صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

وزیر دفاع در حاشیه نشست هیأت دولت مطرح کرد

پهپادهای ایران در کانون توجه خریداران

روز گذشته، اعضای دولت در پایان جلسه هیأت وزیران میان خبرنگاران حضور یافتند و به پرسش‌های متعددی در حوزه‌های مسئولیت خود پاسخ گفتند. گفت‌و‌گوی اعضای دولت با خبرنگاران را در ادامه می‌خوانید؛
 
 امیر آشتیانی: از مرحله بازدارندگی عبور کرده‌ایم
 وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به اعزام جنگنده‌ها و ناوهای امریکایی به تنگه هرمز، تأکید کرد: امریکا کارهای خودش را دنبال می‌کند اما جمهوری اسلامی ایران اساساً در مرحله‌ای از اقتدار و توانمندی است که کسی نمی‌تواند جمهوری اسلامی را تهدید کند.
امیر محمدرضا آشتیانی با اشاره به اینکه ما از مرحله بازدارندگی گذر کرده‌ایم، افزود: اکنون ما یک نقش‌آفرینی منطقه‌ای و بین‌المللی داریم که به نوبه خود، نشان‌دهنده روند رو به توسعه و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران است.
وی با بیان اینکه بزودی ناوشکن دماوند به آب انداخته می‌شود، درباره همکاری دفاعی با کشورهای امریکای لاتین، از جمله بولیوی اظهار کرد: کشورهای امریکای لاتین از اهمیت ویژه برخوردار هستند، دلیل آن هم این است، کشورهایی که در محور مقاومت و مستقل هستند و در مسیر مبارزه با سلطه‌طلبی و یکجانبه‌گرایی امریکا قرار دارند همواره مورد توجه خواهند بود. امیر آشتیانی بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم در ابعاد مختلف این کشورها و به‌ویژه کشورهای امریکای لاتین را حمایت کنیم.
وی درباره پیشنهاد خرید پهپاد از عربستان نیز گفت: این‌گونه نیست که بخواهیم کشور خاصی را مورد توجه قرار دهیم، چرا که ما قدرت پهپادی در دنیا هستیم. وزیر دفاع در پاسخ به اینکه کدامیک از پهپادهای جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است، گفت: همه پهپادهای ما مورد توجه هستند.
خزعلی: تکذیب دستور رئیس‌جمهور برای گشت ارشاد
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در واکنش به برخی شایعه‌ها مبنی بر استقرار گشت‌های اخلاقی فراجا با دستور رئیس‌جمهور گفت: استقرار گشت‌های خودرویی به دستور رئیس‌جمهور صحت ندارد و این موضوع را باید از مسئولان وزارت کشور پیگیری کنید. انسیه خزعلی از تصویب آیین‌نامه اختصاص یک درصد از بودجه دستگاه‌های اجرایی به زنان و خانواده خبر داد و گفت: برای نخستین بار است که چنین مصوبه‌ای در دولت تصویب می‌شود، ضمن اینکه برای این موضوع برنامه‌های عملیاتی از دستگاه‌های مختلف اخذ شده و برنامه‌هایی که در محور زنان و امور خانواده باشد مورد تأیید و اجرا قرار خواهد گرفت.
 
اسلامی: وارد شدن فناوری هسته‌ای در کتاب‌های درسی
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: قرار است به موازات اقدامات عملی و اجرایی، موضوع دانش فناوری هسته‌ای در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی به بالا گنجانده شود تا دانش‌آموزان با نقش دانش هسته‌ای در زندگی آگاه شوند. محمد اسلامی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره ملی «من فناوری هسته‌ای هستم»، افزود: این جشنواره با حضور دانش‌آموزان و همکاری وزارت آموزش و پرورش برگزار شد که در آن دانش‌آموزان با فناوری هسته‌ای آشنا شدند تا عشق و انگیزه آنان به توسعه کشور بیشتر شود.
 
فیروزآبادی: تشکیل کنسرسیوم تولید هواپیمای تجاری
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، از برگزاری جلسات کارگروه ساخت هواپیمای تجاری با محوریت معاونت علمی و ارسال مصوبات به رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: در این جلسات تصمیم گرفته شد که کنسرسیوم بین‌المللی هوایی با حضور کشورهای همراه ایران تشکیل شود تا بتوانیم در بخش‌هایی که توانمندی ویژه‌ای داریم و حجم کم و ارزش بالایی تولید می‌کند، فعالیت کنیم. روح‌الله دهقانی فیروزآبادی تأکید کرد: باید در کنسرسیوم بین‌المللی ۲۰ درصد از سهم تولید هواپیماهای تجاری را داشته باشیم. معاون رئیس‌جمهور با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در حوزه دانش‌بنیان‌ها گفت: با توجه به حمایت رهبری و دیگر مسئولان کشور از این حوزه اکنون فصل اقتصاد دانش‌بنیان‌هاست. وی با بیان اینکه در حال حاضر در معاونت علمی رئیس‌جمهور به سه حوزه، علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان توجه داریم، گفت: اقتصاد یعنی عرضه محصول و یافتن مشتری و تا وقتی نتوان از مرزهای خود خارج شد، نمی‌توان در این حوزه به شکوفایی رسید.
 
 واکنش حسینی به شایعه استعفای وزیر ورزش
معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در واکنش به اظهارات برخی نمایندگان درباره استعفای وزیر ورزش گفت: نمایندگان در اظهارنظر آزاد هستند و نظرات خودشان را مطرح می‌کنند اما تا الان موضوع خاصی که جدی باشد مطرح نشده و فقط در حد گفت‌و‌گو و اظهارنظر است. سیدمحمد حسینی در پاسخ به اینکه آیا اصلاح قانون انتخابات مجلس به این انتخابات می‌رسد، تصریح کرد: این موضوع به این بستگی دارد که نمایندگان مجلس هفته آینده در این زمینه چه تصمیمی بگیرند، این مصوبه باید هر چه زودتر نهایی شود، در غیر این صورت با مشکلاتی مواجه می‌شود. وی در واکنش به اینکه براساس قانون جدید، ثبت‌نام نامزدهای انتخابات از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود، گفت: بله، این هفته باید ثبت‌نام‌ها انجام شود. کمیسیون کار خود را به اتمام رسانده و مجدداً به صحن فرستاده است.
 
 خلجی: تخریب و شبهه‌افکنی درباره سیاست خارجی دولت
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به اقدام برخی رسانه‌ها در کوچک‌نمایی دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به آفریقا گفت: در چند سال گذشته یک جریان در کشور تلاش می‌کرد تا بگوید همه دنیا در چهار کشور خلاصه می‌شود، اما اکنون که سیاست خارجی دولت سیزدهم براساس اصول انقلاب، رو به جلو بوده و ارتباطات در سطح منطقه‌ای، همسایگی و فرامنطقه در حال به ثمر رسیدن است، حجم بالایی از تخریب و شبهه‌افکنی انجام می‌شود. سپهر خلجی با اشاره به اینکه اثرات و برکات این سفرها در تحلیل‌های رسانه‌های بین‌المللی کاملاً مشهود است، اظهار کرد: این رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که در دولت آیت‌الله رئیسی زمینه‌های بسیار گسترده‌ای برای ارتباط با کشورهایی که خارج از بافت قبلی نگاه سیاست خارجی بود، صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه حجم بالایی از توافقات در حوزه مسائل علمی، صادرات فناوری و در حوزه مسائل کشاورزی در سفر آفریقا انجام شده که اثرات و برکات آن در آینده قابل مشاهده است، از برنامه‌ریزی برای واردات گوشت از آفریقا خبر داد و گفت: قیمت گوشتی که از آفریقا وارد خواهد شد به نسبت واردات گوشت از سایر کشورها، ارزان‌تر است. خلجی درباره شایعه استعفای وزیر ورزش نیز گفت: سجادی یکی از وزرای پاسخگو است و هر بار هم که از وی سؤالی پرسیده می‌شود، حجم زیادی از افتخارات در حوزه‌های مختلف بویژه ورزش بانوان را بیان می‌کند.
 
 بهادری جهرمی: رد پیشنهاد تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها
سخنگوی دولت از تصویب لایحه بیمه شخص ثالث و سرنشین شناورهای مسافری به پیشنهاد وزارت راه در هیأت وزیران خبر داد و ابراز امیدواری کرد این لایحه منجر به افزایش امنیت گردشگران دریایی شود. علی بهادری جهرمی همچنین درباره بررسی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اظهارکرد: این نرخ طبق بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مشخص شده بود و بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، نرخ منابع انرژی و مصارف آن مشخص است. وی افزود: مجلس سال گذشته درباره عدم افزایش قیمت گاز از دولت مطالبه داشت و امسال در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی تحقق درآمد کرده بود و دولت باید به سمت تحقق آن پیش برود. سخنگوی دولت با بیان اینکه این منابع برای یارانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، توضیح داد: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در این‌باره پیش‌بینی شده بود و نظرات دستگاه‌های مربوطه اخذ و آیین‌نامه‌ای به تصویب رسید و دولت قصد تغییر در آن ندارد. وی همچنین گفت: وزارت اقتصاد برای برنامه هفتم پیشنهاد کرده بود تا برای آینده نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس یک فرمول محاسبه شود که این پیشنهاد مورد موافقت اعضای کمیسیون اقتصادی دولت قرار نگرفت و از دستور کار خارج شد.
 
دهقان: بازنگری ابطال حکم لطیفی در جلسه با دیوان
معاون حقوقی رئیس‌جمهور اعلام کرد که برای پیگیری دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر بازنگری در ابطال حکم انتصاب میثم لطیفی، به‌زودی جلسه‌ای با هیأت عمومی دیوان عدالت اداری برگزار می‌شود. محمد دهقان در پاسخ به اینکه آیا افراد دیگری در دولت شرایط مشابه لطیفی دارند، اظهارکرد: بله، اما اکنون این رأی برای آقای لطیفی صادر شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی