صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و هفت - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و هفت - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

وزیر نفت در حاشیه نشست اخیر هیأت دولت خبر داد

بهره‌برداری از فاز 11 پارس جنوبی پس از 20 سال

چهارشنبه گذشته، به رغم تعطیلی دو روزه کشور به دلیل گرمی هوا، جلسه کابینه دولت اما همچون گذشته برگزار شد. در این روز داغ، اعضای دولت میان خبرنگاران حاضر شدند و به پرسش‌های آنان در حوزه‌های مختلف پاسخ گفتند. آنچه می‌خوانید، گزارشی از این رویداد است؛

اوجی: افتتاح فاز 11 پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور
وزیر نفت با اشاره به اینکه فاز ۱۱ پارس جنوبی، آخرین، مهم‌ترین و مرزی‌ترین فاز این مجموعه محسوب می‌شود، اعلام کرد: حدود ۲۰ سال برای انجام آن تمدید قرارداد صورت می‌گرفت، اما خوشبختانه در دولت سیزدهم صفر تا ۱۰۰ عملیات این فاز انجام شد و بهره‌برداری از این فاز با حضور آقای رئیس‌جمهور در دستور کار قرار دارد. جواد اوجی با بیان اینکه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون متر‌مکعب از میدان پارس جنوبی در فاز ۱۱ بهره‌برداری خواهد شد، تصریح کرد: صفر تا ۱۰۰ این فاز در دولت سیزدهم انجام شد و ۳ سال زودتر از برنامه‌ریزی به نتیجه رسید. وزیر نفت درباره میدان آرش که بین ایران و کویت مشترک است نیز گفت: به کویت اعلام کردیم مانند سایر میادین مشترک، آمادگی داریم تا از این میدان به صورت مشترک بهره‌برداری کنیم و آن را حق جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم. وی افزود: اگر کشور کویت علاقه‌ای به این همکاری ندارد، ما تکلیف خود را می‌دانیم و ذره‌ای از این موضوع کوتاه نخواهیم آمد.
 
 زارع پور: به خاطر تخلف چند نفر سکوها نباید تعطیل شوند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه همه کسب‌وکارها و سکوها باید خود را ملتزم به رعایت قانون بدانند، اظهار کرد: اما اگر چند کارمند دست به اقدام خلاف قانون زده و هنجارشکنی کردند، نباید به خاطر آنان یک سکو و یک کسب‌وکار که به هزاران نفر خدمات ارائه می‌کند، تعطیل شود. عیسی زارع‌پور با بیان اینکه ما اعتقاد داریم همه سکوها و شرکت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید ملتزم به قانون باشند و با هرگونه هنجارشکنی و اقدام خلاف قانون باید برخورد شود، اضافه کرد: اعتقاد داریم اگر یک یا چند نفر تخلف کردند، بستن سکو درست نبوده و باید با افراد هنجارشکن و متخلفان و مدیران آنان برخورد شود. باید متقاعد و ملتزم به رعایت قانون شده و در محیط خود مراقبت کنند که هنجارشکنی صورت نگیرد، اما خدمتگزاری خود سکو نباید متوقف شود. این سیاست دولت بوده و ما این مسیر را دنبال خواهیم کرد.
 
 مرتضوی: رفع فقر مطلق در دستور کار دولت
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در ارتباط با رفع فقر مطلق حسب دستور رئیس‌جمهور، جلسات متعدد و متنوعی برگزار شده است، اظهار کرد: بررسی می‌کنیم که چه تعداد فقیر مطلق داریم و رفع مسائل آنان را هم در دستور کار دولت قرار خواهیم داد. سیدصولت مرتضوی ادامه داد: البته بخشی از این امر با افزایش یارانه‌ها که در دستور کار دولت قرار دارد و اعلام می‌شود، دنبال خواهد شد.
 
