همزمان با سفر رئیس‌جمهور اوکراین به نشست ناتو، افشا شد هکرها برای دیپلمات‌ها در کی‌یف دام پهن کرده‌اند

تنهایی زلنسکی

زهره صفاری
خبرنگار

حامیان اوکراین در ناتو گرچه همچنان با حمایت‌های گاه و بیگاه و کلان تسلیحاتی و مالی از کی‌یف بر طبل جنگ با روسیه کوبیده و خود را حامی اوکراین می‌نامند اما در میدان عمل نشان دادند حاضر به راه دادن این کشور در جمع خود نیستند، اما پذیرش این حقیقت تلخ برای ولودیمیر زلنسکی تا لحظه ورودش به نشست ناتو هم قابل باور نبود. این در شرایطی است که همزمان با این نشست اوضاع در سفارتخانه‌های خارجی در اوکراین نیز به هم ریخته است و 22 دیپلمات با آگهی فروش یک خودروی لوکس در دام هکرها افتاده و اطلاعات مهم و محرمانه عملیاتی را ناخواسته در اختیار آنها قرار داده‌اند.  به گزارش رویترز، براساس گزارش مرکز امنیت سایبری در کی‌یف، در این عملیات جاسوسی پیچیده و گسترده در اوکراین دست‌کم 22 دیپلمات حاضر در 80 مأموریت خارجی در کی‌یف هدف قرار گرفتند که 21 نفرشان با آپلود آگهی فروش وسوسه‌انگیز خودروی بی‌ام‌و، دریچه نفوذ هکرها را به اطلاعاتشان باز کردند.
تحلیلگر واحد 42 شبکه پالو آلتو درباره جزئیات این پرونده گفت:«این اتفاق از یک آگهی قانونی در اواسط آوریل امسال شروع شد که یک دیپلمات بخش روابط خارجی لهستان، آگهی فروش بی‌ام‌و سری 5 خود را برای همه سفارتخانه‌های مستقر در کی‌یف ارسال کرد. آنچه تحقیقات نشان می‌دهد این آگهی از سوی هکرهایی که با نام «APT29» یا «Cozy Bear» شناخته می‌شوند، برداشته شده و پس از آلوده شدن با یک بدافزار و ایجاد تغییراتی وسوسه‌کننده در بها و شرایط فروش خودرو برای دیپلمات‌های خارجی مستقر در کی‌یف باز ارسال شده است. براساس آخرین اطلاعات 21 دیپلمات از 22 سوژه هکرها با آپلود تصاویر این خودرو، بدافزار را وارد سیستم‌هایشان کرده‌اند.»
دیپلمات لهستانی که آگهی اصلی را ایمیل کرده بود مدعی است زمانی به شرایط مشکوک شده که چندین مشتری با او تماس گرفته و با غافلگیری از قیمت اعلام شده که حدود 7 هزار و 500 یورو بود، به خرید تمایل نشان داده‌اند. گرچه هنوز اطلاعاتی درباره سفارتخانه‌های هدف فاش نشده است. سخنگوی وزارت امریکا اعلام کرد:«از این اتفاق مطلع هستیم اما با توجه به بررسی‌های امنیتی انجام شده مشخص شد سفارتخانه و حساب‌های وزارت خارجه آسیب ندیده‌اند.» در همین حال به نوشته رویترز، دیپلمات‌های هدف قرار گرفته شده حاضر به گفت‌و‌گو با این آژانس خبری نشده‌اند.
در سال 2021 آژانس‌های اطلاعاتی انگلیس و امریکا هکرهای مظنون در این پرونده را به وزارت اطلاعات خارجی روسیه منتسب کردند که سوژه‌های اصلی‌شان اعضای ناتو، اتحادیه اروپا و آفریقا بود.
 
خشم از تعلل ناتو
خبرها درباره این اقدام هکرها در کی‌یف در حالی منتشر شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با هزاران امید در راستای متقاعد کردن اعضای ناتو برای پذیرش عضویت کشورش در این سازمان دیروز وارد لیتوانی شد و به‌عنوان آخرین تقلا برای جلب نظر اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، جلساتی نیز با تعدادی از سران اروپایی و رئیس‌جمهور امریکا ترتیب داد اما در نهایت پاسخ «شاید وقتی دیگر!» ناتو به این تلاش‌ها، او را ناامید و سرخورده‌تر از گذشته دست خالی گذاشت که در دو روز گذشته همزمان با پاسخ منفی حامیانش در 200 کیلومتری مرز روسیه، چندین شهر اوکراین هدف حملات متعدد ارتش مسکو قرار گرفته است.
دیروز سران کشورهای عضو ناتو به‌رغم اصرارهای زلنسکی، خواست او را نادیده گرفتند و به جای امضای برگه عضویت کی‌یف، بسته‌های حمایتی تسلیحاتی‌شان را به رئیس‌جمهور اوکراین پیشکش کردند. روندی که در داخل اوکراین نیز با بازتابی منفی همراه بود و به نوشته فرانس‌پرس، تحلیلگران سیاسی اوضاع داخلی این کشور را ملتهب ارزیابی کردند. امانوئل چازه، یکی از این تحلیلگران در این باره گفت:«در داخل اوکراین همه خشمگین هستند، چراکه معتقدند آنها در خط مقدم مبارزه با دموکراسی و ارزش‌های اروپایی بودند و در این مسیر بهای گزافی داده‌اند و حالا دیگران درباره احتمال عضویت این کشور در ناتو برای حالا، آینده یا... باید تصمیم بگیرند.»
به نوشته شبکه خبری الجزیره، سران ناتو در بیانیه روز دوم نشست گرچه آینده اوکراین در ناتو را به عنوان سرفصل مطرح کردند اما در نهایت با این جملات این محور را به پایان بردند:«ما در شرایطی هستیم که می‌توانیم فرایند دعوت از اوکراین برای پیوستن به ناتو را طولانی‌تر کرده و به زمانی دیگر موکول کنیم؛ زمانی که همه متحدان ما موافق بوده و شرایط نیز مهیا باشد.»
اما این پاسخ برای زلنسکی که کشورش در سال 2008 نیز یک بار دیگر وعده عضویت در ناتو را از اعضای این سازمان شنیده بود، چیزی بیش از سرخوردگی نداشت. رئیس‌جمهور اوکراین پیش از ورود به لیتوانی با شنیدن زمزمه‌های این مخالفت‌ها در حساب توئیتری‌اش به سران ناتو تاخت و نوشت:«اینکه هیچ زمانی برای دعوت یا عضویت اوکراین در ناتو مطرح نشده، بی‌سابقه و بی‌معنا است.» ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اما در پاسخ به این انتقاد گفت:«ناتو هرگز درباره عضویت‌ها زمان دقیق نداده و همیشه این امر به شرایط وابسته بوده است.»
 
چند‌دستگی در ناتو
با وجود وتو شدن عضویت ناتو در این نشست اما بسیاری از کشورهای اروپای شرقی با آن مخالفت کردند و قرار گرفتن اوکراین زیر چتر امنیتی ناتو را بهترین راهکار برای حمایت از این کشور در نبرد با روسیه خواندند. در مقابل اعضایی مانند امریکا و آلمان به‌رغم رجزخوانی‌ها و حمایت‌های تسلیحاتی‌شان، در هراس از تقابل مستقیم با مسکو با اما و اگر درباره این امر صحبت می‌کنند، اما در عین حال به‌رغم این عدم توافق اما همچنان در بیانیه‌ها تلاش شد تا برای حفظ ظاهر هم که شده این هراس را پنهان کنند:«فدراسیون روسیه تهدید مهم و مستقیم در قبال امنیت، صلح و ثبات همپیمانان اروپایی‌مان به شمار می‌رود.»

جستجو
آرشیو تاریخی