صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و سه - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و سه - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

نهمی دوباره شمشیربازی سابر در جهان، این بار در میلان

باز هم قصه تکراری گربه سیاه

مهری رنجبر
روزنامه‌نگار

قصه تکراری باخت به ژاپن، کار تیم ملی شمشیربازی سابر را در میلان و در مسیر تصاحب سهمیه تیمی المپیک نیمه تمام گذاشت. تیم ملی شمشیربازی سابر بعد از نایب قهرمانی آسیا، هدفش صعود به جمع هشت تیم اول جهان در میلان بود؛ صعودی که سهمیه تیمی المپیک 2024 سابر را 90 درصدی می‌کرد اما نشد. ملی‌پوشان سابر بعد از حذف در مسابقه انفرادی، پنجشنبه هفته قبل در مسابقه تیمی، کار را با برد 45-17 در دوئل با برزیل شروع کردند و طبق پیش‌بینی خودشان دوباره به ژاپن خوردند. سامورایی‌ها که بابت حذف از نیمه‌نهایی قهرمانی آسیا با شکست مقابل ایران زخم خورده بودند، در میلان تلافی کردند. آنها دوئل سنگین را با نتیجه 45-42 بردند تا ایران برای صعود به جمع 8 تیم اول قهرمانی جهان، ناکام بماند؛ ناکامی که بلیت پاریس را در دستان شمشیربازان ایران نگذاشت تا جنگ آنها برای تصاحب سهمیه ادامه‌دار شود. تیم امین قربانی برای مقام نهم تا شانزدهم تیم ترکیه را 45-41 از دم تیغ گذراند. کانادا هم بعد از ترکیه دومین قربانی بود که با نتیجه 45-41 باخت. ایرانی‌ها، به رومانی هم رحم نکردند و آن را هم 45-43 بردند تا قهرمانی جهان را مثل دوره قبل با نهمی تمام کنند؛ نتیجه‌ای که امین قربانی سرمربی تیم ملی آن را بد نمی‌داند: «سطح مسابقات بالا بود. من گفته بودم صعود تیم به جمع 8 تیم اول دنیا کار بزرگی است. به جمع 8 تیم نیامدیم اما نهم شدیم. البته من از عملکرد تیم راضی نیستم.»
با این حال او خیلی نگران نیست: «تیمم قبل از قهرمانی جهان در رنکینگ المپیکی بعد از امریکا، مجارستان و فرانسه، چهارم بود. ما قبل از این 30 امتیاز المپیکی بالاتر از ژاپن داشتیم و حالا هم آنها حتی اگر هفتم یا هشتم شوند، امتیاز بیشتری از ما نمی‌گیرند که ما را جا بگذارند.»
به گفته او در بازی با ژاپن، بازی آخر خوب از کار درنیامد: «تیم بد نبود، بازی آخر خوب از کار درنیامد. پشت جدول آمد و نهم شد. در واقع ما حساسیت زیادی به بازی با ژاپن داریم. وقتی تیم 20-18 می‌شود، بچه‌ها دچار استرس زیادی می‌شوند اما تیم‌های قوی کانادا و رومانی را راحت می‌بریم. انگار پافشاری و حساسیت به ژاپن کار را خراب می‌کند. البته علی پاکدامن وقتی تیم عقب می‌افتاد، جور تیم را می‌کشید. قبلاً هم گفتم امتیاز المپیکی ما خیلی بالاتر از ژاپن و چین است.»
سرمربی تیم ملی شمشیربازی معتقد است سابر دنیا متحول شده: «در مسابقات انفرادی قهرمانی جهان میلان اتفاقات جالبی افتاد.
کیم، حریف کره‌ای که در قهرمانی آسیا به علی باخت و نایب قهرمان آسیا شد، اینجا در جدول 32تایی به شمشیرباز لهستانی باخت. نه فقط او که خیلی از شمشیربازان بزرگ دنیا مثل اوه و گو و‌های کره‌ای حذف شدند، حتی ساملی ایتالیا. با سطح خیلی بالای مسابقات، کار سخت شده. سابر دنیا انگار متحول شده است. البته تمرکز ما روی بازی‌های تیمی بود. اما فراموش نکنید بچه‌های ما از فروردین ماه تا الان مدام در مسابقه بودند و فشار زیادی را تحمل کردند، به همین خاطر خیلی خسته‌اند. ظرفیت بچه‌ها حدی دارد، آنها به ریکاوری ذهنی و جسمی نیاز دارند.»
شمشیربازان سابر با این فرصتی که در میلان از دست داده‌اند، باید تا آخر امسال برای تکرار سهمیه تیمی المپیک تلاش کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی