ایران با کنیا و اوگاندا 9 سند همکاری امضا کرد

سفر به جغرافیای گمشده سیاست خارجی

حضور رئیسی در قاره فرصت‌ها درجریان سفر رئیس‌جمهور به کنیا ارتقای 10 برابری روابط اقتصادی تهران - نایروبی مورد توافق قرار گرفت

پس از 11 سال، نخستین سفر رئیس‌‌جمهور ایران به قاره آفریقا با ورود به کنیا آغاز شد. این سفر که در راستای سیاست خارجی جامع و متوازن دولت سیزدهم و با هدف افزایش حضور ایران در بازار وارداتی حدود 600 میلیارد دلاری قاره آفریقا صورت می‌گیرد، در ادامه به دو کشور دیگر این قاره، اوگاندا و زیمبابوه هم خواهد رسید.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بامداد چهارشنبه با بدرقه رسمی محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای کابینه، به دعوت رسمی رئیس‌جمهور کنیا، تهران را به مقصد نایروبی پایتخت این کشور ترک کرد.
استقبال رسمی و دیدار دوجانبه رؤسای‌جمهور، برگزاری نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، امضای اسناد همکاری و تشریح نتایج رایزنی‌های رسمی در نشست مطبوعاتی مشترک بخشی از برنامه‌های رئیسی در سفر به کنیا بود.

استقبال در نایروبی
سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی نایروبی پایتخت کنیا از سوی «آلفرد موتوآ» وزیر خارجه این کشور مورد استقبال قرار گرفت و سپس «ویلیام سامویی روتو» رئیس‌جمهور کنیا در محل کاخ ریاست‌جمهوری این کشور به صورت رسمی از رئیس‌جمهور ایران استقبال کرد. همزمان با ورود ابراهیم رئیسی به کاخ ریاست‌جمهوری کنیا، 21 گلوله توپ به افتخار ورود رئیس‌جمهور اسلامی ایران و هیأت ایرانی شلیک شد و سپس مراسم امضای اسناد و تفاهمنامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کنیا برگزار شد و مقامات دو کشور 5 سند همکاری امضا کردند. این اسناد همکاری در حوزه‌های دامپزشکی، ارتباطات، فرهنگ، شیلات و فنی حرفه‌ای بود که از سوی وزرای «خارجه»، «اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد دیجیتال»، «گردشگری، حیات‌وحش و میراث»، «معدن، اقتصاد آبی و امور دریایی» و «آموزش کنیا» و وزرای امور خارجه و تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در حضور ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان و ویلیام روتو رئیس‌جمهور کنیا به امضا رسید.

دست همه دولت‌های قاره آفریقا را به گرمی می‌فشاریم
رئیسی صبح چهارشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به کنیا در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهور این کشور، با ابراز خرسندی از سفر به قاره آفریقا و کشور کنیا، گفت:دست همه دولت‌های قاره آفریقا را به گرمی می‌فشاریم. رئیس‌جمهور افزود:روابط ایران و کنیا دارای پیشینه تاریخی طولانی است و معتقدیم همکاری‌های میان دو کشور و نیز همکاری میان ایران با همه کشورهای قاره آفریقا می‌تواند روز‌به‌روز توسعه پیدا کند. رئیس‌جمهور، آفریقا را قاره ظرفیت‌ها توصیف و تصریح کرد:نگاه ما در جمهوری اسلامی ایران به آفریقا نگاه به کشورهای دارای استعداد، ظرفیت، نیروهای انسانی با استعداد، ذخایر مادی و معنوی، منابع طبیعی و معدنی است. رئیسی اضافه کرد: همچنین نگاه ما به کشور دوست‌مان کنیا، به‌عنوان کشوری سرشار از ظرفیت‌های متنوع است که تبادل آنها با ظرفیت‌های پرشمار ایران می‌تواند به ارتقای سطح روابط بین دو کشور کمک کند.
رئیس‌جمهور اظهار داشت:ایران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی، خون شهدای عالیقدر جمهوری اسلامی ایران و به برکت راهنمایی‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با وجود همه تهدیدها و تحریم‌های دشمن توانسته است در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی و فناوری پیشرفت داشته باشد و امروز کشوری پیشرفته و فناور است و آمادگی دارد تجربیات خود را با کشور و مردم عزیز کنیا به اشتراک بگذارد.

تقویت ارتباط دو کشور زمینه‌ای برای همکاری‌های گسترده‌تر منطقه‌ای
رئیسی با اشاره به اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مواد پتروشیمی، کشاورزی، شیلات و علم و فناوری دارای تجربیات و دستاوردهای بسیار ارزشمندی است، خاطرنشان کرد:عرصه سلامت و تجهیزات پزشکی یکی دیگر از زمینه‌هایی است که دو کشور می‌توانند در آن همکاری داشته باشند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه همکاری‌های ایران و کنیا منحصر و مختص دو کشور نخواهد بود، گفت:همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی همسایه بوده و از همکاری‌های گسترده‌ای برخوردار است، کنیا نیز ارتباطات گسترده‌ای با کشورهای شرق آفریقا دارد، لذا تقویت ارتباط دو کشور با یکدیگر زمینه‌ای برای همکاری‌های گسترده‌تر منطقه‌ای نیز خواهد بود.

هدف‌گذاری افزایش 10 برابری همکاری‌های اقتصادی و تجاری
رئیسی با بیان اینکه سطح فعلی روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در شرایط قابل قبولی نیست، به هدف‌گذاری افزایش 10 برابری همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین در گام اول اشاره کرد و افزود:همچنان که در مدت کوتاهی توانستیم حجم روابط تجاری را به 8 برابر ارتقا دهیم، این امکان وجود دارد که با اراده دو طرف این حجم به 20 و 30 برابر و سطح قابل قبول برای دو کشور افزایش یابد. رئیس‌جمهور به تأسیس دفتر همکاری‌های فناوری در کنیا اشاره کرد که می‌تواند همکاری‌های فناورانه میان دو کشور را به سطوح بالاتر ارتقا دهد و اظهار داشت:همکاری‌های دو کشور در حوزه تولید محصولات کشاورزی و کشت فراسرزمینی نیز می‌تواند در گسترش روابط فیمابین مؤثر باشد.

آفریقا؛ بازاری برای محصولات ایرانی
رئیسی با بیان اینکه آفریقا بازار بسیار خوبی برای محصولات ایرانی است، تصریح کرد:امروز کشورهای آفریقایی و کشور دوست‌مان کنیا تمایل زیادی به استفاده از محصولات ایرانی در بازارهای خود دارند. مسئولان کنیا زمینه‌های مناسب را برای افزایش مراودات تجاری میان دو کشور از قبل ایجاد کردند و با این سفر که نقطه عطفی در توسعه روابط فیمابین خواهد بود، بازار کالاها و خدمات ایرانی در کنیا و دیگر کشورهای شرق آفریقا روز‌به‌روز گسترش خواهد یافت. رئیس‌جمهور با استقبال و ابراز خرسندی از توسعه روابط ایران و کنیا خاطرنشان کرد:در رایزنی‌هایی که با رئیس‌جمهور کنیا داشتیم و در جلساتی که از صبح برگزار شده است، دیدیم اراده دو کشور بر توسعه روابط اقتصادی، تجاری، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور است. رئیسی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه مسئولان و دست‌اندرکاران دو کشور در زمینه ارتقای سطح روابط فیمابین و تبدیل آن به زمینه‌ای برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با جدیت تلاش کنند، گفت:دو کشور می‌توانند در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز همکاری‌های خوبی در زمینه دفاع از حقوق بشر، مبارزه با فساد، مبارزه با مواد مخدر و عرصه‌های مشابه داشته باشند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز هیچ مانعی پیش‌روی توسعه روابط دو کشور وجود ندارد و این بستر مناسبی برای گسترش همکاری‌ها در بخش‌های مختلف است، تصریح کرد:ضمن تشکر از میهمان‌نوازی رئیس‌جمهور و دولت کنیا، امیدوارم این سفر نقطه عطفی برای توسعه روابط دو کشور و نیز همکاری‌ها با کشورهای آفریقایی باشد و روابط فیمابین به سطح قابل قبولی برسد.

ادای احترام به مقام سیاستمدار کنیایی
سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر چهارشنبه با همراهی رئیس و تعدادی از نمایندگان مجلس این کشور، با حضور در مقبره «جوموکنیاتا» رهبر ملی استقلال این کشور، به مقام این سیاستمدار کنیایی ادای احترام کرد. جوموکنیاتا رهبر جنبش استقلال‌طلبی کنیاست که بیش از 9 سال از عمر خود را در زندان‌های انگلستان سپری کرد. او اولین رئیس‌جمهور کنیا بعد از استقلال این کشور از انگلستان است.

معرفی پهپادهای ایرانی
سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر خود به کنیا، از خانه نوآوری و فناوری ایران در نایروبی، پایتخت کنیا دیدن کرد. در این مرکز بیش از 35 شرکت دانش‌بنیان ایرانی محصولات خود را در حوزه‌های دارویی، تجهیزات پزشکی، کشاورزی، ساختمانی و معماری معرفی و به کنیا صادر کرده‌اند. همزمان با بازدید رئیس‌جمهور از این مرکز، همچنین «پهپاد کشاورزی چند منظوره پلیکان» و «پهپاد نقشه‌برداری درنا» از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای تجاری‌سازی و صادرات به کنیا معرفی شدند.
نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و کنیا
آیت‌الله رئیسی ظهر دیروز در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و کنیا، با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط ایران با کنیا و دیگر کشورهای قاره آفریقا وجود دارد، گفت: اساساً آفریقا قاره ظرفیت‌هاست و یکی از مهم‌ترین وظایف شما تجار و فعالان اقتصادی شناخت ظرفیت‌های متقابل است.
رئیس‌جمهور اراده سران ایران و کنیا را معطوف به ارتقای روابط اقتصادی و تجاری فیمابین دانست و با اشاره به هدفگذاری انجام شده برای افزایش 10 برابری حجم تبادلات تجاری در گام اول توسعه مناسبات افزود: امکان افزایش 10 برابری حجم تبادلات تجاری با توجه به ظرفیت‌های موجود کاملاً در دسترس است. رئیسی با بیان اینکه دفاتر بازرگانی در دو کشور می‌توانند متکفل شناساندن ظرفیت‌های متقابل باشند، اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و فعال شدن خطوط کشتیرانی، ایجاد زمینه تسهیل رفت و آمد تجار و گردشگران میان دو کشور از جمله با راه‌اندازی خطوط هوایی، کاهش هزینه‌های تجاری با اصلاح تعرفه‌ها و برقراری تعرفه‌های ترجیحی و تسهیل ارتباطات پولی، مالی و بانکی میان ایران با کنیا و دیگر کشورهای آفریقایی از جمله زمینه‌های لازم برای گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری فیمابین است. رئیس‌جمهور اراده هر دو دولت ایران و کنیا را گسترش روابط اقتصادی و تجاری دانست و از تجار و فعالان اقتصادی دو کشور خواست که تحقق بخشیدن به این هدف را در دستور کار خود قرار دهند. رئیسی با اشاره به بازدید خود از خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا تصریح کرد: بازدید از این مرکز برای همه شرکت‌ها، فعالان اقتصادی و بخش‌های مختلف درمانی، پزشکی، کشاورزی و بخش‌های فعال در حوزه انرژی کنیا مهم است تا ببینند که ایران امروز، کشوری پیشرفته و فناور است و شرکت‌های ایرانی توانسته‌اند محصولات دانش‌بنیان زیادی را تولید و استانداردسازی کنند، به شکلی که کاملاً با محصولات کشورهای پیشرفته قابل رقابت باشد. رئیس جمهور با بیان اینکه برخی محصولات دانش‌بنیان ایرانی نسبت به کالاهای مشابه غربی با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر تولید شده‌اند، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای تعاملات تجار و فعالان اقتصادی کنیا با ایران می‌تواند همین بخش تولیدات و محصولات دانش‌بنیان ایرانی باشد. رئیسی با اشاره به جایگاه کنیا در شرق آفریقا و نیز جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا مابین منطقه خلیج‌فارس و آسیای میانه، گفت: ایران و کنیا از این جهت دارای اهمیت زیادی هستند چرا که روابط آنها با یکدیگر صرفاً جنبه دوجانبه ندارد، بلکه می‌تواند به ارتقای روابط منطقه‌ای و حتی بین‌المللی نیز بینجامد. رئیس‌جمهور افزود: ضرورت دارد وزارتخانه‌های متولی در این زمینه‌ها در کشورهای ایران و کنیا با فعالیت مضاعف از فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور حمایت کنند تا روابط فیمابین روز به روز توسعه بیشتری پیدا کند.  

امضای 4 سند میان ایران و اوگاندا
رئیس‌جمهور پس از پایان سفر به کنیا، به دعوت رسمی «یووری موسونی» رئیس‌جمهور اوگاندا و با استقبال وزیر امور خارجه، وارد کامپالا پایتخت این کشور شد.
همچنین مراسم امضای اسناد و تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و اوگاندا برگزار شد و مقامات دو کشور 4 سند همکاری  به امضا رساندند. معافیت صدور ویزا، همکاری کشاورزی، تشکیل کمیسیون دائمی مشترک و بیانیه مشترک 4 سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و اوگاندا بود که در حضور رؤسای جمهوری دو کشور امضا شد.

جستجو
آرشیو تاریخی