صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و سه - ۲۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و سه - ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

بازنشر عکسی از سال‌های ابتدایی انقلاب درباره راهپیمایی مردم علیه تجزیه‌طلب‌ها، گلایه‌ای به بی‌توجهی ویرایشی نوشته‌های مرتبط با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و پیشنهاد حسن روح‌الامین به هیأتی برای استفاده از طرح‌های او، بخشی از مطالبی هستند که در مجازی امروز می‌خوانید.

عکس تاریخی از راهپیمایی علیه تجزیه‌طلب‌ها
صفحه تاریخ خبرگزاری ایرنا، عکسی از اوایل پیروزی انقلاب منتشر کرده و نوشته است:«راهپیمایی مردم علیه تحرکات گروهک‌های تجزیه‌طلب در کردستانات.» این عکس میدان فردوسی تهران را در سال 1358 به تصویر کشیده که عکاس آن نیز محسن شاندیز است.

 گلایه‌ای به بی‌توجهی اتحادیه ناشران و کتابفروشان به رسم‌الخط فارسی
حسین جاوید، ویراستار نوشته است:«اگر سری به کانال اتحادیه‌ ناشران و کتابفروشان تهران بزنید، می‌بینید کانال اتحادیه‌ طباخان و فروشندگان کله و پاچه و سیرابی در برابر آن می‌تواند کاندیدای دریافت جایزه نوبل ادبیات باشد! نه می‌دانند نیم‌فاصله چیست، نه املای درست کلمات را رعایت می‌کنند، نه از کژتابی و مشکلات زبانی خبر دارند و نه حتی لای کتاب دستور زبان را باز کرده‌اند! امیدوارم گروه جدید و محترمی که بر کرسی‌های اتحادیه‌های ناشران و کتابفروشان تهران تکیه زده‌اند فکری به حال این موضوع بکنند. نوشته‌ها و اطلاعیه‌های رسمی اتحادیه ناشران در واقع ویترین صنعت نشر ما است و وای به حال ناشرانی که خودشان هم بلد نیستند چهار جمله بی‌غلط بنویسند و تازه می‌خواهند کتاب هم بدهند دست مردم!»

ادای احترام به علامه طباطبایی
وحید خضاب، شاعر و مترجم با انتشار تصویری از علامه‌طباطبایی نوشته است:«از می‌ وضو گرفته‌ام و در جواب شیخ/ از چشم‌های مست تو برهان می‌آورم/ مؤمن نکرده بود مرا معجزات هم/ دارم ولی به چشم تو ایمان می‌آورم» در ادامه هم این‌طور آورده است:«از غزلی نذر نگاه «اقیانوس آرام»، علامه سید محمد حسین طباطبایی. اقیانوس آرام، نام کتابی است درباره علامه. کتاب را هنوز نخوانده‌ام، اما این نام، برازنده‌ترین نام برای او است.»

نوشته معززی‌نیا درباره «سوپرانوز»
حسین معززی‌نیا، مدرس و منتقد سینما درباره یکی از سریال‌هایی که به تازگی دیده این‌طور نوشته است:«با اینکه چند تا از سریال‌های مهم این روزها را ندیده‌ام، در یک تصمیم ناگهانی رفتم سراغ «سوپرانوز» تا بالاخره یکی از مهم‌ترین سریال‌های دیده‌ نشده را ببینم. احساس اولیه‌ام شبیه خلاص‌ شدن از کاری معوقه بود ولی کم‌کم وارد دنیایش شدم و گرفتار همان بلایی که سریال‌های درخشان سر آدم می‌آورند؛ معتاد به فضا و آدم‌ها، بدون امکان فرار از جذابیت دنیای تازه‌ای که کشف کرده‌ای. اگر ندیده‌اید بشدت توصیه می‌شود، اگر دیده‌اید، دو ویدیو درباره‌اش ساخته‌ام که در کانال یوتیوب من منتشر شده است. در اولی مقدماتی گفته‌ام و مشخصه‌های کلی سریال را مرور کرده‌ام، در دومی بحث را کامل کرده‌ و پنج لحظه مورد علاقه‌ام را در سریال انتخاب کرده‌ام.»
پیشنهاد روح‌الامین به بانیان هیأت‌ها
حسن روح‌الامین، هنرمند نقاش نوشته است:«هنگامه‌ سرودن ترکیب‌بند شد/ ای شاعران! دوات و قلم را بیاورید» خدا را شاکریم که در آستانه ماه عزای سیدالشهدا نفس می‌کشیم. بانیان هیئات و محافل حسینی مثل هر سال مشغول نوکری و برپاسازی خیمه‌های عزای ارباب هستند‌. در آستانه این ماه عزیز فایل‌های باکیفیت و قابل چاپ از نقاشی‌هایی را که در سال‌های قبل اجرا شد را داخل کانال تلگرام، بله و روبیکا قرار دادیم تا فرصت کافی برای چاپ و بهره‌برداری در هیئات وجود داشته باشد. منت بگذارید و از این کارها داخل هیأتتون استفاده کنید.»

جستجو
آرشیو تاریخی