صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و شش - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و شش - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

حاکمان جدید نیامی درباره اقدامات الیزه هشدار دادند

فرانسه در مسیر حمله به کاخ ریاست جمهوری نیجر

گروه جهان/ سخنگوی گروه «شورای ملی حفاظت از میهن» نیجر، فرانسه را متهم کرد که به منظور آزاد کردن محمد بازوم، فرمان حمله به کاخ ریاست جمهوری نیجر را صادر کرده است. این شورا همچنین صادرات اورانیوم و طلا به فرانسه را متوقف کرد.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، سرهنگ آمادو آبدرامانه، سخنگوی گروه «شورای ملی حفاظت از میهن» نیجر با اعلام این خبر تأکید کرد: «چنین اقداماتی تنها منجر به خونریزی و هرج و مرج خواهد شد.» بنا بر این گزارش، وی در سخنان تلویزیونی دیروز خود خبر داد، فرانسه پس از آن دستور حمله به کاخ ریاست جمهوری نیجر را صادر کرد که مجوزی را از سوی حسنی مسعودو، وزیر خارجه به عنوان نخست‌وزیر دریافت کرد. این در حالی است که هنوز هیچ گزارشی از محل نگهداری محمد بازوم، رئیس جمهور و حسنی مسعودو، وزیر‌خارجه نیجر در دست نیست.
در پی این اتهام زنی‌ها، الیزه حاضر به پاسخگویی درباره صحت چنین اتهاماتی نشد و فقط وزارت خارجه این کشور اعلام کرد، از نظر آنها تنها دولت مشروع و قانونی در نیجر، حکومت بازوم است. فرانسه که حامی دولت دست نشانده بازوم بود، ساعتی بعد از این کودتا، این اقدام را محکوم کرده و خواستار آزادی بازوم شد. اما به اقدامات خود علیه کسانی که کودتا کرده‌اند نیز ادامه می‌دهد و از جمله اعلام کرده است، کمک‌ها به این کشور آفریقایی را قطع می‌کند. در مقابل «شورای ملی حفاظت از میهن» نیجر نیز اعلام کرده است، صادرات طلا و اورانیوم به فرانسه را قطع می‌کند. این در حالی است که فرانسه نیاز زیادی به این کالاها دارد.
رویارویی‌ها بین «شورای ملی حفاظت از میهن» نیامی و پاریس در حالی رو به تشدید دارد که دیروز نیز معترضان نیجری مقابل سفارت فرانسه در نیامی تظاهرات کردند. آنها روز یکشنبه هم در تظاهرات مقابل این ساختمان اقدام به آتش زدن پرچم این کشور کرده بودند.
چهارشنبه هفته گذشته، گارد ریاست‌جمهوری نیجر، با دستگیری بازوم در کاخ ریاست جمهوری در نیامی، پایتخت نیجر، علیه وی کودتا کرد و پس از پیوستن ارتش به آن، قدرت را در دست گرفت. آنها که نام خود را «شورای ملی حفاظت از میهن» نهاده‌اند، در چند روز اخیر بارها نسبت به تلاش‌های خارجی برای مداخله در امور داخلی کشور خود هشدار داده و تأکید کرده‌اند، هر گونه مداخله‌ای می‌تواند منجر به خونریزی‌ها و هرج و مرج بیشتر شود.
جستجو
آرشیو تاریخی