صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی - ۲۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی - ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

«ایران» از وضعیت خاص رابرت مالی گزارش می‌دهد

ادامه تحقیقات FBI از نماینده ویژه در امور ایران

سه منبع آگاه به شبکه سی‌بی‌اس نیوز گفتند که اداره تحقیقات فدرال امریکا (FBI) در حال انجام تحقیقات از رابرت مالی، نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران است. همچنین یکی از این منابع آگاه، به سی‌بی‌اس نیوز گفت که FBI در حال بررسی نحوه رسیدگی راب مالی به «اطلاعات طبقه‌بندی شده» است.
مشخص نیست که آیا بررسی این مسأله شامل موضوعات دیگری هم هست یا خیر و البته این منبع آگاه مشخص نکرد که آیا FBI در این مرحله، آن را یک موضوع کیفری می‌داند یا نه. بنابر گزارش سی‌بی‌اس نیوز، کمیته‌های اطلاعاتی کنگره، به طور معمول در مورد این نوع مسائل مطلع می‌شوند، اما قانونگذارانی که سی‌بی‌اس نیوز با آنها تماس گرفته‌ است به‌دلیل حساسیت موضوع از اظهارنظر خودداری کرده‌اند.
در بحبوحه شتاب گرفتن تحولات مرتبط به مذاکرات رفع تحریم‌ها، خبر کنار رفتن «رابرت مالی» نماینده ویژه جو بایدن در امور ایران از تیم مذاکرات دولت امریکا، به‌دلیل «احتمال سوء نگهداری از محتویات محرمانه»، مطرح شد. این خبر حکایت از آن داشت که اختلافات درون گروهی تصمیم‌گیرندگان سیاست خارجی امریکا پیرامون جمهوری اسلامی بالا گرفته و در ادامه چالش‌های برآمده از رویکرد مذاکراتی «مالی» هم به ضرر او و دولت «جو بایدن» تمام شد.
ابهامات امنیتی درباره مالی
رابرت مالی 57 ساله که یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایالات متحده امریکا در زمان گفت‌و‌گوهای منتج به برجام بود، در ژانویه سال ۲۰۲۱ و به‌دنبال روی کار آمدن دولت «بایدن» که تصمیم داشت به توافق هسته‌ای بازگردد به‌عنوان نماینده ویژه دولت در امور ایران منصوب شد. او پس از دو سال و اندی تلاش برای احیای مجدد توافق هسته‌ای با ایران و همچنین مذاکرات بر سر آزادی حداقل سه شهروند امریکایی که در تهران در بازداشت هستند، مجوز امنیتی‌اش به حالت تعلیق درآمد و به مرخصی اجباری رفت و «آبرام پالی» به‌عنوان جانشین موقت او در امور ایران انتخاب شد. مالی در بیانیه‌ای که در ۲۹ ژوئن به سی‌بی‌اس نیوز ارسال شد، گفت که پس از اطلاع از اینکه مجوز امنیتی او در دست بررسی است، در مرخصی به‌سر می‌برد. او سپس گفت که اطلاعات بیشتری در مورد آنچه به‌عنوان تحقیقات از آن یاد می‌شود، ارائه نشده است اما انتظار دارد «به نحو مطلوب و بزودی حل شود.»

استفاده غیرمجاز از اسناد محرمانه درباره ایران
 با این اتفاقات، مایکل مک‌ کال رئیس‌ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا که از عدم اشتراک‌گذاری اطلاعات با کمیته‌های کنگره ناظر بر وزارت خارجه ناامید شده بود، نامه‌ای به این وزارتخانه فرستاد و در آن مهلتی را تا ۱۱ ژوئیه -دیروز سه‌شنبه- برای ارائه آخرین اطلاعات به‌روز‌رسانی شده تعیین کرد. وی در این نامه مدعی شد که نگرانی‌های جدی درباره رفتار رابرت مالی و احتمال اینکه وزارت خارجه اعضای کنگره و افکارعمومی امریکا را گمراه کرده وجود دارد. او خواستار توضیحات بیشتر در این زمینه شد.
با فرارسیدن پایان مهلت تعیین شده، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه این کشور درباره درخواست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان که در نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا، خواستار تحقیق درباره پنهان‌ کاری وزارت خارجه درباره تعلیق مجوز و دسترسی امنیتی رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران شده بود، گفت که در حال تعامل با این کمیته هستیم و تعهدات نظارتی خود را بسیار جدی می‌گیریم. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به گزارش‌ها پیرامون تحقیق اف بی‌آی از رابرت مالی به‌دلیل استفاده غیرمجاز از اسناد محرمانه هم گفت: من هیچ نظری در مورد این گزارش‌ها ندارم. میلر در پاسخ به این سؤال که چرا رابرت مالی در مرخصی است، حاضر به پاسخ نشد، اما گفت:  رابرت مالی در مرخصی است و آبرام پالی کار او در وزارت خارجه را رهبری می‌کند. وی اضافه کرد به دلایل ملاحظات خصوصی نمی‌تواند در این باره توضیح دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی