صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی - ۲۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی - ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

اداره اطلاعات ملی امریکا: ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست

اینجا ستون «ذره بین» است و ما با دقت بیشتری به جزئیات یک سوژه خبری پرداخته ایم:

تنها دو روز پس از فضاسازی سازمان‌ها و رسانه‌های ضدایرانی مبنی بر اینکه ایران در صدد آزمایش بمب هسته‌ای است، یکی از نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده در ارزیابی خود خلاف این ادعا را مطرح کرد. در بخش‌هایی از گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی امریکا آمده است: «ایران در حال حاضر در راستای فعالیت‌های کلیدی تولید سلاح که برای ساخت یک دستگاه هسته‌ای قابل آزمایش مورد نیاز است، اقدام نکرده است. جمهوری اسلامی در حال حاضر در پی به دست آوردن سلاح هسته‌ای نیست؛ ولی به فعالیت‌هایی که می تواند به این کشور در تولید این گونه تسلیحات کمک کند، سرعت بخشیده است.»
این گزارش درحالی منتشر شده است که روز یکشنبه 18 تیرماه فاکس نیوز به نقل از مؤسسه «تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه» (MEMRI) مدعی شد «مجموعه جدیدی از گزارش‌های اطلاعاتی و افشاگرانه اروپایی نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال دورزدن تحریم‌های امریکا و اتحادیه اروپا برای تضمین فناوری برنامه تسلیحات هسته‌ای خود با هدف آزمایش بمب اتمی بوده است.»
مبنای گزارش فاکس نیوز و رسانه‌های ضدایرانی مدعیاتی بود که یک مرکز صهیونیستی به نام «مؤسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه» روی خروجی وبگاهش قرار داده و مدعی شده بود برآیند داده‌های سه سرویس اطلاعاتی اروپایی این است که ایران قصد دارد بمب هسته‌ای آزمایش کند. پس از این گزارش بود که رسانه‌های فارسی زبان معاند نیز این خبر را به طور گسترده پوشش دادند؛ رسانه‌هایی مانند دویچه وله فارسی، رادیو فردا، رادیو زمانه، ایندیپندنت فارسی، سازمان منافقین و شبکه تروریستی ایران اینترنشنال و چند وب سایت تجزیه طلب که به گزاره «آمادگی ایران برای آزمایش بمب هسته‌ای»  دامن زدند.
اما صرف نظر از ارزیابی جدید دفتر مدیر اطلاعات ملی امریکا مبنی بر نقض این ادعا، گفتنی است که «مؤسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه» یک مرکز صهیونیستی است که توسط افسران اطلاعاتی ارتش اسرائیل تأسیس شده است. در گزارش برایان ویتاکر برای گاردین عنوان شده که بارها نویسندگان عرب و اروپایی، از این مرکز به عنوان «ابزاری در خدمت منافع اسرائیل» یاد کرده‌اند.
به طور کلی، با تحلیل نشانه‌هایی مانند مؤسسه گزارش دهنده، سرویس‌های اطلاعاتی هلند و سوئد و آلمان و فضاسازی رسانه‌ای صورت گرفته، می توان این گمانه را مطرح کرد که شروع این روند ضدایرانی از روز یکشنبه 18 تیر توسط رژیم صهیونیستی با هدف اخلال روند دیپلماتیک احیای حقوق هسته‌ای ایران کلید خورده است که با گزارش جدید دفتر اطلاعات ملی امریکا به صخره سختی برخورد کرد.
این فضاسازی‌ها درحالی صورت می گیرند که جامعه اطلاعاتی امریکایی برای چندمین بار طی سال‌های پس از خروج امریکا از برجام است که به این مهم، اعتراف می‌‍کند. آخرین بار اسفند سال گذشته یعنی حدود 5 ماه پیش بود که جامعه اطلاعاتی امریکا در گزارش سالانه خود که به ارزیابی تهدیدهای امنیتی پیش روی ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ میلادی می‌پرداخت، به این مهم اشاره کرده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی