صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و هفت - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و هفت - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

در سفر امیرعبداللهیان به پاکستان امضا شد

سند برنامه همکاری راهبردی تهران و اسلام‌آباد

همزمان با سفر وزیر امور خارجه به پاکستان، تهران و اسلام آباد یک توافقنامه راهبردی 5 ساله را به امضا رساندند. حسین امیرعبداللهیان چهارشنبه گذشته در نخستین سفر دوجانبه خود و در پاسخ به دعوت «بلاول بوتو زرداری» همتای پاکستانی به این کشور سفر کرد. در جریان این سفر، امیرعبداللهیان و «بلاول بوتو زرداری» ضمن اعلام اینکه سند برنامه راهبردی همکارهای تجاری 5 ساله میان دو کشور برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ به امضا رسیده است، از هدفگذاری ایران و پاکستان برای رساندن حجم روابط تجاری به میزان 5 میلیارد دلار خبر دادند. علاوه بر این، سند سومین جلسه کمیته مشترک سرمایه‌گذاری ایران و پاکستان و پروتکل همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور به امضا رسید. ایجاد 5 بازارچه جدید مرزی در مرزهای مشترک از دیگر تصمیماتی بود که مقام‌های تهران و اسلام آباد اعلام کردند درصدد به اجرا درآوردن آن هستند تا مرزهای مشترک را از مرزهای امنیتی به مرزهای تجاری و اقتصادی تبدیل کنند.
در جریان سفر رئیس دستگاه دیپلماسی به اسلام آباد، «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان از رئیس جمهور ایران برای سفر به اسلام آباد دعوت و ابراز امیدواری کرد که بعد از تحولات مربوط به انتخابات پاکستان، رئیس جمهور ایران اولین رئیس دولتی باشد که به پاکستان سفر می‌کند.
 
تداوم امضای توافقنامه‌های جامع
برنامه همکاری راهبردی 5 ساله ایران و پاکستان، جدیدترین توافق جامعی است که دولت سیزدهم پس از پیگیری توافقنامه‌های جامع همکاری با شمار زیادی از کشورها از چین و روسیه گرفته تا ونزوئلا، سوریه و عراق به امضا رسانده است. هدایت روابط با کشورهای دور و نزدیک به سمت و سوی دستیابی به توافقنامه‌های جامع و راهبردی رویکردی بوده که از همان آغاز در دستور کار دولت سید ابراهیم رئیسی قرار گرفته و زیر سایه اهمیت موضوعات همکاری و بازه زمانی تقویت مناسبات، از اهمیت مضاعفی برخوردار شده که ابعاد آن در اسناد همکاری راهبردی پدیدار شده است. این در حالی است که وجود طیف گسترده‌ای از منافع مشترک بلند مدت میان ایران و همپیمانان آن ضرورت گام برداشتن به سوی دستیابی به توافقنامه‌های فراگیر دوجانبه را دوچندان می‌سازد؛ رویکردی که دولت رئیسی با توجه به وجود امکان‌ها و مؤلفه‌های مهم که مجموعه‌ای از متغیرها و اشتراکات تاریخی، سیاسی و اقتصادی را دربرمی گیرد، توجه ویژه‌ای را معطوف آن ساخته است. زیر سایه این وجه از همکاری‌های راهبردی است که تصویر روشنی از ثبات و پایداری روابط ایران و متحدانش به نمایش در می‌آید؛ تصویری که نشان دهنده این واقعیت است که جمهوری اسلامی و طرف‌هایش می‌توانند با اطمینان از تداوم این مناسبات امن و باثبات، امکان به جریان انداختن روابط سطح بالای سیاسی و اقتصادی و سرمایه گذاری‌های بلندمدت را فراهم کنند.

تبدیل مرزهای امنیتی به مرزهای اقتصادی
یکی از وجوه مهم سند همکاری راهبردی تهران و اسلام آباد، هدفی است که دو طرف در خلال رایزنی‌های اخیر درباره آن سخن گفته‌اند. پیشتر رئیسی در دیدار ژنرال «سید عاصم منیر»، فرمانده ارتش پاکستان که به تهران سفر کرده بود، راهبرد جمهوری اسلامی مبنی بر تبدیل مرزهای امنیتی به مرزهای امن و اقتصادی را مورد توجه قرار داد و تأکید کرده بود که تسریع در اجرای توافقات فیمابین موجب ارتقای بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان و به تبع آن ارتقای سطح روابط سیاسی دو همسایه خواهد شد. این رویکرد برآمده از تمرکز ویژه دولت به پیگیری دیپلماسی اقتصادی است که از طریق ارکان و نهادهای مختلف در دستور پیگیری قرار داده است. به نظر می‌رسد امضای سند همکاری راهبردی ایران و پاکستان بستر خوبی را برای تحقق این مهم فراهم می‌سازد.

امضای بیش از ۱۹۰ سند همکاری
وزیر امور خارجه در جریان سفر خود به اسلام آباد در دیدار همتای خود، امضای بیش از ۱۹۰ سند همکاری بین دو کشور و برگزاری ۲۱ اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را یادآور شد و افزود: «طی سال‌های اخیر در دوره دولت آقای رئیسی حجم همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. البته با توجه به ظرفیت‌های موجود در دو کشور برای گسترش مناسبات، این افزایش رضایت مقامات دو کشور را فراهم نمی‌آورد و ما می‌خواهیم که در سال‌های آینده شاهد گسترش هرچه بیشتر این همکاری‌ها باشیم». «بلاول بوتو زرداری» نیز گسترش مبادلات تجاری و تعمیق همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور را مهم ارزیابی کرد و افزود: «در سال‌های اخیر مراودات تجاری دو کشور بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است، ولی واقعیت‌ها و ظرفیت‌هایی داریم که می‌توانیم این میزان را افزایش دهیم. لازم است کمیته راهبردی روی همه توافقات دو کشور تشکیل دهیم تا تمامی ابعاد روابط اعم از همکاری‌های اقتصادی، دفاعی و تجاری ارتقا یابد.»
دیدار با «شهباز شریف»
از مهم‌ترین برنامه‌های وزیر امور خارجه در اسلام آباد، دیدار با «شهباز شریف»، نخست‌وزیر پاکستان بود. موضوعات سیاسی، اقتصادی، تجاری، امنیتی و مرزی بویژه در موضوعات بانکی، تهاتر و خط انتقال گاز از جمله محورهای مورد بحث در این دیدار بود و وزیر امور خارجه به تشریح راهکارهایی در چهارچوب حقوق بین‌الملل و توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور پرداخت. نخست‌وزیر پاکستان در این ملاقات ضمن استقبال از سفر بموقع هیأت جمهوری اسلامی ایران به پاکستان و تأکید بر دعوت خود از رئیس جمهوری اسلامی ایران، گفت که ایشان مدعو ملت پاکستان هستند. او ابراز امیدواری کرد بعد از تحولات مربوط به انتخابات پاکستان، رئیس جمهور ایران اولین رئیس دولتی باشد که به پاکستان سفر می‌کند.
وزیر امور خارجه در ادامه سفر به پاکستان همچنین با «محمدصادق سنجرانی»، رئیس مجلس سنای این کشور نیز دیدار کرد و با اشاره به اهمیت جایگاه دیپلماسی پارلمانی به عنوان بخش مهمی از دیپلماسی کشورها، نقش مجالس قانونگذاری در جمهوری اسلامی ایران و پاکستان را بسیار مهم و مؤثر توصیف کرد.

نشست فرصت‌های اقتصادی
امیرعبداللهیان همچنین در جریان این سفر در نشست فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری میان ایران و پاکستان در شهر «کراچی» پاکستان حضور یافت. او در سخنانی طی این نشست، با اشاره به برخورداری هر دو کشور از موقعیت استراتژیک و قرار داشتن در مسیر کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی گفت: «از جمله در روند ابتکار کمربند-راه، تلاش شده است تا از ظرفیت‌های موجود برای توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای در حوزه حمل و نقل و ترانزیت بهره‌برداری شود.» به گفته امیرعبداللهیان موقعیت جغرافیایی دو بندر چابهار (در ایران) و گوادر (در پاکستان) از دیگر ظرفیت‌هایی است که می‌تواند در راستای افزایش همکاری‌های اقتصادی دوجانبه و منطقه‌ای دو کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد. وزیر امور خارجه افزود: «تجارت ایران و پاکستان از روند افزایشی برخوردار بوده و به بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.» امیرعبداللهیان پس از ورود به کراچی و ادای احترام به بنیانگذار فقید پاکستان از نامگذاری خیابانی در پایتخت پاکستان به نام امام خمینی(ره) رونمایی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی