جهانگیر کوثری، کارشناس فوتبال در گفت‌و‌گو با «ایران»:

دلال‌ها بازیکنان بنجل قالب می‌کنند

بازیکنان باید براساس لیاقت‌های‌شان پول بگیرند

محمد محمدی سدهی
روزنامه‌نگار

 در روزهای گذشته قرارداد بازیکنان استقلال و پرسپولیس افشا شد؛ موضوعی که با واکنش‌های زیادی همراه بود. در این بین برخی از بازیکنان این دو تیم ملی‌پوش هستند که این موضوع باعث می‌شود تا مبلغ این بازیکنان بالاتر باشد اما در بین ملی‌پوشان، چند بازیکن درجه چندم این دو تیم پول‌های کلانی از باشگاه مربوطه دریافت کردند؛ ارقام عجیبی که باعث بهت هواداران فوتبال شده است. قراردادهای میلیاردی با بازیکنان درجه چندم که کارایی و کیفیت لازم را ندارند، باعث می‌شود تا تیم‌ها با بدهی‌های بسیاری روبه‌رو شوند. جهانگیر کوثری، کارشناس فوتبال در خصوص ارقام عجیب و غریب در فوتبال کشورمان به «ایران» می‌گوید: «تمام تیمدارهای بزرگ دنیا مشاوران اقتصادی دارند که این مشاورها، مدیرعامل را در تمامی موضوعات اقتصادی باشگاه راهنمایی می‌کنند تا به بهترین نحو ممکن پول‌های باشگاه هزینه شود. این در حالی است که چنین مشاوران اقتصادی در باشگاه‌های ایرانی حضور ندارند و این موضوع باعث شده تا پول‌ها بدون حساب و کتاب خرج شود و تیم‌ها با بدهی‌های سنگینی روبه‌رو شوند.»
او می‌افزاید: «فوتبال این‌گونه نیست که در کارخانه تولید شود و یک ارزش‌افزوده داشته باشد، فوتبال بر پایه استعداد و خلاقیت بازیکن استوار است. سن فوتبال از 17 تا 32 سالگی است و یک بازیکن تمام عمر خود را می‌گذارد تا پیش از پایان عمر فوتبال خود درآمد داشته باشد تا در بازنشستگی به مشکل برنخورد. این طبیعی است که ستاره‌های فوتبال دنیا همچون مسی و رونالدو رقم‌های بالا بگیرند چرا که این دو بازیکن تأثیر بسیاری در تیم‌های خود دارند.»
کوثری صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: «حضور چنین بازیکنانی در تیم‌ها باعث درآمدزایی باشگاه و حتی خود بازیکن می‌شود. همه در جام جهانی قطر دیدیم که تیم ملی آرژانتین به لطف لیونل مسی توانست قهرمان جام جهانی شود، مسی تأثیر بسیار زیادی در این قهرمانی داشت و چنین بازیکنی لیاقت این را دارد که با رقم بالا به امریکا برود. یکی از دلایل بالا رفتن قرارداد بازیکنان، افزایش قیمت بازیکنان درجه چندم است. علاوه بر این برخی مدیران هم باعث افزایش قیمت می‌شوند چرا که آپشن‌هایی در قرارداد اینها می‌گذارند که گاهی این آپشن‌ها هم‌اندازه مبلغ قرارداد بازیکن است.»
این کارشناس فوتبال با اشاره به این موضوع که هر بازیکنی با توجه به استعدادهای خود یک قیمت مشخص دارد، بیان می‌کند: «در این بین می‌بینیم که برخی از بازیکنان درجه چندم تیم‌های استقلال و پرسپولیس همانند یک بازیکن ملی‌پوش و ستاره تیم قرارداد می‌بندند که البته مقصر این موضوع دلال‌های فوتبال هستند؛ دلال‌هایی که در فوتبال ما تنها نقش قالب کردن بازیکن بنجل را برعهده دارند تا از کنار این بازیکن 25 درصد حق دلالی خود را دریافت کنند. این افراد سعی می‌کنند که با بیشترین قیمت بازیکن را قالب کنند تا مبلغ بیشتری بگیرند.»
کوثری می‌افزاید: «باید پیش از انعقاد قرارداد کیفیت بازیکنان توسط کمیته فنی بررسی شود، نه اینکه یک بازیکن به واسطه حقه‌های دلال‌ها قرارداد بالایی با تیم ببندد. جالب اینجاست که تیم‌های پرسپولیس و استقلال کمیته‌ای به نام کمیته فنی ندارند تا چنین موضوعاتی را بررسی کنند. این در حالی است که بازیکنان باید بر اساس لیاقت‌های‌شان پول بگیرند و برخی از بازیکنان حق‌شان است که قراردادهای مالی بالا با تیم‌ها داشته باشند چرا که این ستاره‌ها هستند که در یک لحظه سرنوشت قهرمانی را تغییر می‌دهند.»
این کارشناس فوتبال در ادامه این‌گونه به قانون سقف بودجه انتقاد می‌کند: «در تمام دنیا این‌گونه است که سقف قراردادها توسط مدیران باشگاه‌ها تعیین می‌شود، نه اینکه دولت یا سازمان لیگ به این موضوع ورود کند و سقف 15 میلیاردی برای بازیکنان در نظر بگیرد. سقف بودجه کار اشتباهی است که توسط سازمان لیگ در حال انجام است. این قانون یکبار با شکست مواجه شد و حالا پیش‌بینی می‌شود که دوباره شکست بخورد.»
او در ادامه به کمک مالی هواداران فوتبال اشاره و بیان می‌کند: «برخی هواداران تیم‌های استقلال و پرسپولیس پولدار هستند و می‌خواهند به این دو تیم کمک کنند. چرا این موضوع باید عجیب باشد؟ اشکال اصلی این است که تیم‌های ما دولتی هستند و پشت مدیریت دولتی جریان‌هایی وجود دارد که این جریان‌ها باعث می‌شود تا فساد به‌وجود بیاید و در آخر یک مدیر 400 میلیارد تومان می‌برد و هیچ پاسخی بابت خروج این مبلغ فراوان از باشگاه ندارد. در باشگاه‌های دولتی زد و بندهای زیادی اتفاق می‌افتد. »

جستجو
آرشیو تاریخی