صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و نه - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و نه - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

بی‌توجهی تیم‌ها به ضرب‌الاجل سازمان لیگ

دســـــــــت دلال‌هـــا کوتاه می‌شود؟!

محمد محمدی‌سدهی
روزنامه‌نگار

 
تعیین سقف قرارداد بازیکنان و مربیان در فوتبال، یکی از قوانینی است که امسال برای سروسامان دادن به مبلغ قرارداد بازیکنان توسط سازمان لیگ وضع شده است؛ موضوعی که می‌تواند باعث رعایت فیرپلی مالی توسط تیم‌ها شود و از ریخت‌وپاش برخی از باشگاه‌ها جلوگیری کند. البته این قانون پس از تصویب سروصدای زیادی به پا کرد و با اعتراض بازیکنان، مربیان و حتی پیشکسوتان این رشته همراه بود که البته بیشتر تیم‌های مدعی قهرمانی نسبت به اجرای این قانون معترض هستند. در این شرایط سازمان بازرسی کل کشور حدود یک هفته پیش با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال خواستار نظارت دقیق بر اجرای این قانون از سوی 16 باشگاه حاضر در لیگ برتر فوتبال شد. این موضوع باعث شد تا سازمان لیگ با ارسال نامه‌ای به 4 باشگاه پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور ضرب‌الاجلی 2 روزه برای این باشگاه‌ها تعیین کند و خواهان ارسال تصویر قراردادهای ریالی و ارزی مربیان و بازیکنان برای ارزیابی و راستی‌آزمایی از سوی سازمان بازرسی کل کشور و بازرسی وزارت ورزش و جوانان شود. در این نامه از باشگاه‌ها خواسته شد تا روز 27 تیرماه تصاویر قراردادها به سازمان لیگ ارسال شود. طبق پیگیری‌های خبرنگار روزنامه ایران، با وجود گذشت یک هفته از ضرب‌الاجل سازمان لیگ، هیچ کدام از باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور تاکنون تصویر قرارداد بازیکنان و مربیان خود را به این سازمان ارائه نکرده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد تیم‌ها هیچ توجهی به ضرب‌الاجل سازمان لیگ ندارند.

قانون رعایت نمی‌شود!
در این بین طبق شنیده‌ها، صحبت از انعقاد قراردادهای چند میلیاردی توسط برخی از تیم‌هاست، تیم‌هایی که به پشتوانه مالی از صنایع اقدام به خرید بازیکن با قیمت بالا می‌کنند و با این شرایط به نظر می‌رسد که این تیم‌ها قانون سقف قرارداد بازیکنان را رعایت نمی‌کنند، موضوعی که حتی توسط برخی از مسئولان فدراسیون فوتبال هم تأیید شد. یکی از مسئولان فدراسیون که نخواست نامش فاش شود، مدعی است که با وجود ابلاغ قانون سقف بودجه به باشگاه‌های لیگ برتری 4 باشگاه این قانون و مقررات را رعایت نمی‌کنند. البته این مسئول فدراسیون نام این تیم‌ها را عنوان نکرد، اما با توجه به اخبار منتشر شده به نظر می‌رسد این 4 تیم پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور هستند که توجهی به اجرای این قانون ندارند. البته سازمان لیگ اعلام کرد که در صورت تخطی تیم‌ها قرارداد بازیکنان و مربیان ثبت نخواهد شد؛ با وجود این، عدم رعایت قانون سقف بودجه می‌تواند در آغاز بیست و سومین دوره لیگ برتر منجر به ایجاد چالشی جدی میان سازمان لیگ و تیم‌های لیگ برتری به‌خصوص 4 تیم مدعی شود. علاوه بر این اعلام شد که تیم‌ها مجاز به انعقاد قرارداد دلاری با بازیکنان نیستند، موضوعی که می‌تواند منجر به ضرر تیم‌ها در جذب بازیکنان خارجی شود. این مسئول می‌گوید: «طبق این قانون باید با ارزهای کشورهای همسایه مثل درهم امارات، لیر ترکیه یا ریال عربستان قرارداد امضا کنیم و تفاوت این رقم را با دلار هم بپردازیم که این به ضرر باشگاه‌های ایرانی است.»

ممنوعیت قرارداد یک ساله
در این بین سازمان لیگ براساس آسیب‌شناسی فصول گذشته یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها را انعقاد قرارداد یک‌ساله بازیکنان با تیم‌ها دانست که این قراردادهای یک‌ساله باعث شد در سال‌های بعد بی‌ثباتی جدی در تیم‌ها ایجاد شود. علاوه بر این قراردادهای یک‌ساله بازیکنان با تیم‌ها منجر به سود کلان توسط دلال‌ها شد، چرا که دلال‌ها در جهت افزایش سودهای کلان بازیکنان را ترغیب می‌کردند که قرارداد یک‌ساله منعقد کنند و این موضوع یکی از دلایل اصلی دلالیسم و بی‌ثباتی در باشگاه‌ها بود. بر این اساس خبر می‌رسد که طبق این قانون در این فصل از این چرخه معیوب جلوگیری شده و تاکنون هیچ قرارداد یک‌ساله منعقد نشده است. این موضوع نشان می‌دهد، فدراسیون و سازمان لیگ حداقل در یک مورد که مهم‌ترین موضوع و کوتاه کردن دست دلال‌ها است، تاکنون موفق عمل کرده و می‌توان امیدوار بود که با تداوم این روند دست دلال‌ها به صورت کامل از فوتبال کشور کوتاه شود.

انجام تست پزشکی
در دستور‌العمل جدید تأیید‌ شده  توسط سازمان لیگ این است که باشگاه‌ها بدون انجام تست‌های کامل پزشکی (قلبی، عروقی، اسکلتی و جسمانی) نمی‌توانند با بازیکنان خارجی و داخلی جدید قرارداد امضا کنند. سازمان لیگ تأکید کرده است که ارائه تأیید پزشکی مکتوب برای ثبت قرارداد‌ها الزامی و قانونی است. این درحالی‌است که تیم‌ها پیش از این در ابتدا با بازیکن قرارداد می‌بستند و پس از آن بازیکن تست‌های پزشکی را انجام می‌داد، این موضوع باعث می‌شد تا در صورت رد شدن بازیکن در تست‌های پزشکی تیم‌ها مجبور به همکاری با بازیکنان باشند. موضوعی که چندین بار به‌خصوص برای گزینه‌های خارجی تیم‌ها اتفاق افتاد و باعث حضور بازیکنان خارجی بی‌کیفیت و حتی مصدوم در لیگ برتر شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی