صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و هفت - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و هفت - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

با برگزاری رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه در جزیره بوموسی تأکید شد

جزایر سه‌گانه در سایه اقتدار ایران

برگزاری رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه در منطقه عملیاتی با مرکزیت جزیره بوموسی با به‌کارگیری سامانه‌های جدید دفاعی مجهز به هوش مصنوعی نشان داد که جمهوری اسلامی ایران با تمام قدرت از امنیت خلیج فارس و بویژه جزایر ایرانی آن صیانت می‌کند. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان این رزمایش که از بامداد چهارشنبه یازدهم مرداد و به نام «سردار شهید اسحاق دارا» آغاز شد، با بیان اینکه هیچ بیگانه‌ای اذن حضور و حاکمیت بر سرنوشت مسلمانان را نخواهد داشت، تأکید کرد: ملت‌ها و دولت‌های مسلمانان منطقه خود قادر هستند در ترتیباتی برادرانه و مسلمانانه امنیت همه مناطق را برقرار کنند و نیازی به حضور هیچ بیگانه‌ای نیست.
سرلشکر حسین سلامی در عین حال تصریح کرد: همان گونه که به استقلال، تمامیت ارضی، امنیت و آرامش کشورهای همسایه و مسلمانمان اعتقاد داریم، برای امنیت مرزهای خودمان و حفظ استقلال و دستاوردهای باشکوه انقلاب نیز ارزش و احترامی والا و بیش از جان‌ها و قطرات خونمان قائل هستیم.
این موضع در سخنان سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز این‌گونه بازتاب یافت که ‌«جزایر خلیج فارس، ناموس ملت بزرگ ایران اسلامی هستند و ما فرزندان این ملت غیور موظف هستیم از نوامیس خود دفاع کنیم.» وی در عین حال با هشدار نسبت به القائات و توهمات تفرقه‌افکنانه کشورهای فرامنطقه‌ای درباره ثبات و امنیت این منطقه حساس، گفت: خلیج فارس متعلّق به همه کشورهای این منطقه است و همه کشورها نسبت به حدود و ثغور جغرافیایی خود حساسیت دارند و ما هم در خصوص حفاظت و حراست از تمامیت سرزمینی میهن اسلامی، ذره‌ای کوتاهی نمی‌کنیم.

هوش مصنوعی در خدمت حراست از جزایر سه‌گانه
پرنده‌ها و شناورهای بدون سرنشین مدیریت پذیر از راه دور و مجهز به هوش مصنوعی از جمله سامانه‌ها و تجهیزات دانش‌بنیانی بودند که در رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس به‌کارگیری شدند و اهداف از پیش تعیین شده را با دقت منهدم کردند. در این رزمایش همچنین برای اولین بار، سامانه موشکی کروز قدیر و موشک بالستیک فتح ۳۶۰ مجهز به هوش مصنوعی رونمایی و به نیروی دریایی سپاه الحاق شد و شناورهای موشک‌انداز با سرعت ۹۰ نات، هواپیماهای دوزیست و موشک‌های بالستیک نقطه زن دریایی به اجرای عملیات‌های هوشمند و دقیق پرداختند. در جریان این رزمایش و به منظور حراست از حریم جزایر ایرانی از جمله جزیره بوموسی تجهیز شناورهای یگان ویژه شهید حججی نیروی دریایی سپاه با موشک‌های برد ۶۰۰ کیلومتر عملیاتی شد.
همچنین رزمندگان بسیجی با سرعت برای دفاع از جزیره بوموسی به وسیله هواپیما و شناور‌های سبک و سنگین به جزیره اعزام شده و رزمندگان پس از ترابری هوایی و دریایی در مواضع از پیش تعیین شده برای دفاع از جزیره بوموسی مستقر شدند. به گفته سردار علی عظمایی، فرمانده قرارگاه عملیاتی امام محمد باقر(ع) نداسا در این رزمایش هواپیما‌های بدون سرنشین منطقه را از لحاظ اشراف اطلاعاتی رصد کردند و انتقال سریع نیرو‌ها از سرزمین اصلی به جزیره بوموسی و تنب بزرگ که توسط بالگرد‌ها و هواپیما در کمتر از 15 دقیقه از ساحل به جزیره بوموسی رسیدند از ویژگی‌های رزمایش بود.

ابعاد دیپلماتیک رزمایش اقتدار
برگزاری رزمایش اقتدار سپاه در خلیج فارس به نحو گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی بازتاب یافت و نمایش توان دفاعی ایران در منطقه توصیف شد. چنان‌که خبرگزاری آسوشیتدپرس برگزاری این رزمایش را غافلگیر کننده توصیف و تأکید کرد، درست زمانی که ارتش امریکا حضور خود را در منطقه افزایش داده، ایران نیز با تمرکز بر جزیره بوموسی اقدام به برگزاری این رزمایش کرده است. رویترز هم گزارش خود را به‌طور ویژه به رونمایی از شناور جدید نداسا اختصاص داد و تصریح کرد ایران در شرایطی که تنش‌ها با ایالات متحده در خلیج فارس افزایش یافته است از شناورهای جدید خود که مجهز به موشک‌های برد ۶۰۰ کیلومتری است، رونمایی کرده است. علاوه بر شبکه الجزیره، برخی رسانه‌های صهیونیستی از جمله روزنامه‌های هاآرتص، تایمز آو اسرائیل و شبکه آی۲۴ نیوز در گزارش‌هایی به‌طور مفصل آغاز رزمایش اقتدار در آب‌های خلیج فارس را پوشش دادند و آن را اقدامی از سوی ایران به منظور نمایش آمادگی خود برای دفاع از جزایر سه‌گانه خلیج فارس در شرایطی توصیف کردند که امریکا حضور نظامی‌اش در منطقه را تقویت کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی