صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و پنج - ۲۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و پنج - ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

از دلالی و بلیت‌فروشی تا اصلاح وضعیت هواداران

مهمترین فرمان AFC : مبارزه با فساد در فوتبال ایران!

محمدمحمدی سدهی/ سال‌هاست که در خصوص «فساد در فوتبال» مسائل زیادی مطرح می‌شود و هر از چند گاهی جامعه فوتبال از موضوعات جدیدی در این حوزه رونمایی می‌کند. همه هواداران و مسئولان فوتبال از موضوع فساد در این رشته پرطرفدار کاملاً آگاهی دارند اما با وجود این در سال‌های گذشته هیچ اقدامی برای مبارزه با این موضوعات انجام نشد و این بی‌توجهی‌ها باعث شده تا شاهد فراگیری فساد در حوزه‌های مختلف فوتبال کشورمان باشیم. دلالی، تخلفات در تیم‌های پایه و بی‌نظمی‌های بسیار در بلیت فروشی و بحث هواداری موضوعات مهمی است که در فوتبال ایران وجود دارد اما حالا ای اف سی در قالب صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها، فدراسیون فوتبال را تحت فشار گذاشته تا اقداماتی برای سروسامان دادن به این موضوعات انجام دهد.
دلالی: یکی از مهمترین مباحث در زمینه فساد در فوتبال دلالی است. شبکه دلالی در بخش‌های مختلف فوتبال ایران افراد زیادی دارد، قدرت این شبکه دلالی آن قدر بالاست که می‌تواند از بازیکن یا مربی‌ای که می‌خواهد حمایت کند یا او را از فوتبال دور کند. در واقع گلوگاه اصلی فساد در فوتبال در این حوزه است و فدراسیون برای رفع فساد مالی در اولین اقدام قانون سقف بودجه را تصویب کرد تا با این قانون دست چنین افرادی را کوتاه کند. قرار بر این است ایجنت‌های بازیکنان فوتبال زیر مجموعه فدراسیون و شناخته شده باشند تا به تخلفات در این بخش سروسامان داده شود. موضوع سقف بودجه موضوعی است که هم‌اکنون در حال انجام است و فدراسیون فوتبال اراده زیادی در برخورد با متخلفین دارد.
هواداری: سردادن شعارهای زشت و ناپسند توسط هواداران در ورزشگاه‌ها یکی از حواشی این رشته محسوب می‌شود. در این بین باشگاه‌ها در حوزه فرهنگی هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند و این بی‌توجهی باعث می‌شود تا فضای ورزشگاه‌ها سال به سال بدتر شود تا جایی که حالا شاهد شعارهای زشت و ناپسند در ورزشگاه‌ها هستیم. یکی از خلأهای فوتبال ایران در بحث فرهنگی است و این موضوع باعث ایجاد بداخلاقی‌های بسیار در استادیوم و حتی خارج از استادیوم‌های فوتبال شده است. این در حالی است که تیم‌های ما نام فرهنگی را یدک می‌کشند و برای این موضوع معاونت فرهنگی باشگاه‌ها و سازمان لیگ با یکدیگر همکاری خواهند داشت تا به این حوزه هم سروسامان داده شود.
 قرار بر این است تا مباحث هواداری زیرمجموعه فدراسیون فوتبال قرار بگیرد و مباحث فرهنگی در این حوزه پررنگ‌تر شود تا شاهد چنین اتفاقاتی در استادیوم نباشیم. تیم‌های فوتبال در سراسر دنیا برای بحث هواداری اهمیت زیادی قائل هستند و برخی خدمات به هوادارانشان ارائه می‌دهند؛ موضوعی که در فوتبال ایران وجود ندارد و تیم‌ها هیچ مسئولیتی در خصوص هواداران خود ندارند. این موضوع باعث شده تا به بحث هواداران تیم‌های میزبان و میهمان اهمیت داده شود و هر دو تیم ملزم به ارائه خدماتی به هواداران خود باشند.
بلیت فروشی: یکی دیگر از مسائلی که در استادیوم‌های فوتبال به وضوح دیده می‌شود، بحث بلیت فروشی است. این موضوع باعث شده تا در بازی‌های مهم بخصوص در دربی تهران بازار سیاه به راه بیفتد. فدراسیون برای رفع این موضوع در اولین اقدام سامانه بلیت فروشی الکترونیکی را راه‌اندازی کرد که این سامانه باعث شده تا هواداران فوتبال جایگاه خود را در ورزشگاه بدانند و براساس آن در ورزشگاه‌ها مستقر شوند. علاوه بر این فدراسیون تمامی ورزشگاه‌ها را موظف به استقرار گیت‌های ورودی و خروجی خواهد کرد که البته برخی از ورزشگاه‌های کشور به گیت‌های ورودی و خروجی تجهیز شده‌اند و حالا باید تمامی ورزشگاه‌ها گیت‌های ورودی و خروجی داشته باشند تا این حوزه سروسامان بگیرد.
فوتبال پایه: مبحث فوتبال پایه در ایران، یکی از مسائلی است که شاید هیچ‌وقت برای بهبودش راهکار مشخصی ارائه نشده و این بخش همچنان با شیوه نادرستی اداره می‌شود. این در حالی است که در فوتبال روز دنیا، فوتبال پایه هر کشور، یکی از ستون‌های اصلی به شمار می‌آید و تمامی تیم‌ها در بخش پایه فعالیت زیادی دارند اما در فوتبال ایران این گونه نیست و تیم‌ها به بخش پایه خود هیچ اهمیتی نمی‌دهند. یکی از معضلات فوتبال پایه ادامه کار مدارس بدون مجوز است. بر همین اساس یکی دیگر از اقدامات فدراسیون سروسامان دادن به این حوزه است. قرار بر این است که هیأت‌های استانی بر مسائلی همچون مجوز فعالیت تیم‌های پایه در سراسر کشور نظارت بیشتری داشته باشد و با همراهی نیروی انتظامی، فساد در این حوزه را برطرف کند.
این مسائل از الزامات ای اف سی در صدور مجوز حرفه‌ای در رده‌های مختلف است و کنفدراسیون فوتبال آسیا این موارد را در سال‌های اخیر به فدراسیون‌های تمامی کشورهای آسیایی از جمله فدراسیون فوتبال ایران تأکید کرده و برای رفع این موضوعات اخبار را کاملاً رصد می‌کند و در صورت عدم رفع این موضوعات مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها باطل خواهد شد. مثل اتفاقی که برای باشگاه استقلال رخ داد و این تیم از حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا محروم شد. البته‌ ای اف سی هر ساله این موضوعات را از تیم‌های فوتبال می‌خواهد و تیم‌ها موظف به رفع ایرادات هستند. بر همین اساس فدراسیون فوتبال قصد دارد تا در آغاز لیگ بیست و سوم این موضوعات را برطرف کند تا دیگر تیم‌ها مشکلی در صدور مجوز حرفه‌ای نداشته باشند. سالم سازی و ایجاد نظم و انضباط موضوعی است که در فوتبال ایران کاملاً مغفول مانده است و در سال‌های اخیر به این موضوع توجهی نشده، حالا با الزامات ای اف سی، فدراسیون فوتبال موظف به رفع ایرادات مختلف در فوتبال باشگاهی است.

 

تاج: امسال لیگ مان با نظم بیشتری برگزار خواهد شد

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال و محمدرضا کشوری‌فرد، سرپرست سازمان لیگ دیروز در نشست هم‌اندیشی و آسیب‌شناسی معاونت فرهنگی و کانون هواداران باشگاه‌ها حضور یافتند. تاج در این جلسه اظهار داشت: «امسال لیگ ما با نظم بیشتری برگزار خواهد شد. نظمی باید ایجاد می‌شد که البته سال‌ها به تعویق افتاده بود. باید برای فیرپلی مالی تلاش می‌کردیم تا رقابت در لیگ پویا و پربارتر باشد‌. وقتی یک تیم ۲۸ میلیارد و دیگری ۴۰۰ میلیارد هزینه کند، یعنی تیم‌ها با هم برابر نیستند و یک رقابت پویا و پربازده اتفاق نمی‌افتد.»
رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به کیفیت پایین برخی بازیکنان لیگ ایران گفت: «بازیکنی داشتیم که مورد اعتراض هواداران بوده و با ۵ دقیقه یا نیم ساعت بازی کردن، عدد قابل ملاحظه‌ای می‌گرفت‌. باید کیفیت بازیکن خارجی از داخلی بیشتر باشد. قانون جدید که می‌گوید بازیکن خارجی باید ۶۰ درصد بازی‌ها را در زمین باشد به این دلیل است که بازیکن بازی کند. در غیر این صورت باشگاه‌ها نمی‌توانند از بازیکن خارجی در سال بعد استفاده کنند.»
او خاطرنشان کرد: «همه فوتبال آسیا عربستان نیست که بازیکنانی مثل رونالدو و بنزما مطابق سیاست‌گذاری خاصی بیایند. هرچند این موضوع فوتبال را جذاب می‌کند اما قرار نیست در کل آسیا اتفاق بیفتد. ما هم چنین کاری انجام نمی‌دهیم. راه درست این است که اگر درآمد خیلی بالایی داشتید، برهمین اساس بازیکن گران هم بگیرید. تمام ۱۶ باشگاه لیگ برتری ما زیانده هستند و اگر این مسیر ادامه پیدا کند، فوتبال رو به سکون می‌رود.»
تاج تصریح کرد: «امسال لیگ را با حضور بانوان در برخی ورزشگاه‌ها شروع خواهیم کرد. باید تجهیزات هر ورزشگاه مثل ورودی، خروجی و... را بسنجیم. شأن و منزلت بانوان ما این نیست که فضای مناسبی برای آنها در نظر گرفته نشود و امکانات رفاهی که لازمه ورودشان است نباشد. البته در برخی ورزشگاه‌ها که مثل نقش جهان اصفهان، گل گهر، فولاد خوزستان و... آماده حضور بانوان هستند و این مهم را انجام خواهیم داد. نگاه زن ستیزی نداریم بلکه هرجا شرایط مهیا باشد این کار را انجام خواهیم داد. امسال هر باشگاهی مکلف است به تعداد صندلی‌های ورزشگاه هواداران را روی صندلی خودشان بنشاند. با این کار فردی روی صندلی شخص دیگر نمی‌نشیند و مقدمات این کار در ورزشگاه فراهم می‌شود.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی