مراسم الحاق موشک کروز دریایی «ابومهدی» به نیروهای دریایی ارتش و سپاه برگزار شد

گسترش محدوده دفاع دریایی

روز گذشته آیین الحاق موشک کروز دریایی «ابومهدی» به نیروهای دریایی ارتش و سپاه پاسداران، با حضور وزیر دفاع و فرماندهان نیروی دریایی سپاه و ارتش برگزار شد. این موشک با برد بیش از هزار کیلومتر و توانایی انهدام هر هدف، محدوده پوشش دفاع دریایی جمهوری اسلامی ایران را نسبت به قبل چندین برابر کرده است؛ به‌ویژه اینکه سایر موشک‌های کروز دریایی ایران، باید از نقطه‌ای در نزدیکی شلیک می‌شدند، اما «ابومهدی» این ویژگی را دارد که می‌توان آن را از عمق خاک کشور و از هر جهتی، به سمت اهداف دریایی پرتاب کرد. به این ترتیب، ایران برای دفاع از امنیت دریایی در خلیج فارس و حتی دریاهای آزاد، به سلاحی پیشرفته و البته بومی مجهز شده است که توان دفاعی آن را ارتقا می‌دهد.
بهره‌گیری از هوش مصنوعی در موشک ابومهدی
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم، سامانه کروز برد بلند ابومهدی را یک سامانه راهبردی و بی‌همتا توصیف کرد و گفت: علاوه بر برد هزار کیلومتری که محدوده دفاع دریایی ما را نسبت به گذشته چندین برابر افزایش خواهد داد، نقطه‌زنی، قدرت تخریب بسیار بالا و عبور از عوارض جغرافیایی و ارتفاع پست از ویژگی‌های بسیار مهم این موشک است. امیر محمدرضا آشتیانی با اشاره به اینکه موشک کروز ابومهدی از قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک دشمن، رادارگریزی و هوش مصنوعی در نرم‌افزار طراحی مسیر پروازی بهره می‌برد، تصریح کرد: با تولید انبوه موشک ابومهدی قادر خواهیم بود از عمق خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران و اماکن کاملاً پنهان و با حداکثر سرعت عملیاتی‌شدن به اهداف متحرک دریایی دشمن شلیک کنیم و ناوها، ناوچه‌ها و ناوشکن‌های دشمن را به طور کامل منهدم و نابود کنیم.
از کار انداختن ناوهای هواپیمابر
سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز در تشریح اهمیت موشک ابومهدی در ارتقای توان رزم این نیرو، گفت: یکی از کارهایی که این موشک می‌تواند انجام دهد، دورسازی دشمن است و می‌تواند دشمن را از ساحل خودمان دور کند.
وی با بیان اینکه ما می‌توانیم از عمق، موشک ابومهدی را شلیک کنیم، اظهارکرد: این موشک هم می‌تواند روی شناور نصب شده و هم از روی سکوهای ساحلی شلیک شود. همچنین اگر شناور شما یک‌هزار کیلومتر وارد عمق شود و این موشک را با برد یک‌هزار کیلومتری شلیک کند، دشمن یا ناو هواپیمابر باید یک‌هزار کیلومتر دیگر عقب‌نشینی کند، در آن صورت هواپیماهای این ناو هواپیمابر کارایی نخواهند داشت؛ به همین دلیل، این موشک جزو موشک‌های تحریمی است. فرمانده نیروی دریایی سپاه تأکید کرد: یکی از قابلیت‌های دیگر موشک ابومهدی این است که می‌تواند چندین هدف را دنبال کرده و با دورزدن اهداف، از پشت به آنها حمله کند. این موشک کمتر قابل رهگیری است، زیرا سقف پرواز بسیار پایین و برد بسیار بالایی دارد.

 حراست از منافع ایران در دریاهای آزاد
دریادار حمزه‌علی کاویانی، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت:‌ با توجه به سواحل ما در منطقه مکران و شناورهای نیروی دریایی ارتش، با استقرار و نصب آن روی شناورها می‌توانیم از منافع جمهوری اسلامی ایران در شمال اقیانوس هند و دریاهای آزاد، حراست کنیم. وی افزود: این موشک پاسخگوی هرگونه تهدیدی در عمق دریا به‌ویژه شمال اقیانوس هند به‌عنوان محل مأموریت و مسئولیت نیروی دریایی ارتش است و این قابلیت را برای نیروی دریایی فراهم می‌کند.

هراس صهیونیست‌ها از دستاورد دفاعی جدید ایران
موشک کروز ابومهدی نیز به حسگرهای دوگان یعنی ترکیبی از حسگرهای راداری فعال و غیرفعال مجهز است تا بتواند در محیط‌های جنگ الکترونیک پایداری بیشتری داشته باشد. این قابلیت موجب می‌شود موشک ابومهدی تا نزدیک هدف با استفاده از حسگر غیرفعال خود و بدون انتشار امواج راداری و تنها با جذب امواج منتشرشده از سوی رادار شناور به سمت آن حرکت کند و زمانی که به نزدیکی هدف رسید با روشن کردن رادار فعال خود محل دقیق شناور دشمن را کشف کرده و آن را منهدم کند. این ویژگی‌ها، بخشی از دلایل هراس دشمنان، به‌ویژه صهیونیست‌ها از این قابلیت جدید دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. کما اینکه روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در گزارشی تحت عنوان «ایران نیروی دریایی خود را با موشک کروز جدید ابومهدی تقویت می‌کند» نوشت: «برد این موشک کروز هزار کیلومتر است و رونمایی از آن در میانه افزایش تنش‌های دریایی و در حالی انجام شده که امریکا هواپیماها و کشتی‌های جنگی بیشتری به خلیج فارس فرستاده است.»
این گزارش به نقل از رسانه‌های ایرانی می‌افزاید: «این موشک می‌تواند علیه کشتی‌هایی مثل ناوشکن و ناوچه مورد استفاده قرار گیرد. ایران گفته، موشک جدید ابومهدی در مقایسه با نسخه‌های قبلی بهبود یافته و هوش مصنوعی دارد که می‌تواند به هدایت مسیر آن کمک کرده و از موانع طبیعی و مصنوعی، همچنین سامانه‌های راداری و دفاعی دشمن عبور کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی