صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و دو - ۲۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و دو - ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

فرشاد گل‌سفیدی از تجربه حضور «هفت بهار نارنج» در جشنواره «حوا» گفت

باید به کارگردانان زن بها داد

«هفت بهار نارنج» یک عشق اساطیری را به تصویر می‌کشد و درباره یک پیرمرد و عشق اوست. کاش این فیلم را همه ببینند. این فیلم برای همه سن‌هاست و نشان می‌دهد یک آدم تا کجا پای عشقش می‌ایستد. «هفت بهار نارنج» از آن دسته فیلم‌هاست که همه باید ببینند اما فیلم مخاطب خاص خود را دارد.» آنچه در ابتدا خواندید، صحبت‌های فرشاد گل‌سفیدی کارگردان «هفت بهار نارنج» در نشست خبری اثرش در نخستین دوره جشنواره حواست. فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» به کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی و تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور یکی از فیلم‌های متفاوت فجر ۴۱ بود. علی نصیریان، لادن مستوفی، سارا رسول‌زاده، فرهاد آئیش، هومن حاجی عبداللهی، فرج گل‌سفیدی، باران سلطانی‌مقدم و آرشا گل‌سفیدی از بازیگران اصلی این فیلم هستند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: قصه عشق اساطیری شمس و طلعت... کارگردان «هفت بهار نارنج» معتقد است راه رسیدن به نمایش درست تصویر زن و خانواده در سینما، ساخت فیلم بیشتر با محتوای مناسب و میدان و بها دادن به کارگردانان زن است. حضور این اثر در جشنواره حوا بهانه‌ای شد تا با کارگردان آن به گفت‌و‌گو بنشینیم که در ادامه می‌خوانید.

سپیده شریعت رضوی

  شاید بتوان گفت حضور در نخستین دوره جشنواره ریسک بزرگی‌ است چراکه مشخص نیست آیا ادامه‌دار خواهد بود یا نه و اینکه چگونگی برگزاری آن تا زمان آغاز مشخص نیست. با این تفاسیر چه شد که فیلم خود را برای جشنواره حوا ارسال کردید؟
 
 این جشنواره به دنبال نمایش درست تصویر زن و خانواده است، پس از آنجایی که در اثر من یعنی پس‌زمینه خانواده در آن پُررنگ و تصویر زن و مرد هر دو به یک اندازه در فیلم به نمایش گذاشته شده است، دوستان از نهادهای مختلف با من تماس گرفتند و گفتند این سینمایی مناسب حضور در جشنواره حواست و من هم قبول کردم که شرکت کنم.
 
رویکرد اصلی جشنواره حوا حمایت از خانواده و لزوم شناساندن تصویر زن است. ما چقدر در سینمای ایران به این دو رکن توجه کرده‌ایم؟
در  جشنواره قدم بزرگی برداشته شده است، اگرچه اولین سال برگزاری را پشت سر می‌گذارد و انگار کمی هم با عجله کارهایش انجام می‌‌شود، اما امیدوارم ادامه‌دار باشد و برگزاری آن به یکسال محدود نشود. نکته دیگر اینکه از سال 77 و 78 آثار سینمایی که تولید شد به جایگاه زن و مادر و این شخصیت در خانواده و جامعه بیشتر توجه کرد و ما شاهد نقش‌های ماندگار و خاطره‌انگیز و درجه یکی در آثار بودیم. بر این اساس در کارهای ملودرام و حتی دفاع مقدس نگاه جدی به مادران و زنان شده است. از سوی دیگر تعداد کارگردانان زن در سال‌های اخیر افزایش داشته و این نشان می‌دهد در پشت صحنه هم توجه بیشتری به آنها شده است.
 
چقدر با نمایش درست تصویر زن و خانواده در سینما فاصله داریم؟ و چه کارهایی در این مسیر باید انجام دهیم؟
  از نظر من بیشتر باید فیلم ساخت و به کارگردانان میدان و بها داد‌، اگرچه در همه جای دنیا کارگردانان مرد بیشتر از زن هستند و این طبیعی است اما ما کارگردانان زنی داریم که فیلم‌های قوی و خوبی می‌سازند و نمونه‌های موفق آن را در ادوار مختلف جشنواره فجر دیده و لذت برده‌ایم. با تولید محتوای مناسب می‌توانیم این فاصله را کم و کمتر و مسیر را درست طی کنیم.
 
برگزاری چنین جشنواره‌ای که قصد پرداختن به این موضوع مهم را دارد، می‌تواند به نمایش درست خانواده و تصویر زنان در سینما کمک کند؟
 قطعاً چراکه نیت برگزاری جشنواره همین است. من به عنوان کسی که سال‌هاست در حوزه هنر کار می‌کنم با برگزاری آن بشدت موافق هستم و برایم جشنواره جدی و مهمی ا‌ست. ناگفته نماند که اینجا بحث سلیقه مطرح نیست بلکه حرکت درستی در خانواده است و امیدوارم مسیر ادامه‌دار باشد.
 
فکر می‌کنید برای نمایش درست تصویر زن و خانواده می‌توان از سینمای جهان الگو‌برداری کرد؟ یا از ادبیات کهن ایرانی و اقتباس از آثار ارزشمند کمک گرفت؟
 بله، از هر دو می‌توان کمک گرفت یعنی هم از سینمای جهان می‌توان بهره برد و هم از سینما و ادبیات اقتباس کرد و کمک گرفت. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که آثار کارگردانان بزرگی چون داریوش مهرجویی که فیلم‌های لیلا و بمانی را با محوریت کاراکتر زن ساخته و همچنین رسول صدرعاملی که به این مسأله در آثارش توجه کرده است، می‌تواند محل مراجعه فیلمسازان باشد تا از این مهم بهره ببرند و کمک بگیرند.
 
«هفت بهار نارنج» چه زمان به اکران عمومی‌ می‌‌رسد؟
 پخش ما با هدایت‌فیلم بسته شده است و هر زمان که به صلاح فیلم باشد، پخش‌کننده آن را اکران می‌کند. ترجیح من ابتدا حضور در جشنواره‌هایی است که امیدوارم نمایش عمومی درست، ارزشمند و خوبی را تجربه کنیم.
 
این روزها مشغول چه کاری هستید؟
 هم‌اکنون مشغول فیلمبرداری سریال ماه رمضانی «رستگاری» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی هستم. ناگفته نماند که به این کار امیدوارم چراکه به نظرم اثر متفاوتی از ایشان خواهیم دید.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی