وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ادیان توحیدی جسارت به قرآن را محکوم می‌کنند

بنای تمدن جدید به اسم آزادی بیان بر بی‌احترامی به مقدسات قرار گرفته و با همین نگاه است که قرآن کریم مورد توهین و جسارت قرار می‌گیرد.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایران با فرهنگ و تمدن چندین هزار ساله‌اش اسوه همزیستی مسالمت‌آمیز گروه‌های مختلف مذهبی و قومی است.
محمدمهدی اسماعیلی در همایش «ایمان و اصلاح جامعه از دیدگاه ادیان توحیدی» که در کلیسای سرکیس مقدس تهران برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در جمع نمایندگان ادیان توحیدی، علما و اندیشمندان افزود: این همایش در واقع نشستی نمادین برای اعلام وفاق، همگرایی و انسجام میان خانواده بزرگ ایران است.
او با بیان این‌که توجه و نگرش به تنوع و گوناگونی به‌عنوان یک فرصت اجتماعی، خاصیت فرهنگ‌ها و تمدن‌های بزرگ است، ادامه داد: تمدن چند هزار ساله ایران که با ورود اسلام قدرتی مضاعف پیدا کرد، تمدن‌سازی جدیدی را در عرصه بشری بنیان نهاد و اتفاقات مهمی را برای ارتقای وضعیت نظام جهانی رقم زد. این‌که امروز به بهانه برگزاری همایش «ایمان و اصلاح جامعه از دیدگاه ادیان توحیدی» همگی با وفاق در این کلیسای مهم و تاریخی پایتخت ایران به گفت‌وگو نشسته‌ایم، نشانه‌ای برای جامعه پویا و عقلانی ایران اسلامی است که در آن، ما به‌عنوان هموطن و هم‌خانواده درباره مسائل مشترک گفت‌وگو می‌کنیم.
این وفاق را می‌توان در حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیری و اجرا در جامعه مشاهده کرد؛ از جمله مجلس شورای اسلامی که در آن نمایندگان اقلیت‌های دینی، همراه ما و در کنار ما پیگیر مسائل جامعه و منافع ملی هستند.
اسماعیلی با تقدیر از اسقف سرکیسیان به خاطر میزبانی از همایش در کلیسای سرکیس مقدس، گفت: این گردهمایی نشانه امیدواری و حسی است که ما را به یکدیگر پیوند زده است. ما همگی خود را با افتخار پیرو ادیان آسمانی می‌دانیم. ما در ادیان توحیدی به امدادهای الهی معتقدیم و برای بهره‌مندی از این امدادها دست به دعا برمی‌داریم که این دعا به ما آرامش و سلامت روح و جسم می‌دهد.
اسماعیلی افزود: خوشحالیم در ایران ادیان توحیدی نسبت به یکدیگر با احترام رفتار می‌کنند.
 نمونه این احترام را می‌توان در علاقه پیروان ادیان توحیدی ایران به امام حسین(ع) مشاهده کرد. امام حسین(ع) برای همه ادیان مورد احترام و ارادت است و محبت به این خانواده جزئی از هویت ایرانی ما محسوب می‌شود.
او با اشاره به میراث مشترک فرهنگی معنوی ادیان توحیدی گفت: بنای تمدن جدید به اسم آزادی بیان بر بی‌احترامی به مقدسات ادیان توحیدی قرار گرفته و با همین نگاه است که قرآن کریم که پیام‌آور رشد و صلح برای همه جهانیان است، مورد توهین و جسارت قرار می‌گیرد. اما به لطف خدا می‌بینیم که چگونه همه خانواده ادیان توحیدی در ایران در کنار هم این اقدام ناپسند را محکوم می‌کنند.

ضرورت اجرای طرح جاده حکمت برای ایجاد هویت ایرانی-اسلامی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی طرح سهرورد جاده حکمت برای ساخت منطقه ویژه فرهنگی بین استان‌های همدان و زنجان که با حضور آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی نماینده ولی فقیه در استان همدان و نماینده مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله علی خاتمی امام جمعه زنجان، حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی، محسن افشارچی استاندار زنجان، سیدحمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور و قاسم زائری رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در وزارت فرهنگ برگزار شد، با قدردانی از دست‌اندرکاران برای پیشرفت تدریجی و نقطه‌ به‌ نقطه طرح سهرورد جاده حکمت، گفت: قرار است دبیرخانه این طرح در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تأسیس شود تا در ادامه کار به‌صورت تخصصی‌تر نهادهای دولتی و بخش خصوصی نیز اضافه شوند و چنین اثر ماندگاری برای ایران اسلامی ثبت شود.
اسماعیلی گفت: این طرح ابتدا پروژه‌ای مطالعاتی بود که طرح اصلی آن توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و شخص آقای زائری به‌عنوان یکی از استادان علوم اجتماعی دانشگاه تهران تهیه شد و در حال حاضر به یک ساختار اولیه رسید.
 او افزود: با وجود اینکه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی یک نهاد فراسازمانی است،اما نمایندگانی از مقامات ارشد کشور مثل رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس هیأت امنا و چهار وزیر و شخصیت‌های برجسته کشوری برای این کار انتخاب شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشینه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در یک سده اخیر در ساخت ابنیه تاریخی و فرهنگی کشور مثل حافظیه و سعدیه در شیراز اشاره کرد و گفت: برای ایجاد هویت ایرانی-اسلامی به احداث چنین ابنیه‌ و طرح‌های فرهنگی مثل جاده حکمت نیاز داریم.
وزیر فرهنگ گفت: ایجاد مناطق فرهنگی مثل منطقه خوی، خراسان و جاده حکمت برای ایجاد هویت ایرانی-اسلامی در نظام جمهوری اسلامی یکی از ضروریات اصلی برای جذب گردشگران فرهنگی از ایران و سراسر جهان است.  جاده حکمت می‌تواند آغازکننده حرکتی برای ایجاد این قبیل مناطق فرهنگی در کشور باشد که موجب رونق اقتصادی نیز خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی