شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، 313 برگزیده خود را شناخت

حافظان آینده موسیقی ایران

گروه فرهنگی/ آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شامگاه یکشنبه بیست و پنجم تیرماه، در قالب یک رویداد آنلاین برگزار شد. در ابتدای این مراسم فاطمه آل‌عباس مجری برنامه، پیام محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شانزدهمین جشنواره موسیقی جوان را قرائت کرد.

ایجاد افق‌های روشن در امیدآفرینی و کشف استعدادهای نهفته موسیقی
در بخشی از این پیام آمده است: «رشد و تعالی حرکت فرهنگی در سرزمین پهناور ایران اسلامی از گذشته تا امروز، با هنر موسیقی و با عزم و همت هنرمندان پیشکسوت در کنار اشتیاق جوانان برای آموزش و فراگیری این هنر برآمده از فطرت و نهاد آدمی، در تعامل با جامعه و جهان پیرامون، در جان نسل‌های مختلف تداوم و جریان داشته است و امروز شاهد پیشرفت و بالندگی آن در جای‌جای این مرز و بوم هستیم. هنرمندان جوان ما به عنوان آینده‌سازان کشور عزیزمان با استعدادهای بی‌شمار و توانمندی‌هایشان همواره برخوردار از ویژگی‌هایی چون عشق، شور، طراوت و پاکی هستند که همین مهم با بهره‌مندی و همنشینی در کنار استادان و بزرگان موسیقی به عنوان میراث‌داران این هنر کهن، بهترین نگاهبانان در جهت پاسداشت، حفظ و تجلی پیشرفت آینده موسیقی ایران به شمار می‌روند.»
 حمیدرضا اردلان، دبیر شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سخنانی ضمن قدردانی از همراهی و مساعدت مدیران دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی ایران در برگزاری این رویداد مهم موسیقایی با ارائه آماری از بخش‌های مختلف جشنواره، افزود: امسال به طور کلی 1792 نفر متقاضی حضور در این رویداد شدند که از این میان 652  نفر خانم  و 1140 نفر آقا بودند. در این دوره جشنواره 85 داور در 3 مرحله تعیین رپورتوارها، مرحله اول، دوم داوری و همچنین در بخش عملی جشنواره 68 داور حضور داشتند. طبق سنوات گذشته این جشنواره در 3 بخش موسیقی نواحی، موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی کلاسیک برگزار شد و در نهایت 313 نفر برگزیده شدند که از این تعداد 192 نفر در بخش موسیقی نواحی که به‌صورت تک‌مرحله‌ای برگزار شد، 93 نفر در بخش موسیقی دستگاهی و 28 نفر در بخش موسیقی کلاسیک برگزیده شدند که از این تعداد 76 خانم و 237 آقا هستند.

جشنواره، آینده‌نگری و آینده‌پژوهی موسیقی ایران را رقم می‌زند
 محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: جشنواره ملی موسیقی جوان فقط در فرم جوان نیست، بلکه در اجراها و محتوا هم جوانی در آن موج می‌زند. گاهی اوقات زمانی که از موسیقی جوان صحبت می‌کنیم گمان شنوندگان و بینندگان این است که فقط سن و سال هنرمندانی که در عرصه موسیقی جشنواره حضور پیدا می‌کنند جوان است، در حالی که فرم‌های اجرایی و کارهای ارائه شده نیز تماماً دارای جوانی، طراوت و نوظهور بودن هستند که این از مزایای مهم این جشنواره است. لازم است بدانیم این جشنواره آینده‌نگری و آینده‌پژوهی موسیقی ایران را رقم می‌زند و این هنرمندانی که در این جشنواره چهره می‌شوند در آینده اساتید برجسته‌ای خواهند شد که بار امانت موسیقی فرهیختگانی ایران را بر دوش خواهند کشید.
محمد الهیاری فومنی، مدیر‌کل دفتر موسیقی هم در سخنانی گفت: واقعیت این است که در کشورمان نیازمند این هستیم جوانان علاقه‌مندی را که در حوزه‌های مختلفی همچون موسیقی ردیف دستگاهی، موسیقی نواحی، موسیقی کلاسیک و حفظ ردیف فعالیت می‌کنند، شناسایی کنیم. هر ساله بعد از این آزمون ملی این نفرات برجسته به کشور، دولت، مسئولین و حوزه‌های نخبه‌پروری معرفی شوند.
مدیر‌کل دفتر موسیقی با اشاره به اینکه جشنواره ملی موسیقی جوان، یک فرایند درست بدون تبلیغات کاذب در حوزه استعدادیابی است، گفت: امیدوارم برگزیدگان جشنواره که به‌عنوان ذخیره‌های ارزشمندی در هر حوزه موضوعی موسیقی فعالیت می‌کنند، آینده‌ساز و ادامه‌دهنده راه بزرگان موسیقی برای این مرز و بوم باشند. همچنین در زمینه تمدن‌سازی و فرهنگ‌سازی کمک کنند آنچه که تا امروز از گذشتگان به ارث رسیده است به دست این جوانان به آیندگان ارث برسد و ما ذخایر ارزشمند فرهنگی و هنری‌مان را همچنان شناسایی، تکثیر و تولید کنیم و برای آیندگان به ارث بگذاریم.

جستجو
آرشیو تاریخی