی‌ها، ابعاد و جزئیات محرمانه این همکاری‌ها را در شرایط تحریمی برملا کند.
مهدی صفری، با اشاره به حضور متخصصان ایرانی برای تعمیر لنج‌ها در برخی کشورهای آفریقایی، یا تمهید برای صید و صادرات ماهی در آفریقا و حتی صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا و آسیا، گفت: درباره همکاری‌ها و مناسبات اقتصادی ما در ونزوئلا روزنامه‌ای گفته بود این مسائل دروغ است، در حالی که ثابت کردیم این طور نیست.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به این روزنامه ادامه داد: البته اگر تلاش می‌کنید از ما دربیاورید تا بگویید ما در ونزوئلا چکار می‌کنیم، باید بدانید که ما هیچ وقت این کار را نمی‌کنیم. ما در ونزوئلا داریم خوب کار می‌کنیم، هیچ پالایشگاهی را هم تعمیر نکردیم، چه رسد به اینکه وارد کار شود. فرایند این کارها در حال طی شدن در چهارچوب خودش است.
نخستین بار یک رسانه امریکایی ادعا کرده بود که نیروگاه تعمیرشده از سوی ایران در ونزوئلا، از کار افتاد. این خبر که با هدف زیرسؤال بردن توان فنی، تخصص و کارآمدی متخصصان ایرانی و نیز زیرسؤال بردن روابط اقتصادی دو کشور مطرح شده بود، از سوی برخی رسانه‌های داخلی هم تکرار شد. اما اظهارات مهدی صفری نشان می‌دهد که نهادهای مسئول در ایران، نه تنها بازی طراحی شده از سوی سرویس‌های امریکایی را خوانده‌اند، بلکه نسبت به بازتاب این طراحی‌ها، از سوی برخی در داخل نیز اشراف دارند. در کنار این، این واقعیت هم آشکار شد، پالایشگاه‌هایی که مهندسان و متخصصان ایرانی در حال کار روی آن هستند، هنوز وارد مدار نشده است که بخواهد از کار بیفتد!

جستجو
آرشیو تاریخی