 وزیر کشور: انتقال آب چاه‌های جدید به هیرمند
 وزیر کشور درباره مشکل کمبود آب در سیستان و بلوچستان و نیز تأمین حقابه ایران از هیرمند، گفت: انتقال آب چاه‌های جدید به هیرمند را پیگیری می‌کنیم، ولی مشکلش حل نشده است. احمد وحیدی افزود: دولت به‌شدت پیگیر بحران کم‌آبی سیستان است، شخصاً دو سه ماه قبل آنجا بودم و تاکنون هم حدود هشت نوبت به سیستان رفته‌ام. تصمیم‌گیری‌ها صورت گرفته و در همین مدت هم کارهای مهمی انجام شده است که اگر نمی‌شد، مشکلات جدی‌تری داشتیم. وی با بیان اینکه روی گرفتن حقابه‌ از افغانستان تأکید داریم، اظهار کرد: وزارت نیرو به‌طور جدی کار را دنبال می‌کند، هر چند در این میان، کمک‌رسانی با استفاده از تانکرهای آب انجام می‌شود، اما همچنان کم‌آبی وجود دارد و به دنبال پر کردن منابع آب موجود در منطقه هستیم. وحیدی درباره معاون سیاسی وزیر کشور نیز گفت: دولت به دنبال حداکثر تفاهم با مجلس است تا در چهارچوب حداکثر تفاهم با قوت حرکت کنیم، زیرا نمی‌خواهیم به هماهنگی‌ بین قوا خدشه‌ای وارد شود.
 
 دهقان: پیگیری مطالبات ایران از بحرین و کره
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به ارسال لایحه پیگیری مطالبات ایران از کره جنوبی گفت: علاوه بر کره جنوبی، مطالباتی هم از بحرین داریم که پیگیر وصول آن هم هستیم. محمد دهقان ابراز امیدواری کرد، مجلس هر چه زودتر اجازه ارجاع پرونده مطالبات ایران از کره جنوبی به داوری را تصویب کند.
 
بهادری جهرمی: ۳ خدمت طب ایرانی تحت پوشش بیمه
سخنگوی دولت در تشریح مصوبات دولت، گفت: وزارت بهداشت مکلف شد با طی فرایند قانونی در شورای‌عالی بیمه 3 خدمت خاص در حوزه طب ایرانی را در مرحله اول تحت پوشش قرار دهد. علی بهادری جهرمی اظهارکرد: با تصویب آیین‌نامه پیشنهادی وزارت بهداشت مبنی بر پوشش ۱۰۰ درصدی خدمات طب ایرانی در شبکه بهداشتی کشور، مردم از خدمات طب ایرانی بهره‌مند می‌شوند. وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش از کسانی که در سه یا چهار دهک پایین جامعه و جزو استعدادهای درخشان هستند، حمایت مؤثرتر خواهد داشت تا همه هزینه‌های تحصیل آنان از محل ردیف‌های بودجه‌ای تأمین شود.
 
خاندوزی: تأسیس ۲ بانک غیردولتی مشترک ایران و سوریه
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی و سوری ۲ بانک غیردولتی در سوریه تأسیس کردند. سید احسان خاندوزی افزود: کنسرسیومی متشکل از ۳ شرکت بیمه ایرانی غیردولتی با شرکت بیمه سوری با سهم ۶۰ درصد ایران و ۴۰ درصد سوریه بیمه تجاری و تکافلی راه‌اندازی کرده‌اند. وی اضافه کرد: شعب ۲ بانک غیر‌دولتی ایران هم در سوریه افتتاح شده و این یکی از اهداف سفر رئیس‌جمهور به دمشق بود که انجام شد و امید است بتوانیم از این طریق از شرکت‌های ایرانی فعال در بازار سوریه و پیمانکاران ایرانی حمایت کنیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: این بانک‌ها قرار است با پشتیبانی مالی و بیمه‌ای شرکت‌های ایرانی فعال در سوریه، برای پیمانکاران و صدور خدمات فنی مهندسی فعال شوند. وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: مذاکرات بسیار خوب و سازنده‌ای برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی انجام شده است و به محض پایان مذاکرات از طریق رئیس‌کل بانک مرکزی اطلاع‌رسانی می‌شود.
 
منظور: پرداخت 41 هزار میلیارد تومان برای خرید گندم
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اعلام اینکه از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۷۱ هزار میلیارد تومان بابت خرید تضمینی گندم به کشاورزان پرداخت شده است، اظهار کرد: با توجه به خرید ۸ میلیون تن گندم از کشاورزان، پیش‌بینی این است که ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت کنیم. داوود منظور درباره خرید برنج از شالیکاران نیز گفت: دولت و شخص معاون اول رئیس‌جمهور کمک می‌کند تا توزیع‌کنندگان کالاها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بخشی از خریدهای راهبردی خود را با سرعت بیشتری از برنجکاران انجام دهند که برنج‌کاران بتوانند برنج خود را به فروش برسانند.

جستجو
آرشیو تاریخی