صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

با وجود پس گرفتن امضاهای پای طرح استیضاح وزیر کشور مطرح شد

حمایت سؤال‌برانگیز از خواسته فراقانونی برخی نمایندگان

 

 

در حالی‌که تعدادی از نمایندگان امضای خود را از پای طرح استیضاح وزیر کشور پس گرفته‌اند، رئیس مجلس در موضعی سؤال‌برانگیز به طور ضمنی از رویکرد اعمال فشار فراقانونی بر احمد وحیدی برای تغییر معاون سیاسی‌اش حمایت کرد.
به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف که دوشنبه شب در اردوی سراسری بسیج دانشجویی حضور یافته بود بخشی از سخنرانی‌اش را به ماجرای بخشنامه صیانت از سلامت انتخابات وزارت کشور و اختلافی که درباره بخشی از آن ایجاد شده بود، اختصاص داد.
وی در ابتدای این سخنان اگر چه یک بار دیگر تأکید کرد که مجلس نباید در عزل و نصب‌ها دخالت کند، گفت: «ما در حوزه نظارتی می‌توانیم سؤال کنیم، تذکر کتبی و شفاهی بدهیم. اگر دیدیم مسئولی در کار خود کوتاهی می‌کند، از آنجایی که مسئولیت اجرای هر بخشی بر عهده وزرا است، باید مجلس از وزیر مربوطه سؤال کرده و قضیه را پیگیری کند که اگر اصلاح نشود او را استیضاح می‌کنیم چرا که از ابزار نظارتی ماست.»
رئیس مجلس بعد از این مقدمه به سراغ اصل منظور خود رفت و با غیرقانونی توصیف کردن بخشنامه معاون وزیر کشور برای صیانت از انتخابات، اظهار داشت: «آن بخشنامه غیرقانونی بود که البته وزیر کشور این موضوع را تشخیص داد که ‌بند 2، 4، 6 و 7 غیرقانونی است و آن را حذف کرد و به بنده نامه زد و در این باره توضیح داد. وزیر کشور درباره جابه‌جایی معاون سیاسی به من گفته بود که پیگیری می‌کنم و تصمیم داریم که معاون سیاسی جا به جا شود و فقط انتظار دارم که مجلس فرصت دو هفته‌ای بدهد.»

تکذیب ادعا از سوی وحیدی
طرح این موضع ادعایی که وزیر کشور لزوم تغییر معاونش را پذیرفته اما تنها برای انجام این کار مهلت خواسته و حالا رئیس مجلس حتی اعلام می‌کند آن مهلت دو هفته بوده، فارغ از اینکه از جلسه غیرعلنی و حضور وحیدی در جمع نمایندگان نزدیک به یک ماه می‌گذرد در حالی است که وزیر کشور بلافاصله پس از مطرح شدن این موضوع درستی آن را رد کرد و گفت: «تغییر معاون سیاسی درخواستی بوده که دوستان مطرح کردند و من چیز خاصی در جلسه دیروز در مجلس نگفتم، بلکه گفتم در تعامل مثبت با مجلس دنبال حل سوءتفاهم خواهیم بود»؛ همان تعاملی که به سیاق الوعده وفا با فاصله کوتاهی از جلسه علنی به حذف چهار بند از بخشنامه منجر شد.
به این ترتیب مطرح کردن رویکرد مبتنی بر تعیین مهلت برای وزیر با تهدید استیضاح چه در پاسخ رئیس مجلس به تذکر یکی دو نماینده خواهان اعمال فشار بر وزارت کشور در جلسه روز یکشنبه مجلس و چه در سخنرانی دوشنبه شب تا حدود زیادی با روی دیگر موضع‌گیری قالیباف نسبت به این ماجرا متفاوت است. چه رئیس مجلس در حالی از مهلت دو هفته‌ای و پیگیری جابه‌جایی معاون وزیر صحبت کرده است که خود پیشتر در یکی از جلسات علنی خطاب به مطرح کنندگان استیضاح گفته بود «چرا هر روز باید یک موضوع حاشیه‌ای داشته باشیم؟ این موضوع در حال حل شدن است.»
حل شدنی که حالا به نظر می‌رسد در نگاه رئیس مجلس به معنای اجازه دادن وزیر کشور به نمایندگان برای مداخله در عزل و نصب معاونش بوده است.
فارغ از اینکه به گفته جلالی نماینده مردم کرمان در گفت‌و‌گو با «ایران» تعداد قابل توجهی از امضا کنندگان استیضاح امضای خود را پس گرفته‌اند و به اذعان او استیضاح برای اعلام وصول از عدد افتاده، به نظر می‌رسد. بهتر است مدیریت مجلس برای تأمین مصالح کلان کشور در سال انتخابات نه بر مدار ادامه تنش با وزارت کشور که بر عکس در مسیر تعامل حرکت کند تا مسئولیت مهم اجرای انتخابات به‌دور از حاشیه‌سازی‌ها و اعمال فشارها متمرکز بر صیانت از سلامت و تقویت مشارکت پیگیری شود.

جستجو
آرشیو تاریخی