صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و نه - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و نه - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

انتشار قطعه عاشورایی محسن چاووشی، نوشته اکبر ایرانی درباره «فیض‌الدموع» و یادی از زنده‌یاد واصف باختری، یادی از شاعر شهیر تازه درگذشته افغانستانی از جمله مطالبی هستند که در مجازی امروز درباره‌شان می‌خوانید.

کار عاشورایی محسن چاووشی
محسن چاووشی جمعه‌ای که گذشت، از قطعه جدید خود رونمایی کرد؛ «آوازِ خون» عنوان این کار است که این خواننده آن را یک ادای دین شخصی عنوان کرده. این قطعه موسیقی که برداشتی از یک نوحه قدیمی است، نذر محرمی چاووشی و ادای دین شخصی‌اش به اهل کربلا است. شعر این اثر را امید روزبه سروده و رضا فؤادیان آن را تنظیم کرده است.

نوشته اکبر ایرانی درباره «فیض‌الدموع»
اکبر ایرانی، نویسنده و مدیرعامل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب با انتشار تصویری از طرح جلد «فیض‌الدموع» و کلیپ کوتاهی، بخش‌هایی از این نوشته محمدابراهیم طهرانی را با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته است. فیض الدموع، مقتلی به زبان فارسی است که نواب طهرانی ملقب به بدایع‌نگار در دوران قاجاریه آن را نوشته. در نوشته اکبر ایرانی آمده: «بخشی از خطبه حضرت زینب(س)، برگرفته از کتاب فیض‌الدموع نگاشته محمدابراهیم بدایع‌نگار تهرانی که این بنده در سی‌سالگی موفق به تصحیح آن شدم. این نخستین متن ادبی با نثری کهن و قلمی سحرانگیز بود که زندگی غمبار سالار شهیدان را روایت می‌کند و بنده جسارت کرده، دست به تحقیق و تصحیح آن زدم. خواستم در عنفوان تأسیس میراث مکتوب، اثری از خود به یادگار گذاشته باشم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید. اکنون که سی‌سال از عمر میراث‌مکتوب گذشته، سرِ خود چون بیرق نصر، فراز می‌گیرم که عمری به خدمتگزاری کامیاب بوده‌ام، هم گلچینی از مواریث ایرانیان را مجال نشر و پخش داده و همگامی خرد برای احیای نام ایران و قدمی کوچک برای گسترش زبان فارسی برداشته‌ام.»

یادی از واصف باختری
محمدکاظم کاظمی شاعر و نویسنده مهاجر افغانستانی به درگذشت زنده‌یاد باختری واکنش نشان داده و نوشته: «واصف باختری، بزرگ شاعران افغانستان درگذشت. او شاعر شاعران ما بود. پیشکسوت و پیشگام شعر افغانستان در نیم قرن اخیر. بعد از استاد خلیل‌الله دیگر چون او نداشتیم.» سکندر حسینی، دیگر شاعر مهاجر افغانستانی مقیم کشورمان به درگذشت زنده‌یاد واصف باختری از چهره‌های سرشناس شعر افغانستانی در سن هشتاد و یک سالگی واکنش نشان داده و نوشته: «دردا و دریغا!!! چه‌ها که بر سر آن تک‌درخت پیر گذشت و در یک غروب غریبانه دور از آغوش وطن کوچید و چنانکه خودش گفت، یگانه آمد و تنها نشست و فرد گذشت. او که برای ما سال‌ها از صحیفه فردای آفتابی خواند، اینک شادمانه به کابوس مرگ لبخند می‌زند و می‌گوید: اگر درخت کهن مرد زنده بادش یاد!»

نوشته عزتی‌پاک درباره «اجاره‌نشین خیابان الامین»
علی‌اصغر عزتی‌پاک، نویسنده و داستان‌نویس بخشی از داستان کتاب صوتی«اجاره‌نشین خیابان الامین» از آثار خودش را باز نشر کرده است. این کتاب به سبک رمان اما بر اساس مستندات تاریخی-دینی نوشته شده است. «اجاره‌نشین خیابان الامین»، رمانی درباره زندگی یک ایرانی است که به عنوان قاچاقچی به ترکیه می‌رود اما سرنوشت دیگری برایش رقم می‌خورد. سرنوشتی که حضرت رقیه(س) با کرامات خود برایش رقم می‌زند و باعث می‌شود او همه‌چیز را رها کند و مجاور حرم شود. این رمان روایتی است از حقایق تلخی که جمال فیض‌الهی، سرباز مدافع حرم از جنایات داعش دیده؛ روایت صادقانه و روبه‌رو کردن مستقیم خواننده با حوادث و اوضاع سوریه از ویژگی‌های برجسته این کتاب است. عزتی‌پاک در استوری‌اش نوشته: «به سید گفتم: سید! ما و شما امام حسینی برای خودمان داریم که اگر دامنش را بگیریم، شکست در کارمان نمی‌آید. دیگران این را ندارند. این خودش خیلی پیروزی است. وقتی عقیده‌ات حسینی باشد، می‌دانی برای چه کسی می‌میری. می‌دانی مفت نمی‌میری.»

تقدیر از اهالی یک روستای کتابخوان
عبدالحکیم بهار، مروج کتابخوانی اهل روستای رمین(سیستان و بلوچستان) تصویری از کتابخانه عمومی روستای ینگیجه را منتشر کرده و در صفحات بعدی هم عکس لوح تقدیری را که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مردم روستای مذکور بابت تلاش برای گسترش کتابخوانی داده شده، آورده است.

جستجو
آرشیو تاریخی