صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و سه - ۲۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و سه - ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

دیروز‌چه‌خبر؟

ما خبرهای مهم روزشنبه 24 تیرماه را اینجا برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم:

    فرمانده ارتش پاکستان که در رأس هیأت عالی‌رتبه نظامی به ایران سفر کرده است با رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش فارس،  سردار باقری بر تبدیل مرزهای مشترک دو کشور به مرزهای اقتصادی به عنوان اولویت اول دو کشور تأکید کرد و تأمین امنیت پایدار را در مناطق مرزی دو کشور و ایجاد سازکارهایی جهت توسعه همکاری در این زمینه را ضروری دانست.  ژنرال «سید عاصم منیر» فرمانده ارتش پاکستان نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت توسعه روابط نظامی دو کشور بر افزایش تعاملات آموزشی و مناسبات مشترک دفاعی و امنیتی دو کشور در سطح منطقه تأکید کرد.

    سفیر جمهوری خلق چین در تهران از حمایت پکن از درخواست ایران برای پیوستن به سازمان بریکس خبر داد. به گزارش ایسنا، «چانگ هووآ» درباره ادامه سیاست چین از عضویت ایران در سازمان‌هایی مانند شانگهای، گفت: چین از عضویت ایران در سازمان بریکس هم حمایت می‌کند، سال گذشته شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین از رئیس‌جمهور ایران دعوت کرد در گفت‌و گوی عالی توسعه شرکت کند، ما از درخواست ایران برای پیوستن به سازمان بریکس حمایت می‌کنیم.
 
    سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو از تعامل و همکاری تهران و مسکو در خصوص هواپیمای مسافربری«سوخو سوپرجت ۱۰۰» خبر داد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کاظم جلالی بدون پرداختن به جزئیات این همکاری اظهار داشت: ما در حال حاضر درخصوص یک هواپیمای مسافربری همکاری می‌کنیم و این هواپیما «سوخو سوپرجت ۱۰۰» است، طبیعتاً این هواپیما خوب است و روسیه برخی قطعات آن را از غرب وارد کرده است.
«الکسی ددوف» سفیر مسکو در تهران نیز چند ماه پیش در گفت‌و‌گو با اسپوتنیک تأکید کرده بود که تهران و مسکو به رایزنی‌های خود درخصوص گسترش همکاری‌های متقابل در بخش هواپیمایی که برای دو طرف سود دارد ادامه می‌دهند و برای رسیدن به توافقات لازم به زمان بیشتری نیاز داریم. گفتنی است که در فروردین 1397 شرکت سوخوی روسیه یادداشت‌های تفاهمی برای تحویل ۴۰ فروند هواپیما سوخو سوپرجت ۱۰۰ به دو شرکت هواپیمایی ایران امضا کرد. «الکساندر روبتسوف» رئیس شرکت سوخو در آن زمان تأکید کرد که واردات چنین هواپیماهایی مشمول تحریم‌های امریکا نمی‌شود.
 
    دولت عراق به منظور مقابله با عبور تردد غیرمجاز انسان و کالا، نیروهای مرزبانی خود را در مرز استان سلیمانیه این کشور با ایران و ترکیه مستقر کرد.
به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام وزارت کشور عراق تیپ ۲۱ مرزبانی استان سلیمانیه در شمال عراق در طول خط صفر مرزی این کشور با جمهوری اسلامی ایران مستقر شد و با نصب ده‌ها برج دیده‌بانی و دوربین، به‌دنبال اجرای طرح ایجاد پاسگاه‌ مرزی و رصد و کنترل امنیتی خطوط مرزی است.
استقرار نیروهای مرزی یکی از خواست‌هایی بود که در جریان تشکیل کمیته مشترک امنیتی ایران و کردستان عراق پس از حملات پهپادی و توپخانه‌ای سپاه به مواضع گروهک‌های تجزیه‌طلب ضد انقلاب و در پاسخ به تحرکات تروریستی این گروهک‌ها مطرح شده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی