با تدابیر مقتدرانه دولت سیزدهم در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها صورت گرفت

رشد شاخص‌های کلان اقتصادی

 
رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی به تازگی با اشاره به رشد برخی شاخص‌های پولی و قیمتی، تلاش کرده دولت سیزدهم را در مدیریت اقتصادی ناکارآمد جلوه دهد.
هرچند افکار عمومی به خوبی وضع کشور در پایان دولت روحانی را به خاطر دارند اما نگاهی آماری به شاخص‌های مورد اشاره عبدالناصر همتی و دیگر شاخص‌های سنجش عملکرد دولت‌ها، تصویر واضحی از عملکرد دو دولت ارائه می‌دهد.
به همین منظور، عملکرد دولت روحانی در فاصله دو سال پایانی و عملکرد دولت سیزدهم در دو سال اخیر، شاخص مناسبی برای مقایسه مدیریت دو دولت در شرایط یکسان تحریم و کرونا به شمار می‌رود.
جدول روبه رو، وضعیت شاخص‌های متعدد اقتصادی را برای دو دوره یاد شده نشان می‌دهد.
آمارهای فوق به خوبی نشان می‌دهد مسئولان دولت قبل از جمله همتی که تلاش می‌کنند عملکرد دولت سیزدهم را زیر سؤال ببرند، خود کارنامه‌ای ضعیف در این شاخص‌ها داشته‌اند.
با این حال مقامات دولت قبل در تلاشند با بمباران افکار عمومی درباره وضعیت شاخص‌های اقتصادی، خاطرات سیاه دوران خود را به دست فراموشی سپرده تا دولت فعلی را مقصر وضع موجود نشان دهند، گویی آنان کشور را در شرایط ایده‌آلی تحویل داده و این دولت سیزدهم بوده که کشور را به چنین وضعی رسانده است. این در حالی است که همگان آگاهند دولت سیزدهم در حال آواربرداری از ویرانه‌ای است که حسن روحانی و همدستانش از جمله عبدالناصر همتی به بار آورده‌اند.
به عنوان مثال، همتی از رشد نقدینگی در دولت سیزدهم انتقاد کرده در حالی که رشد این شاخص در دولت فعلی به مراتب کمتر از دولت گذشته بوده است.
در 23 ماه اخیر در دولت سیزدهم متوسط رشد ماهانه نقدینگی 2.4 درصد بوده در حالی که در 23 ماه آخر دولت روحانی رشد این شاخص 2.7 درصد بود. در 23 ماه اخیر حجم نقدینگی 72.3 درصد بیشتر شده در حالی که در 23 ماه آخر دولت گذشته حجم نقدینگی 79.6 درصد بیشتر شده بود.
این آمار نشان می‌دهد که از سرعت رشد نقدینگی در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل، کاسته شده است. اما افرادی همچون همتی که خود مقصر رشد بالای نقدینگی در دولت گذشته بودند، به عملکرد آن دولت اشاره نمی‌کنند و با تکیه بر اعداد خاص، تلاش دارند به مخاطب این‌گونه القا کنند که دولت سیزدهم شرایط طبیعی نقدینگی را تحویل گرفته اما آن را بیش از حد زیاد کرده است.
شاخص دیگری که همتی به آن اشاره کرده افزایش قیمت دلار در دولت سیزدهم است. او به گونه‌ای در این باره موضع حق به جانب گرفته که گویا فراموش کرده بالاترین افزایش قیمت دلار در بین همه رؤسای بانک مرکزی در دوره خود او رخ داد.
در 23 ماه نخست دولت رئیسی قیمت دلار در بازار آزاد 99.8 درصد افزایش یافت در حالی که در 23 ماه پایانی دولت روحانی قیمت دلار 152 درصد افزایش پیدا کرده بود. بنابراین درست است که قیمت دلار در دولت رئیسی افزایش یافته اما مشخص است که نسبت به دولت گذشته سرعت آن بشدت پایین آمده است.
نکته مهمتر آنکه همتی صرفاً به آمارهای منفی استناد کرده تا دولت سیزدهم را ناکارآمد جلوه دهد. این در حالی است که در دولت سیزدهم تمامی شاخص‌های اصلی اقتصاد کشور بهبود یافته است. مثلاً رشد اقتصادی کشور چند برابر دولت گذشته شده که جزئیات کامل آن در جدول آمده است.
یا رشد بخش‌های صنعت و معدن که در دولت گذشته منفی شده بود، در این دولت مثبت شده و حتی رشد بخش صنعت رکورد زده است.
همچنین صادرات غیرنفتی هم که در 4 سال دولت دوازدهم سال به سال کاهشی بود، در دو سال اخیر در دولت سیزدهم صعودی شده و سال گذشته رکورد 40 سال اخیر را هم زد.
تراز حساب جاری، تولید برق، گندم، صادرات نفت، تورم تولیدکننده، تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات و... سایر شاخص‌های اصلی اقتصاد ایران هستند که همگی در دولت سیزدهم به طور شتابان بهبود یافته‌اند. این در حالی است که همه این شاخص‌ها در دولت روحانی در بدترین وضعیت تاریخی خود طی دهه‌های اخیر قرار داشتند.
موفقیت دولت سیزدهم در بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی در حالی است که تغییری هم در تحریم‌ها ایجاد نشده است. بنابراین برخلاف ادعای همتی، شعار انتخاباتی آیت‌الله رئیسی مبنی بر خنثی‌سازی تحریم‌ها کاملاً در حال تحقق است.

جستجو
آرشیو تاریخی