مردم ایران همراه با سایر کشورهای اسلامی هتک حرمت مجدد قرآن در سوئد را محکوم کردند

موج دادخواهی علیه جنایت سوئدی

نمازگزاران در شهرهای مختلف از دولت‌های اسلامی خواستند تا واکنش قاطع و پشیمان‌کننده در مقابل این جسارت‌ نشان دهند

سلوان مومیکا، پناهنده عراقی‌الاصل که هشتم تیر ماه همزمان با عید سعید قربان در مقابل مسجد استکهلم سوئد با اهانت به قرآن کریم، ‌آن را آتش زده بود، روز پنجشنبه بار دیگر با حمایت پلیس سوئد در مقابل سفارت عراق در استکهلم، یک نسخه از قرآن کریم را پاره کرد و پرچم عراق را هم به آتش کشید.
در پی این اتفاق، شامگاه پنجشنبه، سفیر این کشور در تهران از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان نسبت به این اقدام موهن به وی ابلاغ شد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به سفیر سوئد گفت: تکرار بی‌حرمتی به قرآن کریم و مقدسات اسلامی در سوئد را بشدت محکوم می‌کنیم و مسئولیت کامل پیامدهای تحریک احساسات مسلمانان جهان را متوجه دولت سوئد می‌دانیم. او با اشاره به قطعنامه اخیر مصوب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو علیه اهانت به قرآن کریم، مجوز مجدد دولت سوئد در هتک حرمت به قرآن کریم را بی‌توجهی‌ دولت این کشور به مصوبات نهادها و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری دانست و از دولت سوئد خواست به مسئولیت‌های بین‌المللی خود در ممانعت از تکرار چنین اقدامات تأسف‌بار، ناقض حقوق بشر و مغایر با ارزش‌های دینی و انسانی عمل کند.

رایزنی‌های امیرعبداللهیان  
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای عدم تکرار و جلوگیری از این پدیده موهن و درخواست از دولت‌های عضو‌ سازمان ملل برای برخورد شدید با آمران و‌ عاملان این اقدام شد. او در این نامه عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران، ضمن محکومیت شدید صدور مجوز از سوی مقامات سوئد برای اقدام موهن و تحریک‌آمیز جسارت به کتاب مقدس مسلمانان جهان که برای دومین بار طی یک ماه گذشته رخ می‌دهد، قویاً هشدار می‌دهد که تداوم این اقدام تحت پوشش آزادی بیان، توهین آشکار به جمیع مسلمانان، تحریک جوامع مختلف و با هدف اسلام‌ستیزی و ترویج افراطی‌گری صورت می‌گیرد. امیرعبداللهیان همچنین در حساب توئیتر خود نوشت: ‏تکرار اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و رفتار غیرمسئولانه دولت سوئد در همراهی با این اقدام نفرت‌‌انگیز بشدت محکوم است. امیرعبداللهیان همچنین با «فؤاد حسین» همتای عراقی خود به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. وزرای خارجه ایران و عراق در این تماس بر ضرورت تشکیل نشست سازمان همکاری اسلامی در این خصوص تأکید کردند.

اعتراضات سراسری مردم پس از اقامه نماز جمعه
دیروز هم، مردم تهران و شهرهای سراسر کشور در محکومیت اهانت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم از سوی عناصر خودفروخته و حمایت دولت سوئد از این اقدام، راهپیمایی کردند. راهپیمایان از دولت‌های اسلامی خواستند واکنش قاطع، بازدارنده و پشیمان‌کننده در مقابل این جسارت‌ نشان دهند. جمعی از دانشجویان شهر تهران نیز به همراه مردم در مقابل سفارت سوئد تجمع کردند.

ارتباط فرد هتاک به قرآن در سوئد با موساد
جسارت به قرآن که با سوءاستفاده از آزادی بیان انجام شده و در زمانی کمتر از یک‌ماه هم تکرار می‌شود، هدفی جز اسلام‌ستیزی و اسلام‌زدایی به همراه ندارد. آنچنانکه پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت اطلاعات کشورمان، نشان از ارتباط عنصر هتاک به قرآن با سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی یعنی موساد دارد. وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای که با نخستین هتاکی پناهنده عراقی الاصل به قرآن کریم منتشر شد، اعلام کرده بود: «سربازان گمنام امام زمان(عج) به واکاوی اطلاعاتی در چند و چون آن اقدام پلید و تلاش برای شناسایی عناصر پشت صحنه‌ آن پرداختند. جمع‌آوری هدفمند اطلاعاتی از کانون‌های مرتبط با آن فتنه و تطبیق یافته‌های اولیه با مخازنِ اطلاعاتی موجود، نخستین سرنخ‌های منشأ فتنه‌انگیزی و نفرت‌پراکنی را آشکار کرد. بر مبنای اطلاعات موثق به دست آمده، «سلوان مومیکا» فرد هتاک به ساحت قرآن کریم، متولد سال ۱۹۸۶ در عراق بوده و در سال ۲۰۱۹ به استخدام سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی درآمده است. او که در منطقه‌ محل اقامت پیشین خود در عراق به بدنامی اشتهار داشت، همان بدنامی و سوابق سوء خود را به‌عنوان کارنامه‌ مطلوب صهیونیست‌ها ارائه می‌کند و مورد قبول و استقبال آنها قرار می‌گیرد. نا‌مبرده پس از آن، نقش عمده‌ای در جاسوسی از جریان مقاومت و پیشبرد پروژه تجزیه عراق ایفا می‌کند. اقامت در سوئد را به‌عنوان دستمزد خیانت‌هایش به ملت عزیز عراق و امت گرامی اسلام، از صهیونیست‌ها مطالبه و دریافت می‌کند. برگزاری نمایش شوم هتک حرمت از مصحف شریف، دقیقاً با هدف ایجاد موج رسانه‌ای غالب و به حاشیه راندن اخبار جنایات هولناک و گسترده‌ رژیم صهیونیستی در ساحل غربی بویژه جنینِ مظلوم و سرافراز طراحی و اجرا شد.»

سفرای کشورهای اسلامی از سوئد اخراج می‌شوند؟
اهانت به مقدسات مسلمانان در سوئد به بهانه آزادی بیان که همچون دفعه قبلی سیلی از محکومیت‌ها را به همراه داشته، برخورد جدی‌تری را از سوی کشورهای مسلمان می‌طلبد. حال که مقامات کشورهای مسلمان در تلاش برای برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی هستند، شاید بهترین راهکار اخراج سفرای سوئد از این کشورها باشد؛ کاری که روز گذشته دولت عراق آن را کلید زد و به نظر می‌رسد که بزودی به سایر کشورهای اسلامی هم تسری یابد.
 این ایده البته از سوی سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان مطرح شد و استقبال زیادی هم از آن صورت گرفت.  در ایران، علی لاریجانی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای پیشنهاد سیدحسن نصرالله را مفید دانست و گفت: لازم می‌دانم که کشورهای اسلامی سفرای کشور سوئد را اخراج کنند، حتی با این فرض که مملکت سوئد نیز عملی متقابل انجام دهد.
لاریجانی در ادامه این بیانیه تحلیلی تأکید کرد: غرب باید متوجه شود رعایت حریم قرآن در حدی است که روی همه مناسبات کشورهای اسلامی با آنها تأثیر می‌گذارد.

 

بــــرش

تماس تلفنی وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و سوئد
وزیر خارجه سوئد روز گذشته در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان گفت: دولت سوئد هتک‌حرمت کتاب آسمانی مسلمانان، قرآن کریم را محکوم می‌کند. توبیاس بیلستروم اظهار کرد: شخص نخست‌وزیر و بیانیه رسمی وزارت خارجه سوئد به صراحت اعلام کرده که این اقدام موضع دولت سوئد نیست. وزیر خارجه سوئد تصریح کرد: پلیس سوئد مجوز برگزاری تجمعات را صادر می‌کند و احدی در سوئد برای اهانت به قرآن مسلمانان مجوز نداده است، اما این فرد سوءاستفاده کرده است و ما آن را محکوم می‌کنیم. وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به اظهارات همتای سوئدی تأکید کرد: تکرار این اقدامات به بهانه آزادی بیان غیرقابل قبول و توجیه است و سوئد باید به این نوع از نفاق‌افکنی و ترویج خشونت که عواقب عمیقی در پی دارد، پایان دهد. امیرعبداللهیان تصریح کرد: پلیس سوئد اجازه داد که با سوء‌استفاده از آزادی بیان به هسته مرکزی وجدان، عقیده و اعتقاد همه مسلمانان جهان آشکارا توهین شود، در واقع این خشونتی آشکار علیه مسلمانان به‌شمار می‌رود. وی افزود:  فرد مرتکب این اهانت غیرقابل بخشش باید دستگیر، محاکمه و پاسخگوی اقدامات خود باشد. در غیر این صورت سوئد باید منتظر تصمیمات قاطع کشورهای اسلامی باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی