بازار سیاه صدور مجوزهای آموزشگاه‌های آزاد تعطیل شد

صدور گواهینامه مهارت از 45 روز به 7 روز کاهش یافت

577 درصد افزایش رشد ایجاد آموزشگاه آزاد در دولت سیزدهم

دولت مردمی سیزدهم برای رونق در ایجاد اشتغال و توسعه چتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اقدامات بسیاری در حوزه فنی و حرفه‌ای کشور انجام داد که یکی از مهم‌ترین این موارد کاهش مدت زمان صدور مجوز‌های پروانه تأسیس آموزشگاه آزاد از حدود هشت ماه به سه روز بود.
طبق آخرین آمارهای سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، صدور مجوزهای آموزشگاه آزاد در یک سال گذشته دولت سیزدهم با رشد 577 درصدی روبه‌رو بود. بر این اساس 4 هزار ‌و ۹۶۵ مورد پروانه تأسیس صادر و ۲ هزار و ۴۷۸ مورد پروانه نیز تمدید شد؛ مجوزهایی که در گذشته به صورت میلیاردی با امضاهای طلایی به فروش می‌رفت. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور هدف از کاهش زمان صدور مجوزهای آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد را حذف امضاهای طلایی و تسهیل ورود بخش خصوصی به آموزش‌های مهارتی و جلوگیری از خرید و فروش و رانت مجوزها عنوان کرده بود.
راه‌اندازی آموزشگاه‌های آزاد در رشته‌های تک
غلامحسین حسینی‌نیا گفته بود از سال 97 تا 99 جلوی صدور مجوزها گرفته شده بود و این دو سال تقاضای متراکمی ایجاد کرد و افراد برای ورود به این عرصه مجبور به خرید مجوزها با ارقام بالا شده بودند و بر اساس آمار، خرید و فروش مجوزها تا 2 میلیارد هم در حوزه مراقبت و زیبایی دیده شده است.
این در حالی است که اکنون در راستای اصل (۲۸) قانون اساسی و فراهم‌سازی امکان اشتغال با شرایط مساوی، بهبود فضای کسب‌وکار و ایجاد فضای رقابتی، تمام درخواست‌های مجوز تأسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد منوط به احراز شرایط متقاضیان، در سه روز و به‌ طور خودکار انجام می‌شود.
همچنین ضمن برطرف شدن مشکل محدودیت در صدور مجوز تأسیس آموزشگاه‌های آزاد، سرمایه‌گذارانی که اقدام به راه‌اندازی آموزشگاه‌های آزاد بخصوص در رشته‌های جدید (Hi-Tech) و مورد نیاز بازار کار کنند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.
اقدامات سازمان فنی و حرفه‌ای کشور منجر شد متقاضیان به راحتی بتوانند با ورود به پورتال سازمان و بارگذاری اطلاعات مربوط، طرح توجیهی و همچنین تعهدنامه محضری، پس از سه روز موافقتنامه اصولی تأسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد خود را کسب کنند. حتی در صورتی که عدم صدور در ادارات کل بیش از سه روز اتفاق بیفتد، مجوز به صورت اتوماتیک صادر می‌شود. در کشور بیش از ۱۲ هزار و ۲۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد وجود دارد که با تنوع رشته‌ها در کنار آموزشگاه‌های دولتی، مهارت‌های فنی را به متقاضیان ارائه می‌کنند.
۱۹ گروه، هدف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای
 ۱۹ گروه، جامعه هدف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است که آموزشگاه‌های آزاد و دولتی آموزش‌های مهارتی را بر اساس استانداردهای جهانی و به شیوه‌های متنوع و متفاوت به کارجویان ارائه می‌کنند.
گسترش مهارت‌آموزی منجر به تخصص‌گرایی در جوانان جویای کار و جذب آنها در محیط‌های کسب‌وکار می‌شود. طبق آمارها اشتغالزایی با سرمایه خرد یا ارزانقیمت بیشتر متکی به مهارت‌آموزی و کسب مهارت است.
افراد با کسب مهارت موردنظر می‌توانند جذب بازار کار شوند و با اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری و معضلات آن، در رونق اقتصادی کشور سهم قابل‌توجهی ایفا کنند.
اشتغال پایدار و رونق تولید مستلزم ارائه آموزش‌های تخصصی و مهارت‌محور است. گسترش آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای به‌ دلیل افزایش کارآیی و ارتقای مهارتی نیرو‌های انسانی، نه تنها نیاز بنگاه‌های اقتصادی را در تأمین نیروی کار ماهر و حرفه‌ای برطرف خواهد کرد، بلکه پیامدهای خوبی در بازار کار و افزایش آمارهای تولیدی کشور خواهد داشت.
50 درصد مهارت‌آموزان جذب بازار کار می‌شوند
طبق آخرین آمارها، حدود ۵۰ درصد کارجویان که آموزش‌های مهارتی را سپری کرده‌اند وارد بازار کار شده‌اند، از این‌رو نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دنیای تکنولوژی‌ها انکار‌ناپذیر است ضمن اینکه با جذب نیروی کار به بنگاه‌های اقتصادی و کارگاه‌های تولیدی و صنعتی، از پدید آمدن شغل‌های کاذب و ناپایدار که توسعه همه‌جانبه‌ کشور را هدف قرار می‌دهد و سبب آسیب‌های مختلف اجتماعی می‌شود جلوگیری خواهد کرد. کارشناسان و متخصصان معتقدند مهارت‌آموزی به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه اشتغال و کارآفرینی در سطح کشور است، از این‌رو افرادی که دارای مهارت‌های لازم باشند با سرمایه کم و ایجاد اشتغال به درآمدهای بسیار خوبی دست می‌یابند.
زمانی‌ که مهارت‌آموزی به‌عنوان یک اصل مهم دارای ارزش بین نوجوانان و جوانان، کارآفرینان، دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد، شاهد رونق بازار کار خواهیم بود.
کاهش صدور گواهینامه مهارت از 45 روز به 7 روز
در کنار کاهش زمان صدور پروانه‌های آموزشگاه‌های آزاد، صدور گواهینامه مهارت از 45 روز به 7 روز از مهم‌ترین اقدامات سازمان فنی و حرفه‌ای کشور بود. در یک سال فعالیت دولت سیزدهم برای ۹۵۰ هزار و ۳۹۰ نفر از کارجویان، کارآموزان و شاغلان صنایع، صنوف و متقاضیان آزاد سنجش مهارت و گواهینامه مهارت صادر شده است.
یکی دیگر از برنامه‎‌های سازمان فنی و حرفه‌ای در راستای توسعه مهارت‌آموزی کارجویان، کاهش زمان صدور مجوز پروانه تأسیس مراکز جوار و بین‌کارگاهی برای صنایع و بنگاه‌های اقتصادی از 2 ماه به 3 روز و رشد 179 درصدی در اعطای مجوز به مراکز کارآموزی جوار و بین‌کارگاهی بود.
امروزه یکی از روش‌های آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش در محیط کار واقعی است بر این اساس دانش، مهارت و شایستگی‌های مورد نیاز از استادکار به مهارت‌آموز، همزمان با فرایند تولید محصول و ارائه خدمات منتقل می‌شود. طبق اعلام سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، در سال گذشته ۹۳ هزار و ۷۲۵ نفر در محیط کار واقعی آموزش دیدند. این تعداد نفر در ۳۴ هزار و ۵۵۹ واحد پذیرنده، آموزش‌ها را فرا گرفتند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی