صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و چهار - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و چهار - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

سفر فرمانده نیروی‌دریایی ارتش
به روسیه

فرمانده نیروی‌دریایی ارتش جمهوری‌اسلامی ایران شنبه برای شرکت در مراسم روز نیروی‌دریایی روسیه، وارد سن‌پترزبورگ در روسیه شد. به گزارش ایرنا، امیر دریادار شهرام ایرانی در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی پولکووای سن‌پترزبورگ مورد استقبال کاظم جلالی، سفیر جمهوری‌اسلامی ایران در روسیه، سرتیپ بورزنکو، نماینده فرمانده نیروی‌دریایی روسیه و ناخدا رضا خسروی‌مقدم وابسته نظامی سفارت ایران در روسیه قرار گرفت.
قرار است فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری‌اسلامی ایران در رژه سالانه روز نیروی‌دریایی روسیه که امروز هشتم مردادماه ۱۴۰۲ با‌حضور ولادیمیر‌پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و مقامات بلندپایه دفاعی ۲۱ کشور جهان در سن‌پترزبورگ برگزار می‌شود، شرکت کند. امیر دریادار ایرانی همچنین با فرمانده نیروی‌دریایی روسیه و فرماندهان نیروی‌دریایی برخی کشورها دیدار ‌و مذاکره خواهد کرد. همزمان با برگزاری رژه سالانه روز نیروی‌دریایی روسیه در سن‌پترزبورگ، سه فروند شناور نیروی‌دریایی ارتش جمهوری‌اسلامی ایران نیز در شمال دریای‌خزر در محل بندر‌کاسپیسک به مراسم رژه دریایی روسیه می‌پیوندند.

 

محسن رضایی خبر داد
تصویب سازکار مولدسازی از مسیر مجلس

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: بر اساس تصمیم سران قوا دوره اجرای طرح مولدسازی حداکثر ۲ سال خواهد بود و با شروع اجرای قانون برنامه هفتم توسعه، اموال راکد دولت بر اساس سازکار تعیین شده در این قانون واگذار می‌شود.
 محسن رضایی دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در گفت‌وگو با تسنیم، درباره انتقاداتی که بخشی از بدنه مجلس نسبت به دخالت‌های شورای هماهنگی سران قوا در حوزه قانونگذاری مطرح می‌کنند، گفت: با تغییرات جدیدی که در ساختار و وظایف شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ایجاد شده، دیگر قرار نیست که این شورا به حوزه قانونگذاری ورود کند.
وی همچنین درباره طرح دولت برای مولدسازی دارایی‌های راکد و انتقادات نمایندگان از عدم بررسی این طرح در مجلس، عنوان کرد: طبق آیین‌نامه جدیدی که در شورا مصوب شد قرار شده مولدسازی در قانون برنامه هفتم مطرح شده و مصوبه مجلس شورای اسلامی را داشته باشد.
 رضایی در پاسخ به این سؤال که «تکلیف اموال دولتی که تا پیش از لازم‌الاجرا شدن قانون برنامه هفتم توسعه، بر اساس طرح مولدسازی دولت واگذار شده‌اند، چه می‌شود؟» خاطرنشان کرد: پیش از مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا بنا بود که طرح دولت برای مولدسازی اموال و دارایی‌های راکد یک طرح دائمی باشد اما پس از آن مصوبه تصمیم گرفته شد که دوره اجرای طرح مولدسازی حداکثر 2 ساله باشد و با شروع اجرای قانون برنامه هفتم توسعه، واگذاری اموال دولت بر اساس این قانون باشد.
 دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا همچنین در پاسخ به این سؤال که «اگر سازکار واگذاری‌هایی که پیش از ابلاغ قانون برنامه هفتم صورت گرفته مغایر با مفاد این برنامه باشد، تکلیف این واگذاری‌ها چه می‌شود؟» گفت: آن دسته از واگذاری‌هایی که پیش از لازم‌الاجرا شدن قانون برنامه هفتم توسعه انجام شده، قانونی بوده و حتی اگر سازکار واگذاری‌ آنها مغایر با قانون برنامه باشد، اجرای آنها عطف به‌ماسَبَق نمی‌شود.

 

تأکید ایران و جمهوری آذربایجان
بر عدم دخالت نیروهای خارجی

وزیر امور خارجه کشورمان با جیحون بایرام‌اف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در خصوص مهم‌ترین مسائل همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند. امیرعبداللهیان در این گفت‌و‌گوی تلفنی اظهار داشت: هم‌اکنون روند همکاری‌های دو کشور در مسیر سازنده و مثبتی قرار دارد.
وزیر امور خارجه کشورمان دیدار اخیر رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا را موفقیت‌آمیز خواند و افزود: توافقات خوبی بویژه در عرصه ریلی و جاده‌ای میان طرفین انجام شد.
امیرعبداللهیان با اشاره به برگزاری نشست مجازی سازمان همکاری اسلامی در دوشنبه هفته آینده، بار دیگر اهانت به قرآن کریم در کشورهای سوئد و دانمارک را محکوم کرد.
وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی سفر اخیر امیرعبداللهیان به باکو را مهم خواند و اضافه کرد که در کوتاه‌ترین زمان پس از این سفر شاهد تأثیرات مثبت آن در مناسبات دو کشور هستیم.
جیحون بایرام اف از مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران در خصوص قره‌باغ تشکر و آخرین وضعیت مذاکرات با ارمنستان و کریدور لاچین را تشریح کرد.
طرفین حضور و دخالت نیروهای خارجی در منطقه را غیرسازنده ارزیابی کرده و بر ضرورت حل مسائل منطقه توسط کشورها و بازیگران منطقه تأکید کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی