صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و سه - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و سه - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

خدمت مناسک عاشورایی به زبان فارسی از نگاه یک جامعه‌شناس، گنجینه‌های 200ساله خانوادگی که در جامعه، مناسک حسینی را تداوم بخشیدند و حضور بازیکن تیم استقلال در عزاداری مردم محلات تهران را در فضای مجازی امروز بخوانید.

خدمت مناسک عاشورایی به زبان فارسی
میثم مهدیار، جامعه‌شناس در توئیترش درباره خدمات متقابل فرهنگ عاشورایی و زبان فارسی نوشت: «تاکنون کدام مجلس روضه و عزای حسینی در گوشه گوشه این خاک، از بازار تهران تا دورترین روستاها را دیده‌اید که در آن حداقل چند بیت «شعر فارسی» نخوانند؟! بماند که مجالس عزای حرفه‌ای از ابتدا تا انتها از زمینه‌ تا شور انتهایی با همه سبک‌های مختلف شعری پیش می‌روند. فقط و فقط به خاطر خدمتی که مناسک عاشورایی به تداوم و بازتولید زبان و ادبیات فارسی در چند سده گذشته کرده جا دارد «ایران‌شهری»ها و علاقه‌مندان به «ایران فرهنگی» احترام و حرمت این ایام را نگه دارند.»

دو قرن سوگواری، جریان یافتن گنجینه‌های خانوادگی در جامعه
مجید ملامحمدی، نویسنده درباره اقامه عزای حسینی به‌عنوان میراث خانوادگی نوشت: «پدرم استاد محمد محمدی اشتهاردی برایم نقل کردند، جد چهارمم حاجی ابوطالب پسر کربلایی حاجی از نوادگان حاج ملامحمد اشتهاردی (عالمی بنام در عهد صفویه) به همراه برادرش حاج عبدالجبار، به زیارت امام حسین(ع) می‌روند و با خود نذر و عهد می‌کنند تکیه‌ای در محله غازیان(قاضیان) اشتهارد بنا کنند. حاج ابوطالب و برادرش هر کدام وقف‌نامه‌ای جداگانه در سال ۱۲۶۴ قمری (در عهد محمدشاه قاجار)‌ برای شبیه‌خوانی و روضه‌خوانی در نزد جد مادری‌ام حاج ملاابوالحسن(مجتهد دوره قاجار) می‌نویسند و املاک و مزرعه‌هایی را وقف خرج سالانه آن می‌کنند. آن عزاداری پشت در پشت (با شرایطی) تا امروز برقرار است و خاندان ملامحمدی در دو موقوفه حاجی ابوطالبی و حاجی جباری، محرم را روضه‌خوانی دارند و فرزندان حاجی ابوطالب، کلیددار آن تکیه بزرگ هستند. حاجی ابوطالب وقتی از دنیا می‌رود، پیکرش همراه قافله‌ای به کربلا برده شده، پایین پای مقبره حبیب بن مظاهر دفن می‌گردد. چرا که او و اجدادش بر این باور بودند که از نسل حضرت حبیب بن مظاهر(ع) هستند. پدرم در اوایل دهه چهل شمسی، سنگ قبر حاجی ابوطالب را در کنار ضریح جناب حبیب در کربلا، رؤیت کرده بود (امروزه اثری از آن سنگ نوشته نیست). من اگر چه این سال‌ها مثل دوران نوجوانی و جوانی‌ام، توفیق حضور در تکیه را ندارم، اما همیشه با لباس مشکی عزا بر تن، خودم را در سرای باصفای آن می‌بینم و در کنار پدر و پدربزرگ‌ها، پای منبرهای عزاداری می‌نشینم. کاش همیشه حسینی باشیم و حسینی بمانیم.»

 بازیکن فوتبال در مجلس حسینی
سیامک شادکام، خبرنگار در استوری اینستاگرامش، ویدیویی از حضور روزبه چشمی، مدافع تیم استقلال و بازیکن تیم ملی در مراسم عزاداری محرم منتشر کرده و نوشت: «روزبه چشمی دو ساعت اومده پایین شهر داره زیر آفتاب سینه می‌زنه کنار بچه‌ها. این جا همون جاییه که بدخواهان مجلس امام حسین(ع) نمی‌خواهند ببینند.»

جستجو
آرشیو تاریخی