صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

قدردانی رئیس‌جمهور
از مردم کهگیلویه و بویراحمد

رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته هیأت وزیران، از استقبال پرشور مردم کهگیلویه و بویراحمد از دولت مردمی در جریان سفر دو روز گذشته به این استان تشکر کرد و گفت: همت جهادی همه دستگاه‌های مجری و حاکمیتی در تکمیل و به ثمر رساندن چندین پروژه مهم زیربنایی و خدماتی در حوزه‌های آب، برق، راه، پتروشیمی و درمان که تکمیل بعضی از آنها نزدیک به 30 سال به طول انجامیده بود، علاوه بر به ثمر رساندن ثروت‌های قفل شده در این پروژه‌های نیمه‌تمام، رونق و رشد اقتصادی را از طریق ایجاد زمینه جذب سرمایه‌های جدید به استان‌ها موجب می‌شود. آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: در کنار تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، موفقیت‌های حاصله در بازگرداندن واحدهای تولیدی و صنعتی راکد به چرخه تولید نیز علاوه بر کمک به رشد و رونق اقتصادی، باعث احیای فرصت‌های شغلی از دست رفته و ارتقای امید و اعتماد عمومی می‌شود و به سایر فعالان اقتصادی نیز این امیدواری را می‌بخشد که دولت در حمایت و پشتیبانی از رونق تولید عزم جدی دارد. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش همه دستگاه‌ها بویژه متولیان مدیریت بازار کالا و خدمات مورد نیاز مردم را به پایش مستمر و دقیق‌تر وضعیت فعلی و آتی بازار فراخواند.

 

جلسه هیأت امنای بنیاد سعدی پس از 7 سال وقفه برگزار شد
مخبر: گسترش زبان فارسی یکی از مؤلفه‌های اقتدار و نفوذ علمی است

 جلسه هیأت امنای بنیاد سعدی، پس از 7 سال وقفه، سه‌شنبه گذشته به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. محمد مخبر در این جلسه گفت: لازم است دستورالعملی تدوین شود که در مأموریت‌ها و اعزام نمایندگان دستگاه‌های اجرایی به خارج از کشور، وظایفی نیز در قالب گسترش زبان و ادبیات فارسی برای آنان تعریف شود. وی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در جلسه مبنی بر حضور چهار هزار دانشجوی زبان و ادبیات فارسی در یکی از کشورها، این دستاورد را اتفاقی مهم ارزیابی کرد و افزود: در برخی از کشورها به واسطه روابط صمیمانه و سیاسی فی‌مابین، بسترهای فراوانی برای آموزش زبان فارسی وجود دارد که باید با اتکا به این ظرفیت مهم، نسبت به گسترش زبان فارسی در این کشورها اقدام شود. معاون اول رئیس‌جمهور گسترش زبان فارسی را یکی از مؤلفه‌های اقتدار سیاسی، دیپلماسی و نفوذ علمی کشور در سایر کشورها دانست و گفت: هر میزان که برای توسعه و گسترش زبان فارسی تلاش کنیم در حقیقت سرمایه‌گذاری است و نباید به چشم هزینه به این‌گونه اقدامات نگریسته شود. مخبر به تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه گسترش زبان فارسی مبنی بر مرجعیت زبان فارسی در دنیای علم اشاره و اظهار کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید دارند به نقطه‌ای برسیم که مردم دنیا برای کسب علم ناچار شوند زبان فارسی را یاد بگیرند، راهبردی بلندنظرانه با آینده‌نگری دقیق است که لازم است با تمام توان و ظرفیت در جهت تحقق این امر تلاش کنیم. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با ابراز تأسف از برگزار نشدن جلسات هیأت امنای بنیاد سعدی در سال‌های گذشته، بر ضرورت آسیب‌شناسی این موضوع تأکید کرد و افزود: متأسفانه گاهی کانون‌های مهمی در کشور شکل می‌گیرد، اما به دلایلی رها می‌شوند و از ظرفیت خوب آنها به‌درستی استفاده نمی‌شود که در این خصوص نیز باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

برگزاری جلسه رفع مشکلات صنف و بازار کیف و کفش تهران با ۱۱۲ هزار شاغل
همچنین در جلسه رفع مشکلات صنف و بازار کیف و کفش که ظهر دیروز به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، در خصوص مسائل و جبران خسارات پاساژ سوخته کیف و کفش در بازار بزرگ تهران و همچنین رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی کیف و کفش در استان تهران بحث، بررسی و تصمیم گیری شد. مخبر پس از استماع گزارش‌ها دستور داد تا در خصوص عملیات بازسازی پاساژ سوخته با کمک و اعلام آمادگی کاسبان و تولیدکنندگان این پاساژ، شهرداری تهران، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و مالک پاساژ ظرف روزهای آینده هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.
همچنین در خصوص فعالان حوزه تولید کیف و کفش در منطقه قرچک تهران نیز پیش بینی شد تا با مسئولیت وزارت صمت در فاز سوم توسعه شهرک صنعتی در این منطقه مشکلات تولیدکنندگان از جمله تعویق در پیش پرداخت و اقساط زمین‌های واگذار شده  و مزایده برای واحدهای کوچک با همکاری این وزارتخانه و شرکت شهرک‌های صنعتی هر چه سریع‌تر رفع شود.

دیدار  وزیر کار عراق با معاون اول رئیس‌جمهور
محمد مخبر عصر دیروز در دیدار «جاسم صابر احمد الاسدی» وزیر کار عراق بر لزوم توسعه همکاری‌های اقتصادی فیمابین و احداث کارخانه‌های مشترک تأکید کرد و افزود: ایجاد منطقه آزاد مشترک می‌تواند اثرگذاری جدی در گسترش مناسبات و ارتقای سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی تهران- بغداد داشته باشد. وی لازمه توسعه روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک را رفع مسائل مالی و همکاری‌های بانکی دانست و گفت: باید با رفع موانع پیش رو  و ایجاد بستر مناسب حمل و نقل و مبادلات بانکی، زمینه را برای ایفای نقش هرچه بیشتر بخش خصوصی دو کشور در توسعه همکاری‌های اقتصادی فراهم کنیم. وزیر کار عراق نیز با بیان اینکه عراق در دوره جدید از ثبات بی‌سابقه‌ای برخوردار است، گفت: امیدوارم بتوانیم از این فرصت برای همکاری و سرمایه گذاری مشترک و همچنین بهره‌مندی از تجربیات و دستاوردهای ایران در زمینه‌های مختلف استفاده کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی